Gäst Kent Postad 1 Augusti , 2004 Har en AQ130C och motoroljan har blivit brun. Det kommer lite vattenånga ur vevhusventilationen och det geggar kring ena förgasarens luftfilter. Det verkar inte komma in någon större mängd vatten då oljenivån är oförändrad. Den har också blivit svårstartat sista tiden. Stiften är lätt brunfärgade. När den väl startat går den dock utan problem. Marschar normalt på ca 2800 rpm. Kan det vara avgaslimpan som är på gång att ge sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 1 Augusti , 2004 Japp, avgaslimpan tror jag att håller på att ger sig. Min AQ171A avgaslimpa paijade häromdagen, resulterade först i svagt bruna tändstift, sedan lite fukt i 4. cyl. och sedan vatten i alla cyl, och till slut grått i oljan. Tog ida löst limpan, och konstaterade att den var helfärdig, fast den för 3mån och 435 sjömil sedan var i ok skick, och höll trycktest.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kent Postad 2 Augusti , 2004 Har idag panikprovat att spola igenom 1 liter kylarcement för att utröna om det möjligen är blocket som rostat sönder och läcker till vevhuset alternativt till en av cylindrarna, den näst närmast termostaten. Ringde också på en beg AQ171 men den var redan sålt :cry:. Är det limpan som pajat blir det kanske motorbyte eller uppgradering till modernare motor med färskvattenkylning. En fråga: Jag kör normalt med relativt lågt varvtal, 2800 rpm/6,5 knop, och då bör ju kylvattentrycket inte vara så högt. Kan det ha gjort att fukten inte märkts så mycket i cylindrarna, men ändå missfärgat motoroljan? Sitter i en Oxelö 26. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kentha Postad 11 Augusti , 2004 Innan du gör något mer drastiskt, kolla vattenpumpens axeltätningar Den sitter kopplad direkt mot kamaxeln och vattenpumpens axel har två gummitätningar med ett skvallerhål i pumphuset. Om tätningen blir dålig skall det droppa ur skvaller hålet. Oftast blir ungefär samtidigt hålet igentäppt av klegg och vattnet fortsätter in i transmissionskåpan och ned i motorn. Lade själv ned avsevärd tid på min AQ 170 för samma problem innan jag hittade felet. Nu pillar jag alltid rent skvallerhålet när jag byter impeller. Limpan har rostat igenom oxå och det yttrade sig helt annorlunda, missade ibland på en cylinder, rostigt stift och slutligen (månader senare) tjuvstannade den när jag drog av efter en resa och gick inteatt få igång igen p g a vattenläckaget. Kan ju bero på var det rostar igenom men oftast är det runt avgasportarna och så länge man gasar så håller avgaserna mot vattnet. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kent Postad 17 Augusti , 2004 Tack för tipset med vattenpumpen! Har dock en nyare typ av vattenpump som är kullagrad så det finns ingen risk att det kommer in vatten den vägen. Misstänker tyvärr att toppen eller blocket är slut. Har nu tröttnat på motorn och införskaffat en nyrenoverad B20 som monteras in denna vecka (om allt går vägen :-D ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser