Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Mattias_F

Tips till en nybörjare.

Rekommendera Poster

Jag är på väg att köpa min första båt. En Flipper 510 HT från 1982 med en Suzuki-snurra på 60 hk från 1983. Båten och motorn, har enligt säljaren, totalrenoverats 2004. 45.000:- vill säljaren ha vilket verkar vara rimligt (eller?). Min fråga är nu alltså vad bör jag hålla ögonen på när jag besiktigar båten? Som båtnovis tycker jag att motorn verkar väldigt gammal, vad ska jag titta på där? och vilka frågor bör jag ställa? och går det att säga vad en sådan motor kommer att kosta mig i sevice/år. Finns det över huvud taget reservdelar till en sådan snurra om det skulle hända något. Som sagt jag är oteknisk och tacksam för alla tips, förslag och trix som finns där ute.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en motor från -83 är ju inte ny och vill man ha en båt där det bara är att vrida på nyckeln och åka så skulle jag hellre leta upp en med nyare motor. Visst det blir mer pengar men det är inte kul att fundera över om motorn ska starta varje gång man är på väg till båten.

Vill man ha ett kul/fungerande båtliv för vettiga pengar så är en äldre båt med nyare motor en väg att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad säljaren menar med totalrenovering. Något denne gjort själv? Vad exakt har gjorts? Finns det någon form av dokumentation på detta? Finns kvitton? Ha inte för bråttom när du väljer båt. Finns massor av objekt till salu. Motorn i sig är nog inte värt så mycket mer än ett par tusenlappar, skulle jag tro.

Lycka till i jakten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var beredd på att du blir missnöjd, en annan har provat sju båtar på sju år :) men nu verkar dte som det blir vinterförvaring för båten jag har nu två vintrar mitt rekord. Köp nått som kan ge pengarna tillbaks, själv är jag alltid tveksam till båtar eller motorer som är som det heter totalrenoverade, vad ligger bakom det en ägara som inte har skött om sin båt.

 

Köp en båt där du kan få pengarna tillbaks, satsa hellre på en dyrare båt som du känner att du kan bli av med när du känner att denna inte var nått för dig, själv började min båtkarriär med en HT Ryds Hajen, sen bidde det en Ryds 430 GT, Maxi 68, Theri 415, Maxum 230 scr, Örnvik Flamingo, men nu har jag hittat rätt med min Trophy 1952 :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag varit och tittat på båten. Den var i ett jättefint skick. Motorn hade plockats isär helt och hållet och fixats till år 2004 av den dåvarande ägaren som var något av en pedant :-) Den nuvarande ägaren (släkting till den förra) verkar vara lika noggrann och har skött om båten med bomullshandskar. Alltså båten har varit gubbkörd om man nu kan säga så om en båt. Vi tog en testrunda, motorn kändes pigg, lät bra och startade utan problem. Så vad kan mer gå fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt mycket som kan gå fel på en nyare motor...så vad kan gå fel på en ännu äldre?

Jag skulle nog vara beredd på att motorn håller en halv säsong och räkna in att jag behöver byta motor. Så är du i övrigt väldigt nöjd med båten och kan leva med att du i värsta fall behöver ut med pengar på en ny motor så är det väl bara slå till.

Det sämsta du kan göra är att ta gubbens ord och pedantiska sätt som en garanti för att motorn kommer hålla många år till. Man måste ha rimliga förväntningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal 2-taktsmotor kan gå hur länge som helst. Jag tycker att postarna i denna tråd är lite väl negativa. Ur servicesynpunkt är det inte heller några problem. Reservdelar finns och man kan meka själv (fördel mot 4-takt med en massa elektronik). Inte så trevligt ur miljösynpunkt, dock. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Som sagt båten får du nog inga större problem med. Den svaga länken är motorn i allmänhet. Ur servicesynpunkt ska det inte vara några problem eller större kostnader än normalt. Den motorn du beskriver kan vara jättebra eller jättedålig. Provkör! Kolla varv, vibrationer, temp. Lyssna! En 2-taktsmotor är en enklare konstruktion än en 4-taktmotor. 4-taktsmotorn kan bli betydligt dyrare att reparera än en 2-takt. Kolla vad som är åtgärdat med motorn. Kräv kvitton. Är du osäker kolla på en annan båt, det finns mängder.

Lycka till

Lasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...