Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Nils

B20 som aldrig varvar över 2000 med växel i!

Rekommendera Poster

Gäst Nils

Har en folkparca med en MB20 och RB backslag och enkel stromberg. Med friväxel i gör den ca 5200 varv och spinner som en katt. Men när jag lägger in en växel går den rätt trögt på tomgång . Från halvt gaspådrag till fullt gör den 2000 varv hela vägen, dricker bara mer bensin men varvar aldrig upp. Misständer aldrig eller liknande, bara helt orkeslös känns det som. Tacksam för all hjälp jag kan få med möjliga anledningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! har precis samma problem med min B20. Går som en klocka på tomgång och när man tomgångs gasar. När man lägger i växeln så varvar den också bara ungefär 2000 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Motorn behöver renoveras. T.ex Sliten kam, otäta ventiler och slitna kolvringar/cylindrar gör att motorn inte orkar ge vridmomentet som behövs. Utan belastning så spinner den på utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

bytt til mindre propell........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst håkan

Hade liknande problem med min b20 det var ett stift som spökade det gnistade bara i bland,så den gick bara på 3 cylindrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarle b

tenningen på b20 er meget finfølsom..vertfall på min b20 jeg har justert og klødd meg i hodet mange ganger ...kjørte 2 sesonger med max 3000 rpm byttet til mindre propell............ 3800 rpm........... justerte tenning en gang til og vips......... 5000 enda kan jeg slipe/bytte til mindre propell men syntes 20 fotern går mye bra på 5000 så jeg gidder ikke jage mer for høyere turtall og mere bensinforbruk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Åke L

Hur gick det med din motor? Hittade du felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I VolvoPenta instruktionsbok för MB20 står det: För att veta om du har rätt propeller ska motorn varva 3000 rpm vid max gas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När jag höll på med dessa som bilmotorer så kunde det vara så att membranet läckte, då gick det att vara på tomgång men under belastning inget varv

 

 

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter lite som förgasaren knasar lite. Behövs inte så mycket bränsle obelstat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beskriv gärna mer detaljerat, så är det lättare att få vettig hjälp istället för att vi gissar på vad det kan vara...

 

Tex har motorn blivit gradvis sämre, är det troligt att det ligger på förslitningshållet...

 

Men om det hänt plödsligt kan det vara skit i förgasaren, eller membranet som spruckt i soppapumpen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl förmoda att problemet är löst, inlägget är ju från Aug. 2004.....så på 3år ska dom kunna ha löst det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...