Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Anthen

Val av båt! Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är det så att familjen ska köpa en ny båt. Vi har förut bara haft en 4,5m plasteka med 15hk. Men nu så hade vi tänkt att köpa en ny.

Vi ska använda båten till vattensport, dagsturer, och även fiske. Därför har jag kommit fram till att en styrpulpetbåt runt 5m verkar vara det bästa alternativet.  Jag har kikat på först och främst Ryds(som verkar vara mycket fina båtar).

Men jag är också lite kluven när det gäller motoralternativ. 2-takt eller 4-takt? Jag söker en motor som är tyst, bränslesnål, går bra(vattenskidor), och passar den båten jag väljer bra. Det känns som att 4-takt är det bästa alternativet men är den värd sitt pris? En 4-takt är mycket dyrare jämfört med en 2-takt. Vill höra era åsikter.

Vi har en budget på runt 100 000kr. så det är begagnat som gäller.

Länka gärna annonser som ni kan rekommendera.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du Ryds så är väl marknaden störst med 2-takt/Optimax. Men Optimax är en jättebra motor, inte den tystaste men bra mycket tystare än en förgasar-2taktare. Ingen oljedimma finns det heller.

Skulle tippa på att med din budget så hittar du flest Ryds 510 med 75 hk 2-takt.

Ett mycket bra paket som du kommer bli nöjd med. Jag skulle iaf försöka hitta en 511 GTS då det är mittpulpet som i mina ögon är mer praktisk

typ denna, dock med 2-takt

http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_511_GTS___00_22987028.htm?ca=11&w=3

Eller denna, dock lilte liten motor.... men 4-takt

http://www.blocket.se/orebro/Ryds_510_GTI_22431960.htm?ca=11&w=3&last=1

Ett mycket bra allternativ tycker jag denna är, solbädd som standard å 4-takt på detta ex.

http://www.blocket.se/orebro/Ornvik_500_Commander_17205284.htm?ca=11&w=3



Senast ändrad av Bella440R | 15 augusti 2009 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Ja det har jag också sett, det var därför jag blev så fundersam på dessa 2-takt. Jag är inte så insatt i detta men vad är rimligt att betala för en fin båt av dom du föreslagit?

Jag har hört av kompisar att många säger, vänta köp till hösten det blir mycket billigare bättre prutmån då.( folk vill bli av med sina båtar för att dom inte har någonstans att ha dom osv.).

Hur är dina erfarenheter av detta? När det gäller motor, när började dom med insprutning? Kör alla märken med insprutning nu? Hur ser man om det är insprutning på dom?

 

Tack så mycket, nu fick jag en lite bättre inblick i vad jag ska leta efter!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury/Mariner kallar sina elektroniska insprutningsmotorer för Optimax kom väl strax efter år 2000 typ.

Evinrude kallas väl E-tec tror jag.

 

Har du is i magen så vänta tills lite senare i höst.

Tycker du skall försöka hitta en 4-takt eller en med elektronisk insprutning. De startar alltid å surar inte, livet blir enklare....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra! tyckte från början att Ryds 478 var lite liten men jag har börjat ändra mig. Båten ska användas i insjö. vi är max 5 pers i båten och det är ganska sällan.

Hur tror ni att det är att åka vattenskidor,ring osv. Efter 50hk?

Hur länge tycker ni att man ska vänta?

När det gäller 4-takt vs 2-takt, hur är det att fiska med en 2-takt? Jag har hört att dom kan sura till när man åker på tomgång för länge, stämmer detta eller gäller det bara äldre motorer?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en 2-takt utan elektronisk insprutning så är det väl sämre att ligga å trolla med dem. Men det funkar säkert 9 gånger av 10.

478 är ingen stor båt, generellt så säger man väl att man köper så stor båt som man har råd med. Har du pengar till en 510 så är det bättre på sikt.

Vet inte hur breda de är men det gör oxå mycket för utrymmet i båten, inte bara längd som är viktigt.

Tycker den 510 med trailer å Honda 4-takt som Bosse tippsade om för 108 eller 109 tkr såg riktigt bra ut. Tom en bromsad trailer..... å GPS väl?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men vad jag har kunnat läst mig till här på forumet så fungerade 510 gt inte så bra med motorer under 60hk?

Hur är det att köpa en äldre 4-takt? jag kör lite cross och där är det en mycket dålig affär att gå och köpa en gammal 4-takt. Mycket brukar vara slut på dom som ventiler osv.

Har ingen aning om hur det är med båtmotorer men det var bara en tanke.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmotor går i snitt inte såvärst många timmar per år i Sverige. Nackdel med äldre Honda BF50 4-takt är att de har förgasare till skillnad mot den senaste Honda BF50 som har elektronisk bränsleinsprutning (EFI). Honda kommer nu även med en ny BF60. Visst hade en 60 hk EFI varit bättre på en Ryds 510 men 50 hk är nog ganska OK också. Men ju fler man vanligtvis skall åka i båten destå fler hk är förstås bättre, gärna max hk båten är godkänd för.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 16 augusti 2009 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.

Men värt och tillägga är väl att vi ska kunna åka vattenskidor, ring osv. Men funkar det med 50hk så är det jättebra.

Men det får ju inte bli för liten motor, då går den väl tungt i vattnet och drar mycket bensin? Men vart gränsen går gissar jag att man får känna när man provkör båten helt enkelt.

Vi är väl oftast 1-3pers i båten. Men ibland kanske man vill åka 5-8pers och vill gärna att båten ska gå bra då också.

Jag säger inte att 50hk är för lite utan jag bara spekulerar lite i hur mycket kraft man skulle kunna behöva i motorn.

 

Tack för eran hjälp!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du behov att åka upp mot 8 pers kan du glömma 50 hk tycker jag, du behöver egentligen större båt då också. Kolla vilken max last en viss båt är godkänd för och räkna hur många som du kan ta ombord (men tänk på att du har prylar och bensin redan också).
Står du bara ut med bensinoset, det relativt höga motorljudet, den högre bränsleförbrukningen osv så kanske dina slantar med maxbudget på 100 tkr räcker till en styrpulpetare ca 5,5 meter med vanlig 2-takt med förgasare ca 70-90 hk. Har åkt 7 pers i min relativt lilla båt (5,7 meter) men så har jag 115 hk (Yamaha F115) så den orkar ganska bra.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 16 augusti 2009 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8pers kanske var lite överdrivet. Men vi är 5pers i min familj(4 vuxna) någon till ibland.

Men det jag menade var att båten ska iallafall kunna plana med marginal så man kan vara fler i båten om det någon gång skulle bli aktuellt.

Men att kolla maxlast var en bra idé det ska jag göra. Det är just motorljudet och bränsleförbrukning jag har problem med. Men räcker inte pengarna så får man kanske börja kolla på sådana alternativ också.

Vad tycker du? mindre 4-takt eller  större 2-takt? Har man bara en 50hk så får man väl se till att inte åka fler personer än båten klarar.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 hk till en Ryds 510 verkar vara för lite, åtminstone om du vill kunna göra det du skriver (vattenskidor, 5 personer i båten). Det är möjligt att du får båten upp i planing med tillräckligt låg stigning på propellern (=låg växel), men kul blir det inte. Max varv = bullrig och törstig. Du kommer att önska dig en större motor, tror jag. 75 hk verkar vara det normala på 510 och då ska du inte ha mindre om du vill kunna åka vattenskidor eller ha båten full med folk.

Jag har haft en 478 med 50 hk 4-takt och jag skulle definitivt inte ha velat ha en mindre motor. Men gärna 60 hk.

Begagnade 4-takt --- Det avgörande tycker jag är om motorn har varit inne på auktoriserad service varje år och om det finns papper på det (kvitton). Annars skulle jag inte köpa en begagnad 4-taktare. 

Trailer --- Ett viktigt skäl för mig att välja 478 var att den klarar sig med en mindre trailer, även en obromsad EU-trailer. 510 med 75 hk väger ungefär 150 kilo mer och då krävs en större bromsad trailer, vilket dels är dyrare, dels ställer större krav på dragbilen. För mig som har en 7-sitsig bil med stor totalvikt (2540 kg) skulle 510 ha gjort att jag behövt ta E-körkort (summa totalvikt över 3,5 ton).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vad jag också har kommit fram till efter att ha sökt igenom en del trådar här på forumet.

Så vad rekommenderar du? 75hk tänker du på 2-takt då?

 

Okej, finns det några motorer som har barndomsfel eller vad syftade du på? Är servicen viktigare på 4-takt?

 

Trailer är inte allt för viktigt när det gäller mig, jag har ca 500m till vattnet och hade tänkt och ha båten i sjön hela sommaren, eftersom jag inte har den vid brygga utan vid land så kan inte båten heller vara för stor.

Men det kan också bli så att jag tar upp båten efter varje körning och då ställer det större krav på trailern, men det är tänkt att båten ska ligga i sjön hela sommaren då det blir mycket smidigare och åka ut då.

Men visst är det bättre om man får bromsad trailer än obromsad med när man köper båten.

Var du nöjd med din 478? är det en båt du rekommenderar?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke kring 50 hk och vattenskidor..det kommer gå rätt trögt med 50 hk å 2 skidor start..om man sedan vill vidareutveckla å starta på en skida så är det snudd på omänskligt tungt för en normalbyggd vuxen person med halvtaskig teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar --- Om man bortser från pengar, så skulle jag vilja ha en F80, för jag gillar att fyrtaktare är tystare och drar mindre bensin. Men med din budget så är det (gissar jag) mer troligt att du lyckas pruta tillräckligt på en båt med 75 hk Optimax.

Service på 4-takt --- Jag har läst att de är känsligare än 2-taktare, att det är viktigt med årlig service, särskilt justering av ventilerna. Detta klarar inte amatörer själva, men många väljer att spara pengar genom att enbart byta olja själva. Sedan är det förstås en prisfråga, en Mercury F80 kostar ungefär 80.000 kronor ny, men fick jag en 5 år gammal för 30.000 så kanske jag skulle chansa på att den är OK...

Nöjd 478 --- Ja, på en insjö och med normalt 2-3 personer skulle jag säkert ha behållt den. Så länge din sjö inte är längre än 10 km från ena ändan till den andra (?) så finns ingen anledning att ha en större båt. 

Men vi har normalt kört båten långt ut i Stockholms skärgård och har 3 barn som växer, så den kändes ofta för liten. Skulle jag välja en Ryds med utombordare enbart för dagsutflykter i skärgården i dag, så skulle jag vara mest sugen på 568 GTS, för jag gillar den lösningen med mittkonsol, plus högre fribord.

Fast min fru vill hellre ha inombordare och fönster runt om, så hon skulle rösta på Ryds 20 Family.



Senast ändrad av Jonas478 | 17 augusti 2009 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fyrtakt är fint, tyvärr kan jag inte bortse från pengar.

Men hur skulle en 75hk 2-takt fungera till fiske? jag har hört att större 2-taktare har en tendens till att sota igen när man kör på tomgång för länge(trolling).

 

Okej, så det är en stor fördel om säljaren kan visa upp kvitto från service varje år.

Båten ska gå i insjö. Dock en stor sådan ca 100km från ena sidan till den andra(avlång).

Jag har också kikat lite på uttern a51 med F60, någon som har erfarenhet av en sådan. Det verkar vara mer arbetsbåt/fiskebåt än en fritidsbåt. jag tänker då på att den är väldigt öppen med få sittplatser (om man bortser från dom uppfällbara sittbänkarna.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den såg mycket fin ut det ska jag kolla upp!

Var det någon trailer med? hitta ingenting om det i annonsen.

Tack för tipset!

 

Mvh



Senast ändrad av Anthen | 17 augusti 2009 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern och Vättern är väl de två sjöar som är 100 km. Vad jag läst ställer de lika stora krav på båten som Stockholms skärgård, för det kan blåsa upp snabbt och efter en halvtimme är sjön grov. Särskilt södra halvan av Vättern verkar knepig, eftersom den nästan helt saknar öar och vikar längs stränderna. Där skulle jag inte nöja mig med en 478.

Mitt bästa tips är att titta vilka båtar som ligger längs de bryggor du har i närheten. Om många andra båtar är kring 5 meter så är både 510 och 478 rimligen OK. Men om nästan alla båtar är kring 6 meter eller längre, så beror det på att tyngre båtar krävs i din del av sjön för att det ska kännas tryggt att åka i stora vågor. Då skulle jag leta under hösten efter en billig Ryds 568 GT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjön heter Fryken. Kollade upp det, den är 80*3km Det brukar inte gå så hemskt höga vågor(då den är rätt smal). Båtar som ligger i närheten är främst ekor, en uttern s52 och en buster L är väl dom båtarna som liknar en sådan jag ska köpa mest.

Jag tror inte att jag skulle behöva en 568 gt just för sjöns skull utan isåfall för utrymmets skull, men 568 är nog lite väl stor.

 

Vad tror du om uttern a51? Jag håller också på att kolla upp Örnvik 500 som du visade mig, det verkar vara en bra båt som är högst intressant.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att du vill ha större motor än 15 hk på en så lång sjö. Kollade på Wikipedia och där står:

Frykensjöarna kallas i dagligt tal Fryken och utgörs av tre sjöar (Nedre Fryken, Mellanfryken och Övre Fryken) som skiljs av två sund (Nilsbysundet mellan Nedre Fryken och Mellanfryken samt ett sund mellan Mellanfryken och Övre Fryken som givit tätorten och kommunen Sunne sitt namn).

Olika styrpulpet kring 5 meters längd är ganska lika. Vet inget om Uttern eller Örnvik. De som brukar påstås ha högst kvalitet är Yamarin och Askeladden. Det som främst avgör hur båten går i sjön är hur vass V-botten den har. Inredningen skiljer sig en del, t ex hur stora stuvfack som finns. Jag gillade att ha ratten i mitten när jag var ute med båten själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Jag bor vid mellanfryken.

Det där med vilken grad vinkeln på skrovet ska vara har jag aldrig förstått mig på. Vad skiljer det mellan olika vinklar? Det känns ju som att ett vassare skrov borde gå bättre i sjön pga av skrovet skär vågorna osv bättre, stämmer det?

 

På den Örnviken jag tittade på där satt ratten i mitten och där är väl en klar fördel eftersom jag också åker lite grann själv. Det kan bli en tendens till att luta lite annars.

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V-botten --- precis som du skriver skär båten vågorna bättre om båten är vass, både framtill och mitt under. Nackdelen med en vass V-botten är främst att den kräver en starkare motor för att plana och detta extra jobb drar även mer bensin. Jämfört med en plattbottnad båt kan man säga att V-botten betyder att båten hela tiden kör i uppförsbacke...

I mindre insjöar brukar många därför välja båtmodeller med plattare botten, t ex Ryds 485 RSI och 485 DLI. Så länge vågorna är små går denna typ av båt lika snabbt med en mindre motor. Fast de är fula jämfört med en 478, tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men borde den inte svänga bättre i höga farter också om en del av båten hela tiden ligger i vattnet? Med en planbottnad båt åker man ju lite på sjön när den planar?

Vilka vinklar på skroven är vanligast?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakta svängar är inte så viktigt, men nog verkar det rimligt att alla motorbåtar behöver ha åtminstone en köl --- annars skulle de nog lätt få sladd vilket vore obehagligt.

Men det finns även en annan stor fördel med platt botten, nämligen att båten ligger stadigare i vattnet. På det sättet är RIB-båtar en bra kompomiss, vid hög fart är enbart V-bottnen nere i vattnet, men i låg fart ligger de stadigt på pontonerna. Gamla tiders vattenskidbåtar hade ofta ett liknande skrov = ett V i mitten och sedan platt botten på sidorna.

Extrema tävlingsbåtar verkar ha ungefär 45 grader V-botten, tuffa bruksbåtar kring 8 meters längd har 24-28 graders V och i ett test av tio 50-hästars styrpulpet som jag sparat (Båtnytt 3/2004) varierar V-botten mellan 10 grader (Crescent Primo) och 19 grader (Yamarin 4730). Ryds 478 GT har 18 graders V och det är det vanligaste (4 av 10 båtar) i testet.

Men konstruktion av båtbottnar är extremt komplicerat, eftersom de även har steglister och ibland luftsteg. Jag vet egentligen väldigt lite, bara det jag läst i båttidningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så man behöver inte tänka på att det är någon speciell vinkel man ska ha?

 

Jag ska också iväg och titta på en örnvik 500 flamingo idag, något speciellt jag ska kolla på? Någon som vet vilka fel och brister båten har?

 

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transport av många personer och fiske = bättre med en båt som Ryds 485 DLI, som har högre fribord (reling), planare botten och mittpulpet.

Vattenskidor och bad = bättre med t ex Ryds 478, som har vassare botten och badbrygga bak.

Örnvik --- beror på hur gammal båten är. Ta helst med dig någon bekant som har haft plastbåt länge och vet vad som är bra och dåligt på en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men det är det att jag vill ha allt det där. Men skulle jag välja skulle jag ta 478 mest pga utséendet.

 

Båten är ny(2007) tänkte mest om någon visste saker om båten som är värt att veta.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit iväg och tittat på en ny örnvik 500 commander med 60hk 4-takt mercury. Jag tyckte båten var helt perfekt. Det fanns bara en kvar och det var en annan där och tittade före mig, men om han inte tar den så gör jag det!

 

Någon som har någon erfarenhet av den båten?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...