Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
fyren

Fäste startmotor.

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har en Johnson 30 HK. Mitt fäste till startmotorn, Har spruckit. Vet någon här om jag kan svetsa detta med bågsvetsen och Aluminiumpinnar.

Är det någon som har ett fäste liggandes till denna start och är intresserad av att sälja det till mig, är jag mer än tacksam.

Mvh Fyren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att svetsa med vanlig bågsvets i aluminium är inte lyckat. Man måste då först värma till ca 300 grader, annars lägger sig den nya svetsen ovanpå som en mask. Svetsa istället med MIGsvets och ren argongas, då får du ett bra resultat. Du bör ha kvalité ALMG5 för att stämma med originalkvalitén, och glöm inte att göra fogberedning först, DVS slipa ett dike som svetsmetallen skall ligga i, en V-fog eller X-fog, vilket som är tillämpbart.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej gott folk.

Tack för Hjälpen HenrikGbg.

Jag har fått tag på ett beg fäste.

Så nu skall det säkert bli bra.

Det sas här att aluminium måste komma upp i 300 grader innan man kan svetsa med båge. Det är helt ok, men när börjar aluminium deformera sig. alltså vilken värme?

För jag skruvar även gamla bilmotorer, och när det skall svetsa gjutjärn, då tänder vi en brasa ute och slänger där i det som skall svetsas, och plockar ut det hyffsat J...vla varmt tex ett motorblock, funkar fint på gjutjärn.

Kanske tycker vissa att det är fasoner dom pyssla med på istiden? Men det funkar även för mig:D

Mvh Fyren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...