Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
thomas_sundberg

HR 31 Monsun: Hur är den?

Rekommendera Poster

Jag vet det har skrivits mycket om denna båt men, ni som har eller har haft en, kan ni inte samla lite tankar om hur den är att segla, bo i och äga. Funderar på att byta upp mig och vill vet allt om denna pärla. vi är två som skall bo i den och uppskatar gott om plats och god komfort, fart är inte så viktigt däremot en båt som tål mycket vind och sjö.

Tacksam för värdefulla synpunkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du läsa om Jerk Oldenburgs världsomsegling på egen hand: www.vindela.se

Nog tål Monsunen mycket vind och sjö...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trivs utomordentligt bra med min.

Kanske är focken en smula tungskotad, annars bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monsunen är en tung smal långkölad underiggad och lovgirig båt eller en gedigen kursstabil båt som tål mycket vind som på grund av sin ringa bred och sin tyngd inte stoppar i sjön utan är lätstyrd. Jag skulle aldrig kunna tänka mig en Monsun för mig seglar den som en buss och är långsam. För andra är den trygg och bra och tåler en grundstötning. Smaken är som baken delad och tur är det. Lite vad den ska användas till och lite en smaksak vad man ska tycka om en monsun.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer in rätt sent i sammanhanget men har ett antal synpunkter på Monsun 31. Som någon nämnde så är hon jobbig med genuaskotet på kryss, har funderat mycket på detta problem och lösningen är antagligen att sätta genua på peke och ha en kryssfock på löstagbart inre förstag ??. Något som också är irriterande är skotbalken som i tuffare väder gärna vill ha sönder mina skenben, men även på detta finns nog en lösning. Jag klurar.

Annars en underbar båt. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jerk Oldenburg med Vindela tröttnade också på att slå sönder sina skenben på skotskenan. Hans lösning är beskriven på Vindelas hemsida: www.vindela.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kurt Björklund med sin Golden Lady gjorde 3,5 varv runt jorden.

Han hade en variant på storskotarret som man kan se på Råå Sjöfartsmuseum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...