skepparbacken 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hej alla båtentusiaster Är nybliven ägare till en searay 230 sundanser med alpha 1 drev och är osäker hur mycket jag kan trimma drev utan att skada knutar. På gasreglaget finns en knapp för trimmning, jag antar att jag inom detta område kan trimma mitt drev för maximal komfort samt ekonomi vid marchfart? Vidare finns en knapp för ytterligare lyft som anges som trailerläge. Då jag tycker att trimknappen lyfter drevet väldigt lite, undrar jag om man kan puttra fram försiktigt med trailerläge för att undvika bottenkänning. Är det så, eller är trailerläget enbart för transport? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 Augusti , 2010 Verkar som att Tess skrev ett svar, men sedan tog bort det. Så plötsligt syns denna gamla fråga... Hoppas du fått svar på annat sätt? (annars finns flera trådar med långa diskussioner av detta, sök på trailerläge) En väligt kort sammanfattning: Det går att svänga och ändå gasa max, alltså tål drevet även upptrimning. Men inte för mycket, så att drevknuten tar i bälgen. Plus: Läs i instruktionsboken till drevet/motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 30 Augusti , 2010 Instruktionsboken säger att man kan köra med 1200RPM i trailerläget.. men det rekommenderas inte.. Undvik detta altså.. Tycker mitt drev har ett väldigt snävt trim område(Alpha one, Mercruiser 3,0).. Bara i höre farter kan jag trimma upp det lite mera. Min utombordare(E-Tec 75hk) verkade bättre och mera logisk gällande trimmen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser