andnyl07 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hejhej, Jag undrar hur man enklast och på bästa sätt förlänger/förkortar en tamp. Det ska INTE vara med hjälp av en knop utan med något tillbehör - typ en hake eller dylikt. Vänliga Hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Augusti , 2009 Om du nu vill göra det på enklaste sätt, varför blanda in extra tillbehör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HsonLarson 0 Postad 14 Augusti , 2009 Du kan ju splitsa tamparna, men bäst hållfasthet får du i rätt längd från början Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 14 Augusti , 2009 Om du talar om vad du skall ha dina krokar, hakar och andra grejer till. Så tror jag kanske att flera kan tipsa dig. För jag förmodar att det inte handlar om vanliga angöringstampar till båten. Då är ju knopar oslagbart. För hängande linor finns ju en hel del jox att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Augusti , 2009 Dum fråga - men - vad är en angöringstamp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Augusti , 2009 En vild gissnig : En tamp man använder för angöring av en brygga. Senast ändrad av No_jah | 14 augusti 2009 | 11:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Augusti , 2009 Nu ska vi inte vara såna Toaen Tamp är änden på ett rep/lina och används felaktigt som benämning på hela repet/linan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Augusti , 2009 Tamp betyder ju även kortare rep/lina. Och rep som används vid tillägg är ju oftast relativt korta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 14 Augusti , 2009 Frågan är inte så dum. Angöra=komma till. Menar man kanske någon slags lina att kasta iland då man angör? Förtöja=lägga fast. En helt annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Augusti , 2009 Ordet angöra har ju också flera betydelser, bla. lägga till vid brygga/kaj el dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 14 Augusti , 2009 Angöra betyder faktiskt bara att komma till. Inte lägga till i meningen förtöja. Men begreppsförvirringen är stor här. Så som sagt, frågan är inte dum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Augusti , 2009 Förlåt - jag kunde bara inte låta bli. Tamp är ju ett ganska vanligt uttryck här i de västligaste delarna av landet. Det kan ju va änden på ett rep, men vi använder det nog oftast ett kortare rep. Jag har fått lärt mig att angöra betyder att man får en vissuell kontakt med land och att man därmed gör en lägesbestämning. Skall man ha en angöringstamp för att använda vid angöring, så blir den väldigt lång - flera tusen meter. Man angör en kust, anlöper en hamn och lägger till vid en brygga. Sen lär det finnas en annan teori. Åh, ni fantastiska män som vet hur man angör en brygga Ni som med solbarkad hand håller skotet i spänn Ni starka, ni tysta, ni lugna, ni trygga Som vet, hur man splitsar ett tåg som finner er kurs genom natten Ni som för båten i hamn över svallande våg Ni män som vet allt om vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 14 Augusti , 2009 Så här står det på på Wikipedia, som man väl ska ta med en nypa salt ibland: http://sv.wikipedia.org/wiki/Angöra edit. Varför ändras länken när man skickar inägget? Sök på angöring Och så här står det i Norstedts svenska ordbok: an/göra verb -gjorde -gjort, pres. -gör (låta) gå in i (en hamn) och lägga till: Färjan -gjorde Helsingborg. äv. (låta) lägga till vid en kaj ed. urspr. ta säkra siktmärken av (land): angöringsfyr. av. utvidgat om andra färdmedel: en direktlinge som inte -gör centrum Senast ändrad av No_jah | 14 augusti 2009 | 12:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 14 Augusti , 2009 Uj vad mycket off-topic det blev. Även om diskussion angöra/lägga till är intressant. Frågan var ju hur man förkortar en tamp/rep utan att kapa den eller att använda en knop. Personligen skulle jag nog mer lita på en knop en någon pryl. Trumpetsteken är en bra knop att förkorta en tamp/rep med. Tampen/repet måste dock ligga under belastning hela tiden för att trumpetsteken skall fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Augusti , 2009 Har du använt trumpetstek i verkligheten? Jag lärde mig den på den tiden jag var scout, men jag vet aldrig att jag haft behov att använda den. Det var säkert en skillnad på den tiden när man använde rep i större utsträckning änn i dag. Sen var ju också frågan hur man förlänger en tamp. Knopar är ju i det sammanhanget oslagbara om det skall ske snabbt. Knopar är dessutom lätta att lära sig. Man behöver i princip bara kunna några få. Om man bara vill läras sig en - dubbelt halvslag i alla dess varianter. För att fästa ihop två rep av olika tjockek - skotstek. Jag brukar oftast göra den dubbel. Råbandsknop för lika tjocka rep. Överhandsknop och speciellt överhandsknop i åtta som stoppknop Pålstek om man vill ha en fast ögla snabbt. En knop tar ju knappast mer än 5 sekunder att slå - när man lärt sig dom. Har man gott om tid är ju splitsning det som gäller. Egentligen inte speciellt märkvärdigt när man väl kommer på hur det går till. Arbetskompisen, som var duktig på det mesta han tog sig för, brukade härma nån och säga; han splitsar dåligt, men han rullar bra. Blir splitsen inte så vacker kan man ju rulla den tex under foten så att den blir jamn och fin. tommy Senast ändrad av toaen | 14 augusti 2009 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaellowgren 0 Postad 17 Augusti , 2009 Det finns inget smidigare än att använda fjärilsknop. Det använder klättrarna, och den håller utan belastning, och delen utanför knopen får ingen belastning (om den är skadad eller kapad). Knopen går att vicka upp efter hård belastning. Trumpetstek är alternativet som kräver belastning för att hålla. Fjärilsknopen går att göra t.om. med en hand (har gjort så själv när jag klättrar), om man vrider repet två varv så att man får två öglor som en 8:a, och sedan tar den översta (skadade delen) och vrider ner och sedan in igen i den undre ögglan i 8:an. Se till att ha lite marginal i den övre ringen så att repet inte kan glida ur knopen, det kan den innan knopen är riktigt dragen. Det är allt man behöver för att korta rep eller skarva, och kostar inget, väger inget, man har inget begränsat antal med sig. Splitsa repet för parmanenta längder t.ex. vid y-bom. Dels är det roligt och så ser det så snyggt ut också! Det kan man göra om det regnar när man är ute med båten! Under tiden jag klättrade har jag inte hört talas om någon hake eller liknande för att förlänga ett rep. Man skulle kunna använda karbiner (låskarbiner i så fall) eller snabblänkar kanske. Tror det är lättast att lära sig fjärilsknopen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 23 Augusti , 2009 Hej jag googlade efter fjärilsknop, men hittade ingenting :-( Finns det en bra sida med knopar och dess användning, där även fjärilsknopen ingår? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Augusti , 2009 Prova att googla butterfly knot. http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=butterfly knot&meta=&aq=f&oq= Eller varför inte youtuba: http://www.youtube.com/results?search_query=butterfly knot&search_type=&aq=f Senast ändrad av No_jah | 24 augusti 2009 | 07:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaellowgren 0 Postad 25 Augusti , 2009 Här finns i alla fall en snygg bild på en fjärilsknop: http://fcqv.blogspot.com/2008/03/fjrilsknop.html Annars tycker jag den här boken är bra: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9132431759 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaellowgren 0 Postad 25 Augusti , 2009 Såg även att här illustreras väldigt bra hur man gör knopen som jag försökte beskriva: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.netknots.com/assets/images/butterfly_knot_netknots1.jpg&imgrefurl=http://www.netknots.com/html/butterfly_knot.html&h=287&w=480&sz=30&tbnid=7UvS3xfkJcUMtM:&tbnh=77&tbnw=129&prev=/images?q=butterfly+knot&hl=sv&usg=__PBu3NeYMnXaYW-DrYHzDvwEBObY=&ei=XfqTSrihB8uPsAbC44gO&sa=X&oi=image_result&resnum=7&ct=image Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
unot 1 Postad 27 Augusti , 2009 Du har väl splitsade öglor i dina tampar. Då är det ju lätt att koppla ihop så många tampar som erfodras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Augusti , 2009 Och hur många har splitsade ögon i bägge ändarna av en tamp???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 27 Augusti , 2009 Jag har några men dessa är anpassade i längd för ankring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 30 Augusti , 2009 Förlänger??? Köp en tillräckligt lång tamp från början och splitsa ena ändan med en ögla. Andra ändan lämnar du öppen och slår en pålstek vid längden du behöver den Cheers! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 30 Augusti , 2009 Lite kul att och se att det är många som inte läser de övriga svaren innan de kastar in ett eget inlägg Senast ändrad av Reine | 31 augusti 2009 | 18:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 30 Augusti , 2009 Luddiga frågor får luddiga svar. Här kommer jag med ett: Använd kätting istället och kroka i med hake i lämplig länk. God tur, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Augusti , 2009 Å andra sidan är det ganska lustigt att se att personen som startade tråden inte har varit inloggad sedan dess, vilket i och för sig inte betyder att han inte har läst svaren, men ändå.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Augusti , 2009 Mycket tydliga illustrationer och beskrivningar, massvis med knopar.... http://www.animatedknots.com/indexboating.php?LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Augusti , 2009 Toaen skrev: Sen var ju också frågan hur man förlänger en tamp. Knopar är ju i det sammanhanget oslagbara om det skall ske snabbt. Knopar är dessutom lätta att lära sig. Ska det gå snabbt bör knuten vara enkel att knyta. Vad ska man då säga om att använda en oslagbar knop? Förresten tycker jag att ordet knop på sjön kan förväxlas. Det är ju en hastighet. På landbacken däremot kan uttrycket knop bli mindre tvetydigt. Däremot är knut ett hörn på ett hus. På landbacken är även knutar en hastighet så låt oss i framtiden använda knop på land och knut på sjön. Vet ej varför knut i betydelsen knyta har fått dålig klang för nomenklaturkänsliga sjöbusar. Är det kärringknuten som spökar månne? Det lär ju vara det oslagbart sämsta i knopväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaellowgren 0 Postad 31 Augusti , 2009 Så man får slå en knut på fendern och en knop när man lägger till? Stek kan man förväxla med middag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser