Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
skarvassa

Evinrude VRO 40 hk - 87 (växlar inte)

Rekommendera Poster

Hej kära vänner!

Jag var ute och körde min uttern 495 häromdagen och tyvärr händå något mystikt med motorn( Evinrude VRO 40 hk -87) Den har gått bra under en tid, men plötsligt i ca 16 knop hoppade motorn upp likt vid en grundstötnig. Efter en kort analys märkte jag att friläget hade hoppat i och ingen grundstötning hade orsakat motorns hopp guskelov. Jag drog ner gasen och den fortsatte gå som en klocka. Dock hände inget när jag försökte lägga i mer gas samt växel. Gasen och varvtalen ökade men växeln gick inte i.

Jag har efter några dagars om än amatörsmässig ytterligare analys uteslutit följande: Propellern och gummibusningen är inte defekt, inte heller trasig växelvajer alternativt trasigt växelreglage.

Allt ser helt enkelt grönt ut från reglage till växelföraren i motorn - jag lägger min röst på att växelpinnen i riggen har gett upp eller att något i växelhuset har hänt. Det ska dock tillstås att jag aldrig har haft minsta tillstymmelse till missljud alternativt vatten i växeloljan, utan just växlarna har sköts sig bättre än på min audi. Det var heller inte under ett växelbyte som den gav upp, utan friläget hoppade i under 16 knops fart utan några andra påtryckningar.

Tyvärr har jag ingen tittlucka på riggen för att se efter om det jag kallar för växelpinne sitter som det ska.

Jag är tacksamma för all hjälp, och om det är växelpinnen är det svårt att åtgärda och ungefär vad kostar det?

Mvh Skarvassa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha från runt -85 och min vertikala växelpinne var i princip avrostad. Vill man inte köpa en ny så går det ju säkert att skarva pinnen med en rörbit och svets. Eller bultar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du avser den pinne som löper mot en kam och frikopplar backspärren då framväxeln läggs i. Denna pinne finns antagligen inte på motorn som frågas om i tråden och den kan hur som helst inte ha något att göra med att framväxeln hoppar ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fins det ingen brytpinne på dessa motorer? en sprint eller skruv som sitter på axeln till propellern, den är meningen att den ska gå av om man kör på nått med propellern, då snurrar ju axeln i propellern typ,

prova att ha motorn avstängd, lägg i en växel å prova att dra runt propellern för hand, går det skulle jag börja med att ta bort propellern å se om det sitter en så kallad brytpinne inne på axeln. sitter iaf på mindre motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...