Saltoe31 0 Postad 13 Augusti , 2009 Hej, Har en Volvo Penta servopump (Till servostyrningen) som läcker olja.Det ser ut som att det läcker från packboxen eftersom det droppar röd olja precis under axeln till remskivan.Läckaget kommer inte från slanganslutningarna. Någon som vet om det går att åtgärda.Verkar inte finnas vare sig utbytespump eller renoveringsdelar hos Volvo Penta. Ny kan man köpa för 5750kr vilket känns onödigt för ett läckage i en packbox då pumpen fungerar för övrigt. Någon firma som reparerar servopumpar som man kan ta hjälp av? Gissar att man inte byter packboxen själv,eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Augusti , 2009 Tack och lov är pumparna i specialgjorda för VP. Ta loss pumpen och gå till en större bilskrot så får du säkert en för en ringa kostnad. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 14 Augusti , 2009 Som Nitro antyder är många av Pentas servopumpar identiska med dito bildelar. 240 (Volvo) hade t ex t o m mitten av åttiotalet samma typ av pump med påbyggd oljebehållare i plåt som mängder av Pentamotorer. Du kan möjligen behöva byta remskiva, monteringsdetaljer och reducerventil (sitter i form av en mellannippel den utgående tryckslangen skruvas i). Kostar inte många hundralappar på skroten. Har för mig jag sett pumptypen i en del andra märken/modeller också. Det finns mao ingen anledning att skruva i en sådan pump då det är så pass enkelt att hitta en ok begagnad. Fast de brukar vara outslitliga, hur många timmar har motorn gått?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saltoe31 0 Postad 14 Augusti , 2009 Tack för svar och tips! Kan berätta att det är en servopump från 1998,motorn har gått 1700 tim.Är en Diesel KAD44. Såg på skruvat.se att man kan köpa en ny servopump till bil för ca 1500kr,ex.vis SAAB och Volvo men man vet ju inte om de passar.Det är väl därför Penta kan ta ut 4 ggr så mycket för sina. En bilmek gav mig tipset att hälla i Wynns -Servo stearing stop leak som är en tillsats som ska mjuka upp gamla packboxar och förhoppningsvis få slut på läckage.Finns på Mekonomen. Känns som en fusklösning, men funkar det så är det ju en enkel och billig åtgärd (199kr) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 17 Augusti , 2009 Till 41an så passar servopumpen från Volvo 164 rätt av.PÅ KAD motorerna så är det väl separat behållare men man kan nog använda den gamla modellen med inbyggd tank skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 17 Augusti , 2009 Har sett flera system till 41, både med tidigare och sena typen av servo, och dessa har alla haft en pump identisk med den i äldre 240. Har också pysslat en del med 164 men de har alla haft en helt annan typ av pump med separat behållare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 19 Augusti , 2009 Utgick från att du hade en äldre motor (eftersom pumpen tagit slut...) men på 44 är det inte pump med påbyggd behållare, nej. Däremot verkar pumpen på sprängskisserna tämligen lik den pump Volvo använt i 240, 740, 940 etc sedan mitten av 80-talet (då man började med separat oljebehållare). Så rådet är fortfarande att gå bildelsvägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sealine34 0 Postad 24 Juli , 2018 Bytte min pump på en AD41 från 2001 och den var identisk med äldre Volvo 240, med undantag av ett slangfäste, så fick borra ett hål i en monteringsplatta. Funkar perfekt. 1300 spänn på nätet, leverans nästa dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser