Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Norrlandstoken

Förgasare B 20

Rekommendera Poster

Hej! Har en B 20 med en solex förgasare, VP 115. Men nu har jag införskaffat och monterat dubbla solex förgasare så nu ska det ju vara VP 130. Men det är ingen märkbar skillnad, har justerat luften och synkat förgasarna var för sig. men den är seg som bara den när den ska till och plana (mellan 2800-3400 rpm.) Kan propeller stigningen ha nån inverkan på denna enorma effektökning? Eller orkar inte bränslepumpen med att skjuta in tillräckligt med soppa? Motorn sitter i en Örnvik 570, tackdam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns två modeller av vp 130 en på 130  o en på 115 hk

skulle tro att det är förgasarna som skiljer ,130 hk tror jag har stromberg förgasare.

åtminstone på B18 är det förgasarna som skiljer (110hk har solex och 120 har stromberg).

kontakta drevia ,dom vet säkert

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nej det stämmer inte, VP130 har alltid dubbla Solex original!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq 130 finns i båda versionerna. Alltså både med dubbla Stromberg å med dubbla solex.. Detta beror på vilken version man har. Aq130 a,b har Stromberg å c och d har Solex..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det jag undrar är, kan propeller stigningen ha nån påverkan på effektökningen ? Eller orkar inte bränslepumpen med att trycka in tillräckligt mycket bränsle när det blir 2 förgasare? Jag märker ingen skillnad effektmässigt och det borde man ju göra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har korrekt komp i motorn och att du har rätt lyft från kamaxeln.

Byta förgasare kan möjligen märkas om du har en superfräsch maskin

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...