Thuntank 0 Postad 13 Augusti , 2009 Vad bör man beakta när det gäller införandet av en ny 2008 Yamaha F60 till Sverige från USA? Är det samma motorer som säljs där borta jämfört med i sverige? Motorbetäckningarna är olika: USA F60TLR. Swe F60C, F60CETL. Vad kan det dyka upp för överaskningar när man ska montera? Jag har tänkt att montera motorn på en Silver Fox DC. Bifogar den info jag fått om USA motorn. Manufacturer: Yamaha Year: 2008 Horsepower: 60 Model: F60TLR Trim System: Power Counter-Rotation: No Oil Injection: No Alternator: Yes Cooling: Water Color: Grey Engine Type: Four-Stroke Shaft Length: 20 Start: Electric Steering/Controls: Remote Condition: New Complete Outboard Warranty: 3 Year Manufacturer Warranty Priset inkluderar throttle/shift control box, cables och prop. Priset: USAmotor inkl frakt o alla avgifter ca 57,000:-. Motsvarande i Sve ca 80,000 Kom gärna med synpunkter och tips om den här tanken! Senast ändrad av Thuntank | 13 augusti 2009 | 12:18 Senast ändrad av Thuntank | 13 augusti 2009 | 12:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 13 Augusti , 2009 Sen tillkommer kostnaden för CE-märkning. Hur löses garanti-ärenden. Skickas motorn till USA? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 13 Augusti , 2009 Titta på den här siten: http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-24853.html Sedan priset för en 2009 års modell (du skrev 2008) Manufacturer, Yamaha. Model Year, 2009. Model, F60TLR. MSRP, $7850.00*.- $8,045.00* Engine Type, 4-stroke, 4-cylinder. Horsepower, 60 hp. Fuel Induction System, EFI ... Sedan frakt Skr 3500-4000 (flyg) sedan tull i Sverige 4,3% och sedan Moms 25% på hela härligheten !! Så kan det löna sig ?? Det där med CE-märkning, ring tullen och fråga ! Jag tror att det inte behövs någon CE-märkning om du inporterar motorm privat. Senast ändrad av -somena- | 13 augusti 2009 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thuntank 0 Postad 14 Augusti , 2009 Som jag skriver tidigare, motor inkl frakt till Sverige och ALLA avgifter (moms, tull, frakt mm ) inkluderat i 57,000:-. Ja visst, garantin gäller inte men det är mitt bekymmer om någonting krånglar. Det finns ju en anledning varför tar hundratals svenskar hem hyfsat nya bilar till sverige från usa, inkl mig själv. Men nu är det ju inte det den här tråden handlar om utan om Yamaha motorn från USA, F60TLR skiljer sig mot den i Sverige sålda F60C, F60CETL. Samt vad man bör tänka på vid montering, skilnader i reglage mm CE märkning...hmm, kan det verkligen behövas på en motor??? Här är jag dåligt insatt. Jag vet att det är viktigt på båtar... Senast ändrad av Thuntank | 14 augusti 2009 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 14 Augusti , 2009 Som allting som släpper ut avgaser så brukar det krävas intyg och grejer om det. Det är betydligt lättare inom EU där t.ex bilar har ett helbilsgodkännande och intyg därmed inte behövs. /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 Augusti , 2009 Jag anar ett visst mått av arrogans i ditt inlägg. Ja visst, garantin gäller inte men det är mitt bekymmer... Men nu är det ju inte det den här tråden handlar om Du efterfrågade synpunkter och tips om den här tanken! Men du har rätt, detta är helt och hållet ditt bekymmer, så jag avböjer att ytterligare kommentera i tråden. Senast ändrad av Flipper_510_HT | 14 augusti 2009 | 12:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thuntank 0 Postad 14 Augusti , 2009 Tråkigt att du ser det så. Jag är tacksam för all hjälp och alla synpunkter som jag kan få. Om det blir problem med själva motorn, vad det nu kan vara, så är det ju inget man kan göra något åt, eller hur? Du frågar om man ska skicka tillbaka motorn till USA. Ja, det kan man säkert göra om man är villig att betala frakten t.o.r. Däremot om motormodellen skiljer sig mot dem som säljs här hemma då kanske man ångrar sig att man inte kolla de mer noggrant och det är just den här biten som jag vill hjälp med. Till Rookie: Jag tror inte här behövs något avgasintyg då det inte sker någon registrering av motorn, men jag är inte stupsäker. Vilken myndighet kan tänkas svara på den frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 14 Augusti , 2009 Skulle bli mycket förvånad om inte Yamaha redan har ett CE godkännande för din motor. Kolla med säljaren i us om möjligtvis motorn redan är CE märkt. Senast ändrad av BerraS | 14 augusti 2009 | 16:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Augusti , 2009 Motorn är inte CE-märkt och du får ta in den för privat bruk men inte sälja den vidare. När du åkt klar så får du skrota den. Säljer du den ändå vidare så är du personligen ansvarig för alla ev skador som kan uppstå, tex brand med dödsfall som följd. Förstår inte hur folk törs hålla på med detta. Visst, snabba pengar för stunden men i slutänden kan man tvingas från hus och hem om man råkar ut för något som kräver miljonskadestånd av den som inporterat och underlåtit CE- Märkning. Yamaha Motor Skandinavien tar en heller något som helst ansvar för motorn och så är förstås andrahandsvärdet betydligt lägre. Vissa försäkringsbolag tar nog försäkringen men jag vet av erfarenhet att vid tex en stöld så framkommer det att det är en icke CE-märkt produkt så drar dom öronen åt sig och vägrar ersätta (OBS Vissa bolag) Då får du dra igång en rättslig process mot dessa och utgången av detta mot försäkringsbolag vet väl de flesta vad som händer med. Modellen tror jag inte skilljar. Vet inte om dom har några sura förgasarmotorer kvar där. 60CETL är den samma modellbetäckningen på med inte TLR så där skilljer det något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Augusti , 2009 T står för high trust,(Stora växelhustet) R vet jag dock inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thuntank 0 Postad 14 Augusti , 2009 Ja det där låter ju inte allt för bra. Börjar nästan kännas att det är lika bra att köpa svenskt. Den båten som jag är ute efter, Silver Fox, brukar i regel ha hyfsat bra paketpriser och det går säkert att göra något bra med de priserna nu under hösten. Om det nu kommer att skilja ca 15-20 tusen mellan motorerna, beroende på aktuell dollarkurs, och man väger in följande aspekter i den svensksålda: - Montering ingår (I SIiver Fox paketet) - Rätt propeller för båten - Full garanti - Andrahandsvärdet - Kaske enklare med försäkring - Liten risk att bli blåst så känns det väl investerade pengar. Jag ska dock kolla lite till.... TLR Kanske står för Trust-Long-Rig??? sea-ray_230: Trust som står för Stora växelhuset är detta unikt för USAmotorn eller är det också standard på svenska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 14 Augusti , 2009 Oj,oj, villken vild fantasi du har ! Representarar du någon myndighet eller har du hittat på allt detta själv? Vad vet du förresten om modellen ? det där med 60LTR och 60CETL ?? Det är nog så att du bara tror i din villda fantasi !! Och det övriga ochså !! Du försöker bara skrämma pojken !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 15 Augusti , 2009 Ja, du.... det här var nog det största BS jag läst på länge..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Augusti , 2009 det är faktiskt skillnaden på dessa motorer stora växelhuset thrust o lika med större propeller diam bör användas på större båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 16 Augusti , 2009 Låter underligt att det skulle vara nån skillnad på motorer som säljs från handlare här och i USA. Har en Evinrude E-TEC och det är exakt samma motor som jag köpte från ÅF som säljs överallt, inga skillnader alls.. Men 4 takt är ju alltid mera besvärligt ;-) Senast ändrad av Mark77 | 16 augusti 2009 | 16:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 16 Augusti , 2009 jag vet att för en hel del år sedan, när jag höll på med motorcyklar från staterna, då californien, så var det skillnad på förgasarna. det bestod oftast i mindre huvudmunstycken, pluggade blandskruvar. detta var väl för att folk inte skulle joxa med förgasarna som resulterade i högre utsläpp. om jag vore du skulle jag jämföra vissa viktiga delar mellan usa samt eur. kolla art.nr. på tex cdi-box, kamaxlar, spridare. www.partsforyamaha.com men ärligt talat, vem fan bryr sig om varifrån den kommer??? den komer att funka finfint här hemma. och ingen kommer att se nån skillnad.. bara du ger fan i att berätta hur mycket billigare du köpt motorn än din båtgranne. för då stiger den svenska avundsjukan in, med bla. CE argument.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thuntank 0 Postad 18 Augusti , 2009 Lägesrapport. Efter att ha fått information om pris och var jag skulle sätta in pengarna, av en Sarah Malefors, så ställde jag frågan om hon kunde berätta lite om företaget samt ge mig några referenser. Jag förklarade att jag behövde det, då det känns en smula osäkert att skicka iväg pengarna till en okänd person. Följande svar fick jag: Hej, Min råd är att du köper en i sverige. Vi får inga bra priser här och som du säger, är det svårt att skicka så mycket pengar till någon som man inte känner och utomlands dessutom. Mvh- Sarah Jag klev tydligen på en öm tå. Senast ändrad av Thuntank | 18 augusti 2009 | 08:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 18 Augusti , 2009 Tvärtom konstigt om motorer hade samma spec över hela världen. Det har de inte. Inte bilar, motorcyklar, och heller inte båtmotorer. Undantag finns givetvis. Varför tror du din är identiskt worldwide? Eller snarare, varför tror du dig veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 18 Augusti , 2009 Jag säger tvärt emot: Det vore konstigt om dom INTE är det. Först och främst, tillverkarna strävar såklart att hålla nere de olika produktlinjerna av kostnadsskäl. Dagens moderna motorer med insprutning har elektronik som själv anpassar bränslemängd utifrån bensinkvalitet, lufttryck, temperatur, så låg bränsleförbrukning som möjligt osv. I framför allt bilindustrin är detta normalt. E-tec'en är ett bra exempel på en båtmotor som är likadan oavsett var du köper den. Äldre motorer/förgasarmotorer är en helt annan sak, och där skiljer det en hel del utifrån de krav de olika länderna har, eller som i USA's fall vad delstaterna kräver. 70 och 80-talet när katalysatorn gjorde sitt intåg såg det helt annorlunda ut och det skiljde vilt mellan länderna. I den globala värld vi lever i och med den konkurrens och miljödebatt(allt mer gemensama miljökrav världen över) som finns tror jag att det dessutom kommer att bli allt mindre specifik marknadsanpassning av motorerna. Givetvis finns det undantag(exempelvis multifuelmaskiner för delar av världen där bränslekvliteten är sisådär) Så ser jag på det iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 18 Augusti , 2009 Kollade med Yamaha USA och dom sa att så länge motorn (motortypen) säljs på den Europeiska marknaden så är den CE märkt även när den säljs i USA. Altså, kontakta din säljare och fråga helt enkelt om motorn är CE märkt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 18 Augusti , 2009 ööh, varför skulle dom vara olika?? Uppfyller strängaste EU krav och USA kraven, alla E-TEC har samma dekaler om detta. Serienumret kan vara varifrån som helst, finns inget i det som tyder på att det är EU/Asien eller Amerika versioner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser