Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Sardaukar

Hjälp med att koppla in motor

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en fabriksny Örnvik 500 Flamingo -07 på ett ställe och en fabriksny Mercury 60 hk 2-takt -05 på ett annat ställe. Blev ett riktigt billigt paket och ändå nya grejer Glad

Men nu till problemet. Båten är förberedd för insprutningsmotor och har således ingen choke i tändningslåset. Säljaren där jag köpte motorn sa att de brukar lösa det med en montera in en strömbrytare. Han sa att det är en jättelätt sak enligt verkstadskillarna, men de hade gått hem för dagen så jag kunde inte fråga dem.

Så nu frågar jag här, om någon vet vilka sladdar (färger) jag ska koppla till strömbrytaren? Vilket borde vara att föredra, tryckknapp eller en switch? Spontant känns det som tryckknapp är att föredra då choken bara används några sekunder vid kallstart.

Jag har heller inte hittat någon knapp på det toppmonterade reglaget där man frigör växel och kan ge den lite gas. Borde vara nödvändigt vid kallstart eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har hittat ett av svaren själv. Nämligen denna bild:

Är jag helt ute och cyklar om jag kopplar gul-svart-randiga och jord till min trycknappsbrytare?

post-1822-1394236059,7079_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade även det andra svaret. Knappen för friläge satt på sidan. Nästa gång ska jag titta lite noggrannare Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att du till tryckknappen kopplar jord och den gul-svarta kabeln?
Chokesolenoiden är redan jordad på andra sidan, den behöver nog ström istället.

Jag sätter min 25-öring på ström från tändningslåset till knappen, ut från knappen kopplar du den gul-svarta kablen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm...det har du nog rätt i. Ska börja pilla med motorn ikväll så får vi se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...