Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
andnyl07

Tamp med flera kausar eller dylikt

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag är på jakt efter en tamp på ~4m där de sista 150 centimetrarna har 3 kausar utplacerade på 50 cm mellanrum.

Finns det något liknanade och i så fall var? Om inte, hur skulle man kunna gå till väga för att fixa en sådan tamp?

Är jätte tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnes säkert inte någon färdig, utan du får tillverka det själv !

På bild, en kaus i rostfrit material.

Senast ändrad av -somena- | 13 augusti 2009 | 20:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med pille repmakaren på Skeppsholmen i Stockholm, om inte han kan då går det inte.  Fast jag blir fundersam, när linan löpt runt den första kausen och blivit insplitsad i sig själv, var ska då nästa lina fästas och hur?  Om det är en treslagen lina så kan du väl dela på kardelerna, två på den ena sidan och en på den andra, sen får du tagla före och efter kausen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om alla tre kausar drar åt ungefär samma håll (motsatt mot den ändan av repet som inte har någon kaus så skulle jag göra så här:

Börja med att splitsa en ögla med kaus i änden på 4-metersrepet.

Splitsa sedan två korta tampar med ögla, kaus och en tamp som är typ 50-60 cm lång (är lite osäker på åtgången av lina). Dessa två tampar splitsar jag sedan in i 4-metersrepet på samma sättt som som man splitsar en vanlig ögla. Du kan låtsas att den lösa tampen är den lösa parten i en bukt av samma lina som ska bli en ögla (hmmm... det där lät inte klart som korvspad).

Ett försök att rita teckengrafik:

O==---------==----------------==-----------------------

O==--------/             O==---/

Enkelt att göra om det gäller vanlig treslagen förtöjningslina. Och, om kraften kommer ungefär i samma för alla tre kausar.

T.ex. så här: http://www.ehow.com/video_2355228_make-solid-fixed-loop-end.html

En variant som jag själv inte har provat men som verkar aningens lättare: http://web.comhem.se/~u77479609/eyesplice_sv.html

./stefan

Senast ändrad av brstfanp | 13 augusti 2009 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...