Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
strober

Vilka små ormliknande vattendjur finns i Sthlms skärgård?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag brukar mest hålla till i Mälaren och har kanske missat helt att detta finns i Skärgården, men jag ber om ursäkt då för min okunskap... så jag undrar ändå.

I lördags kväll hade vi ankrat ett par distans väster om ön Möja och upptäckte vid badbryggan ett långsmalt djur som såg ut som en orm/mask ... uppskattningsvis ca 30 cm långt, 0,5 cm i diameter och kanske 1 cm i diameter tjockt huvud som simmade/rörde sig längs med badbryggan. Djuret hade en tydlig grön färg...nästan lite lysande. Djuret slingrade sig inte i vattnet som en orm, utan rörde sig strax under vattenytan helt raklångt som en stel pinne med en hastighet av kanske 0.1 m/s... jag stoppade ner handen och lyckades röra vid djuret inann det tvärt svänge och lugnt men bestämt dök rakt ner mot botten och försvann....

Vad var detta för något jag såg? :S någon sorts orm? ål?

post-25369-1394236059,3698_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp en sån Tångsnälla kan det vara! Tackar :D Eller så var det en mindre havsnål efter lite egen research...
Tyckte den var cool iaf :)

Senast ändrad av strober | 12 augusti 2009 | 20:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag vill nominera nejonöga också. Inte så vanlig men jag tycler att den stämmer med beskrivningen. Jag har själv inte sett den i Stockholms skärgård men i Smålands.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nejonögon

Om firren inte varit grön utan mer silverförgad hade jag gissat på på en näbbgädda.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg nog en liten tånglake i helgen, har aldrig sett en sån förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg också en tångsnälla vid Skälbottna i slutet av juli.

Känns som ett friskhetstecken för östersjön!

Även mycket blåstong här och där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag röstar på kantnålsfamiljen. Coola fiskar helt klart och det stämmer väl överrens med min erfarenhet av dem - de är inte snabbare än att man kan ta på dem och ringlar inte fram. Släkt med sjöhästen, vilket man faktiskt kan se på nosen;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kantnålsfiskar

Har sett många i vår hemmahamn iår (på västkusten dock).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...