Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Barton3000

Mariner 100 1988

Rekommendera Poster

Hej,

Ny här på Maringuiden.

Jag har ett jobbigt problem med min Mariner 100 Hp 1988 4 cyl

Den går fint på tomgång och en bit upp i varv (1500-2000 RPM)sedan börjar den misstända och gå som ett lass skit rent ut sagt.

Blöddrar och ryker  och skakar så jag tror den skall hoppa av båten.

Backar jag med gasen lie så går den fint igen.

På tomgång kan jag åka och trolla hur länge som helst utan problem.

Jag har hört att den bara går på 2 cylindrar upp till ca 1800 rpm, stämmer det?

Vad är det som styr det?

Hur fungerar det när bara 2 cylindrar skall få bränsle?

Statorn är utbytt mot en röd stator med bara en lindning så det finns inte hög och lågvarvs lindning på den längre.

Ny CDI box är det med

Tändstiften är BPR7 H är det rätt stift för den motorn?

Har hört att det skall vara 8:or i den.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen här som vet hur det fungerar när den växlar mellan att gå på 2 eller 4 cylindrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett mycket utförligt svar från ett forum i USA.

Tänkte dela med mig ifall det finns någon annan som är vethungrig.

Oh Yeah, I got this one guys...... The way this engine is supposed to work is on a very fragile theory that the fuel mixture is not rich enough to burn but remains adequate to lubricate up to around 1800 rpms. At that point the throttle plates on the lower two carbs,which are tuned at the factory, are supposed to be open enough to provide enough fuel for combustion. However, the accelerator pump plays a big part in this in that it feeds two injectors on 3 and 4 that have check valves in them that can't open until fuel pressure is adequate. These two injectors are located in the block and are visible and accessible if you remove the electrical plate. There is also a hidden fuel filter between the accelerator pump output and the injectors. It is accessible if you remove the oil tank.

So, remove the oil tank and the electrical plate and then change the filter followed by removing the injectors, dissassembl them and clean and lube them with wd-40. Test them with a vacuum gauge to make sure the check valves are functioning correctly. Replace the injectors and the tubing that connects them to the T from the accelerator pump. The fuel line size is 7/64 and make sure you get fuel rated and not windshield washer hose.

Once you have all that done, rebuild your fuel pump and accelerator pump and you should be back in business. Just an FYI, doing only half the job will only result in frustration so do the whole job and you'll be back to great boating in no time.

post-10011239-1394236061,4702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svaret är enkelt det finns nämligen inget lågfartsystem i 2st av förgasarna, de 2 nedre har jag förmig att det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, riktigt så enkelt är det inte!

3:an och 4:an skall ju ändå ha smörjning via bränslet men inte så fet blandning så att det kan tända.

Det som är märkligast av allt är att den inte surar ner sig på 3 och 4 efter flera timmars fiske på tomgång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo så är det ,klämm på bränsleblåsan hårt då tänder den till på alla 4,smörjning får den via olje cirkulationsystemet annars skulle den skära på de cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket oljecirkulations system?

Menar du att det går olja till 3 och 4 direkt från olje blandningspumpen på något vis?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nr 11 , 12 dessa backventiler brukar bli brända o då baktänder den o går dåligt.betr olje cirkulationsystemet överskottet går in i cylindrarna o smörjer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

olje pumpen levererar olja direkt till bränslepumpen där det blandas det blir alltid ett litet överskott med olja å det räcker för att smörja 3-4 cylinder på lågfart till ca 1800 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De Injektorerna du hänvisar till sitter ju på insugssidan och kan väl inte bli brända.

de sitter där för att ge 3 och 4 en extra dos bensin när du gasar på.

Då trycker kammen från gasreglaget på accelerationspumpen som i sin tur skickar bensin till dessa två injektorer på 3 och 4.

Injektorerna innehåller en nål (precis som i förgasaren till flottören) och en fjäder bakom nålen så det behövs ett visst tryck för att de skall öppna och skicka in bränsle.

Injektorerna är anslutna till accspumpen med slangar och ett filter före, så de kan inte få bänsle på annat sätt än via accspumpen och den är inte påverkad vid tomgångskörning.

hur 3 och 4 får smörjning på tomgång det vete gudarna.

Amerikanen påstår att de 2 nedre förgasarna är kalibrerade från fabrik för att flöda bränsle tillräckligt för smörjning upp till 1800 varv men inte tillräclkigt för att det ska kunna tända.

Det kan nog stämma för i manualen står det att man inte får byta plats på någon av förgasarna för de är alla olika.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälpte en kompis för några år sedan med en likadan motor med samma fel. På den visade det sig att det satt ett litet bränslefilter som man knappt kunde hitta långt ner bakom luftburken, kring förgasarna. Det hade börjat satt igen sig så bränslet som kom igenom räckte bara till tomgångskörning. Vi provade först med en skarvbit imellan med genomskinlig slang och såg då att det rann mycket bättre och motorn gick direkt som den skulle. Sen blev det ett vanligt soppafilter från OK-macken. Funkade jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nr 11 det är dessa ventiler som brukar bli brända de sitter innanför bladventilerna nr 12 de är kopplade till axpumpen o de är av en annan modell,har bytt en hel del med sådana ventiler de bränns plastkulorna i ventilerna när de går för magert på lågfart o baktänder dålig tomgång

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ser att statorn har blivit ut bytt tlll röd stator ingen  hög o lågfarts del ? är modulen monterad som föjde med statorn? blev motorn på detta vis efter stator bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo startorn är utbytt och den svarta modulen är inkopplad.

Den är kopplad från statorns Grön /vit och Vit /grön till modulen sedan från modulen till CDI boxen Blå /vit och Vit / Blå.

Eftersom det numer bara finns en tändlindning så borde väl motorn inte gå alls om det skulle vara fel på statorn?

Jag har demonterat injektorerna men kan inte se att det skulle vara något problem med dessa, de öppnar som de skall och var inte igensatta på något vis.

Byter nu också det dolda filtret som sitter efter accpumpen.

Väntar på Repsatsen till accspumpen.

Jag skall kolla om det sitter något filter där under förgasarna vid soppa insläppet.

Jag har fått repsatsen till soppapumpen, så den skall också renoveras.

Sedan hoppas jag att den skall fungera igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de ventiler jag menar de sitter bakom bladventilerna i ena vevhushalvan vid byte utav dessa så måste motorblocket delas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har samma symtom påm mercury 100 -90. Har du fått ordning på problemet, vad gjorde du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Injektorn för 4:e cylindern läckte konstant, så det var väl inte så konstigt att den gick illa.

Jag har inte fått de nya ännu.

Det verkar vara problem att hitta dem för marinshopen.

Har beställt en gång men det var fel prylar.

De tycks inte finnas med på sprängskisserna från tillverkaren.

Jag meddelar så fort jag har testat motorn.

post-10011239-1394236086,9736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, de nya injektorerna på plats.

Motorn går som en klocka igen.

Summa summarum: Nya bränslefilter, inkommande filter och filtret som sitter efter accelerationspumpen, renovering av accspumpen, renovering av bränslepumpen, samt byte av de 2 tillskottsinjektorerna som sitter på cylinder 3 och 4.

Största boven var den ena tillskottsventilen som inte höll tätt.

Nummer 2 var bränsle pumpen som tydligen var renoverad nyligen men ihopsatt fel!

De 2 plast clipsen som skall brytas av och låsa de små membranen i PVC var inte avbrytna utan hindrade huvudmembranet att gå sitt fulla slag.

Härligt att få allt färdigt när säsongen är över.............

Förhoppningsvis får jag åka felfritt nästa säsong.

Ha de gott alla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år har jag kört hittils 230 km mest i trolling fart 1.7-1.8 knop. Allt enligt Lowrance HDS-7

Motorn har fungerat klockrent hela säsongen.

Har fortfarande svårt att förstå att den kan gå 5 timmar på 2 cylindrar i 1.8 knop och sedan är det bara att trycka gasen i botten när man skall hem och den blöddrar eller tvekar aldrig.

3:ans och 4:ans cylinder borde vara nersurade totalt tycker jag, efter att bara ha följt med  runt i 5 timmar.

En mycket märklig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...