maxxan 0 Postad 12 Augusti , 2009 Jag vill ha en riktigt bra motorolja till min TAMD41. Vilken kan ni rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 Augusti , 2009 En bra mineralolja. Ingen del eller helsyntet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 13 Augusti , 2009 Vill någon motivera varför mineralolja är att föredra framför en syntetisk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 13 Augusti , 2009 Du ska ha en helsyntetisk olja, inget annat. Den tål högre temperaturer, har en bärigare oljefilm, och mycket längre livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Augusti , 2009 Det är sant, men om motorn är van vid mineralolja sedan länge sägs det att syntetoljan kan lösa upp avlagringar med påföljd att motorn blir mindre tät, med bl.a. lägre kompression och större oljeförbrukning som följd. Jag vet inte om detta är sant eller en myt som blivit sanning genom att den upprepats tillräckligt många gånger. Möjligen kan du hitta information om detta på något av oljebolagens hemsidor. Själv kör jag för säkerhets skull vidare med bra mineralolja, godkänd för turbodieslar och enligt VP:s specifikation för denna motortyp, eftersom den är tillräckligt bra och betydligt billigare. Har en AQAD41, som i princip är samma motor som din. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 13 Augusti , 2009 Det är som du säger en gammal myt. Oljan skiljer sig sen den började komma på marknaden. Packningarna är av annat material än förr och dessa skulle nog börja läcka med dagens mineralolja. Man kan försäkra sig om att motorn är ren med ett par korta byten innan man börjar med synteten så är det sejf. Tjockleken ska vara som motorn är byggd för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 13 Augusti , 2009 Kör helsyntet, eller om du vill vara ekonomisk, blanda din egen delsyntet med hjälp av en bra mineralolja. Blanda t.ex. 60% helsyntet med 40% mineral och du har genast en bättre delsyntet än du kan hitta i butikshyllorna. Men som sagt, helsyntet är alltid bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 14 Augusti , 2009 Min egen erfarenhet av syntetoljor är att dom tillverkas med så stort viskositetsområde att de inte orkar hålla viskositeten när de blir riktigt varma, ex. vis Mobils 5W-40 ( eller om det är 5W-50 minns inte riktigt )olja blev så tunn när motorn var varm att oljevarningen tjöt på tomgång. Problemet försvann direkt efter byte till 15W-40 mineralolja med bra viskositetsindex på basoljan. Onödiga kostnader att köra en 41-a på syntet- lägger i så fall hellre pengarna på en parafinbaserad olja typ Lubrication Engineers. En tanke som har slagit mig är att om det i båtar som bara används på sommaren inte vore allra bäst att använda en singelgradeolja som garanterat håller sin viskositet även när den blir riktigt varm. tycker Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 14 Augusti , 2009 Har en Yanmar 3JH4E 3cylinders diesel av årsmodell 2006, var lite osäker vilken olja jag skall använda och kontaktade Yanmar Sverige och de FÖRBJÖD syntetolja i denna motor för den kunde förorsaka skador i cylindrarna så den olja jag SKALL använda är mineralolja, så mitt förslag är att höra med tillverkaren av motorn för svar M.H.V Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 14 Augusti , 2009 PCP-Roger, Helsyntet är oftast TJOCKARE än mineraloljor i höga temperaturer. Redan vid 110 grader celsius börjar det hända tråkiga saker med mineraloljan, medan helsyntet lätt klarar 30-40 grader till. Att din oljelampa tändes hade nog andra orsaker än att oljan var för tunn. Kenbja, Farbrorn du pratade med på Yanmar läste förstås rekommendationen i serviceboken, vilket aldrig är fel, då har man ryggen fri. Problemet är att när man certifierade oljor för de flesta motorer så fanns bara mineraloljor. Nu råkar helsyntetiska oljor vara så mycket bättre, men inte fan ändrar man sina rekommendationer för det. Volvo penta rekommenderar givetvis mineralolja till mina V8:or i båten, men det skulle aldrig falla mig in att köra annat än helsyntet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 14 Augusti , 2009 Ja Anica, det lustiga är att andra motorer i Yanmar familjen rekommenderas de både syntet och mineral men jag tror inte att de bara för sitt höga nöjes skull de ger rekomendationer utan det finns givetvis en anledning/erfarenhet så skall jag välja mellan rekommedationer från motortillverkaren ELLER oljetillverkaren väljer jag givetsvis motortillverkaren /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 14 Augusti , 2009 Anica- Kan du ge mig NÅGON annan orsak- än att oljan inte höll viskositeten- till att en rejält varmkörd motor inte höll oljetrycket på tomgång med synteten ,medans det inte var något som helst problem efter byte till LE Monolec(parafinbaserad mineralolja) ? Har kollat viskositetsområdet på syntetoljan jag använde det var 5W-50 -den BORDE altså varit tjockare vid samma temperatur än mineraloljan som var en 15W-40 . Sen är det en annan historia att tillsatserna som finns i oljorna varierar i effektivitet ex. vis ger LE-s tillsats Monolec ett fullgott slitageskydd upp över 300 grader i Bowden Leben test. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 14 Augusti , 2009 HALLÅ maxxan! Jag tänkte gå mot strömmen och tipsa konkret om en motoroja istället, på Swedol kan du köpa Q8 oljorna T750 och T720 till förmånligt pris på 20L dunk 596kr för T750 och 524kr för den något enklare T720 (Priser ink moms) Detta är 15W-40 oljor precis som Volvos orginal olja och uppfyller dom flesta standarder inklusive Volvos egna VDS-3 och VDS-2 kolla i din instruktionsbok vilken som rekomenderas. Volvos olja kostar 1367kr för 20L på drevia så detta är ju mindre än halva priset för samma eller bättre kvalitet. Det finns fler ställen som säljer 20L dunkar kolla på Lantmännen eller andra ställen som vänder sig till lantbrukare. Om man jämför specifikationer uppfyller Q8 oljan samma eller högre krav än Volvos olja. Här är en länk till Swedol I en fritidsbåt där man byter olja varje säsong och inte kör max antal timmar med oljan har jag svårt att tro att man någonsin kommer att märka någon skillnad på en mineral eller syntetisk olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 14 Augusti , 2009 Är jag ensamm att tycka man ska följa tillverkarens specifikationer.............? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 14 Augusti , 2009 Vist är det härligt med en olje-fråga alla forum likadanna Alla är specialister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 16 Augusti , 2009 NIX jag är ingen specialist av den anledningen kontaktar jag tillverkaren som BÖR vara specialist på just den produkten /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 16 Augusti , 2009 Tack för alla svar, det är ett fantastiskt forum med mycket kompetens. Jag tror att den gamla ägaren har kört på mineralolja så jag kommer nog köra vidare på det. Lägger pengarna på rekommendationerna jag fått om dessa. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Augusti , 2009 Nej du är inte ensam jag följer tillverkarens rekomendationer och jag får pengar över till annat. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser