Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Lillen

Plast tak över styrpulpeten

Rekommendera Poster

Halloj,

funderar på att bygga ett tak över min styrpulpet. har kollat runt lite på färdiga men har inte hittat någon som faller mig i smaken = DYRA. Tycker att det verkar svårt att hitta tak för efter montage.

Inbillar mig att det blir billigare att göra själv, har lite funderingar att bygga i marinplywood som jag sedan plastar.

Nån som har några förslag ?

Senast ändrad av Lillen | 12 augusti 2009 | 14:23
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte pröva med tjockare pvc?? kör själv med det funkar perfekt. lite tyngre men tåligt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lätt att gjuta i plast. Gör en form av oljig masonit som du bestryker med vax eller inköpt släppmedel. Bara att rulla på väv och plast sedan.

Här nedan gör jag en stolpe och har en typ av plast som mall. Plåtslagarn bockade kanterna och sedan passade jag in den.

Hem och plastade.

post-19228-1394236058,9323_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastade i formen och hade ett elektrikerrör i mitten som jag plastade runt och det ger stadga samtidigt som det fungerar som stupränna från taket och rakt ut i havet.

Här är den färdig men inte målad vilket jag inte gör på insidan för då blir det någon konstig kondenstjosan utan den ska kläs med trä eller mahongeyplyfa.

post-19228-1394236058,9906_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är babords stolpe färdig och monterad. Bägge är färdiga men jag fotade bara den första och som du ser så har jag heltak på båten. Är nog den torraste båt jag har haft. Ingen råhet (fuktighet.

post-19228-1394236059,0529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Är själv inne på samma sak. Jag har en Maxim som jag vill plasta in för att slippa det främre kapellet. Jag tror i mitt fall att det är enklast att få det bra genom att bygga i plywood först och sedan plasta in den. Det kommer att bli mitt vinterprojekt.

Lycka till

/Dixie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, jag tror jag har mitt vinterprojekt framför mig jag med. Plastar du på vanligt sätt och spacklar och avslutar med topcoat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är min tanke just nu. Håller på att leta på nätet efter en bra sida för hur man skall gå till väga. Jag är duktig på trä, tror inte jag får några problem med själva grunden. Mina svärigheter kommer att bli att plasta, har bara gjort småsaker tidigare. Jag ska även ha in ett par luckor i taket, samt att det skall hålla att gå på. Det är därför jag kommer att välja att jobba med plywood. Vore det inte för styvheten så skulle jag kanske bara använda massonite men i övrigt samma princip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DIXIE 2

Varför köper du inte den färdiga hardtoppen till din Maxim?

Det blir nog både billigare och framförallt enklare..

/// illern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Illern

Det var min första tanke, har letat o letat utan resultat. Sen hitta jag Maximklubben på denna sida. Tyckte mig läsa att där skrevs det att de slutat tillverka den. Rätta mig om jag har fel. Jag skall läsa på det igen.

Jag stog och studera den vid utö på semestern, det var första gången jag såg den på nära håll. Den verka riktigt smart. Men såg samtidigt något vek ut??? Skulle den hålla för mina 86kilo att sitta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt illernRynkar. Det är bara det att jag haft förmånen att bli fostrad på en större båt med flybridge, att sitta på taket o styra med fötterna fina dagar är nog det närmaste flybridge jag kan komma på en Maxim. Nu är det inte ett sätt att nedvärdera maxim på ngt sätt, jag älskar denna båtCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...