hhsu 0 Postad 12 Augusti , 2009 Äger en optimax 90-08 den har c:a 30 timmar, plötslig har den börjat att varna för att antigen är nivån på olja för lågt eller föra att det är vatten i bensinen, när jag kör igång motorn kan den gå 30sek och sedan varna 4 ggr, om man kommer över 4000 varv så varnar den direkt, för det mesta med 4 signaler men ibland även kontinuerlig Jag har kollat att det är olja i tanken, dränerat vattenavskiljaren (hittade ingen vatten), tömt annat vattenavskilare (quicksilver filter) som finns före blåsan ( hittade ingen vatten), det finns garanti på motorn men jag vill inte ta upp båten nu om det är ett enkelt fel, Har någon nån bra idé vad det kan vara för fel ? /hhsu Senast ändrad av hhsu | 12 augusti 2009 | 14:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydboswede 0 Postad 12 Augusti , 2009 Är det så att du har ett extra bränslefilter på båten? Då kan den varna och ge de mest konstiga driftstörningar samtidigt som garantin slutar gälla, man skall INTE ha extrafilter till nya Optimax motorer enligt vad jag fått lära mig. Den har både vattenavskiljare och filter inbyggt Senast ändrad av Rydboswede | 12 augusti 2009 | 19:27 Senast ändrad av Rydboswede | 12 augusti 2009 | 19:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhsu 0 Postad 12 Augusti , 2009 Filtret har suttit där från början och det har aldrig varit nån krångel med det, motorn har fungerar perfekt, det är ju fast tank på båten så att det är bra att ha extra, jag tror snarare att det är givare fel , idag har jag tittat på bensinfiltret och primat motorn , det gick bra första gången jag startade motorn, andra gången pep efter ca. 30 sekunder /hhsu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 12 Augusti , 2009 Vi har avhandlat detta i otaliga trådar. MAN FÅR INTE HA EXTERNT FILTER MONTERAT PÅ OPTIMAX! Detta oavsett om någon dum handlare satt dit det från början. Läs din manual! Tag sedan bort filtret, filtret gör att mottrycket blir för högt i systemet å låg/högtryckspump kan ta skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 12 Augusti , 2009 Hej, Menar du att man inte ens skulle kunna ha Garmins bränsleflödesmätare GFS10 påkoppad ? / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhsu 0 Postad 12 Augusti , 2009 Nu har blädrat igenom manualen igen och det enda jag hittat är OBS installera inte en extra elpump eller primer blåsa på bränsleledningen i denna motorns bränslesystem finns inget om vattenavskiljare eller filter överhuvutaget, som sagt extra filtret fanns från början och motorn har aldrig strulat innan. skall kolla med min handlare men det verkar som att filtret sitter monterad original på ryds båtarna, i så fall borde de veta eftersom de har installerat motorn. börja bli les på detta nu man vill ju fiska och grilla makrill har inte tid med strul med båten nån som vet vart man kan kolla service meddelande ? /hhsu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 13 Augusti , 2009 Så här står det i bruksanvisningen till min Optimax 115 hp på sidan 12 VIKTIGT: Om bränslesystemets filter, ventiler, anslutningar, etc. förses med extra komponenter, kan bränsleflödet strypas, vilket i sin tur kan leda till motorstopp vid låga hastigheter, och/eller att bränslet blir för magert vid höga varvtal, vilket kan leda till skada på motorn. Tror även att Wanmar kommer påpeka detta. Så i princip kan man inte montera en flödesmätare heller. Edit. Det är flera här på forumet som rapporterat att Rydsförsäljarna har monterat externa filter. De gör väl de av ren rutin eftersom man även kan ha 4T på båten eller annat motorfabrikat. Men ej på Optimax. Senast ändrad av Bella440R | 13 augusti 2009 | 08:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Augusti , 2009 Det här med filtret är rätt,har du garanti på motorn så ska du få motorn uppkopplad med en dator för att lokalisera felet annars blir det bara gissningar vad det är för fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser