MrMe 170 Postad 12 Augusti , 2009 Hej alla kunniga, I fjol köpte jag ett nytt kylskåp till min Bayliner. Valet föll på ett Waeco CR0065. Installerade kylen och kopplade in det på de befintliga kablarna från det gamla skåpet och kylen fungerade perfekt. Nu - en och en halv säsong senare så börjar den larma för för låg spänning. Det funkar ibland - men oftast inte. Det spelar ingen roll om motorn är igång/avslagen eller landströmmen är inkopplad/urkopplad. Jag har tre fräsha batterier. Jag mätte upp spänningen på de kabelskor jag använt vid installationen - 12,6V Eftersom jag fått slut på idéer så ringde jag till generalagenten som sa att jag hade för klena kablar eftersom kylskåpet kräver nästan 15A vid uppstart. Enligt dem så behöver jag 2 mm² / meter kabel. Eftersom jag återanvänt befintlig kabel som kan ligga på cirka 2 mm² så tror jag knappast att denna uppfyller detta krav. Nu till mina frågor: 1. Är det sannolikt att problemet försvinner om jag byter kabel? I min värld så borde det inte ha fungerat i en och en halv säsong med felaktiga kablar. 2. Hur är detta draget original? Jag har hittat ett kopplingsschema på Bayliners hemsida - men där framgår inte kabelvägarna. Finns det någon kopplingspunkt uppe vid förarplatsen eller går kabeln raka spåret till motorrummet? 3. Om jag väler att dra helt nytt - vart ska jag då koppla in det? Jag vill inte gå direkt på batteriet eftersom jag då inte passerar batteriväljaren. Tack från en förvirrad... /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 12 Augusti , 2009 Har du 12,6 V när kylskåpet(kompressorn) är i gång eller när kablarna är obelastade? Kolla spänningen när skåpet går då ser du den verkliga spänningen som går fram till kompressorn. Ett ev. spänningsfall kan ju ha uppstått ex.vis p.g.a oxiderade kontakter, ligger då kabelarean i underkant för den ström som skåpet drar så kan det ju mycket väl vara så som du beskriver-att skåpet fungerar en tid och sedan lägger av p.g.a spänningfall. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 12 augusti 2009 | 13:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Augusti , 2009 Följer du kablarna från bateriväljaren så borde du hitta en anslutningspunkt för minus och säkringar för de olika förbrukarna. har du någon strömbrytare för kylskåpskretsen?? då kan du dra nya kablar från den och sedan kontrollmäte späningen när allt fungerar. Använd en riktig kabelskotång och riktiga kablar och kabelskor annars får du lätt oxid och får spänningsfall som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 13 Augusti , 2009 Du blir garanterat av med problemet om du drar nya kablar, ta gärna i med grovleken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Augusti , 2009 Jag installerade ett likadant kylskåp för 2 säsonger sedan i samband med vårrustningen, funkade 2 månader innan jag fick problem, bytte kablar till 2,5kvadrat, funkat sedan dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 13 Augusti , 2009 Jag hade liknande problem förra året. Det berudde på okider på de gamla kabelskorna, bytte till nya kabelskor och gjorde rent, sedan fungerade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 13 Augusti , 2009 här har du en länk till danfoss, jag tror att du har en bd35f kompressor. enl tabell så 2,5mm och max 2,5 m kabellängd. http://www.ra.danfoss.com/TechnicalInfo/Literature/Manuals/06/bd35f_automotive_electronic_unit_04-2009_ei100m402.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 13 Augusti , 2009 Råkade ut för samma sak med min Waeco Coolfreez CDF-35 med inbygd batterivakt och kopplad via cigguttaget. Den slog på och av hela tiden och blev aldrig riktigt kall. Fick rådet att dra nya kablar alt. ett nytt uttag nämare batteriet. Det blev det senare och nu funkar det perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 14 Augusti , 2009 Koyote skrev: > Råkade ut för samma sak med min Waeco Coolfreez CDF-35 > med inbygd batterivakt och kopplad via cigguttaget. Ofta ligger problemet i kopplingen mellan cigguttag - stickkkontakt. Dessa kontakter har ofta liten anliggningsyta och dåligt grepp. Det ger dålig kontakt. Ofta kan man märka det på att kontakten blir varm pga spänningsfall. Jag hade liknande problem med en cigguttagsanluten laptopdator. Ciggkontakten är ju tänkt för något annat. Kan man byta så är det mycket bättre med typ som brukar finnas i båtar men inte bilar. Glömmer alltid bort vad den heter... Där greppar uttaget mycket bättre kring stickkontakten. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 14 Augusti , 2009 brstfanp skrev: Ofta ligger problemet i kopplingen mellan cigguttag - stickkkontakt. Dessa kontakter har ofta liten anliggningsyta och dåligt grepp. Det ger dålig kontakt. Ofta kan man märka det på att kontakten blir varm pga spänningsfall. Jag hade liknande problem med en cigguttagsanluten laptopdator. I just mitt fall så har jag faktiskt både vanlig ciggkontakt (20mm) och den marina modellen (12mm) placerade vid ratten som jag testade. Båda med resultatet att kylen startade om i tro om att batteriet var på väg att ta slut pga av det spänningsfall som uppstod när kompressorn startar. Jag fick rådet att dra grövre kablar såsom beskrivts ovan men gjorde en tillfällg snabblösning nu i sommar och installerade ett nytt uttag närmare batteriet som löste problemet. Jag kör för övrigt en laptop på befintligt uttag utan problem (ännu så länge). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 14 Augusti , 2009 Det är i startögonblicket man får problem! Drar nånstan runt dryga 10A under några tion dels sekunder, boxen står då och hoppar och vill starta om. Sen om det är ett skåp inmonterat kan det också bero på ventilationen, måste finnas det, annars går komprssorn ofta och drar mer ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser