Urax 0 Postad 12 Augusti , 2009 Hej Har en liten plasteka där glasfibern har spruckit runt själva fästet för årklykan. Det är en lodrät spricka rakt igenom skrovet, ca 10cm lång. Hur lagar jag detta bäst? Duger det med glasfiberspackel eller måste man förstärka ytterligare med något. Det är ju ganska stora krafter på just detta område när man ror med båten. Vet inte om detta inlägg hör hemma i motorbåtsnack men jag har bra erfarenheter av läsarna här =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConChord 0 Postad 12 Augusti , 2009 Jag skulle inte använda glasfiberspackel då jag personligen har dåliga erfarenheter av en liknande reparation. Slipa bort färgen och på med polyester och glasfibermatta i en 4-5 lager är mitt tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 12 Augusti , 2009 Skulle inte heller använda glasfiberspackel... i och med att jag inte tror det kommer att hålla. Slipa rent runt skadan på båda sidor om det går och använd glasfiberväv/polyester eller epoxy om du vill ha större vidhäftningsförmåga.. Använd aceton för att göra rent, då det är viktigt att det är rent innan du lägger på nytt material! Det finns båtlagningskit att köpa i järnhandeln med glasfiberväv/polyester... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Urax 0 Postad 14 Augusti , 2009 Tack. Jag hittade reperationskit för detta. Behöver jag bygga nytt material på båda sidor om sprickan eller räcker det med insidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Augusti , 2009 Starkast blir det ju om du laminerar på bägge sidorna. Det blir kanske snyggast om du bara llagar på insidan. Slipa ur ordentligt bara mist 10 cm på varje sida om sprickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Augusti , 2009 Hej Du bör som tidigare skrev plasta på båda sidor, du ska alltid slipa bort allt som är skadat och se till att det är torrtinnan du börjar laga skadan. En tumregel är att för varje mm tjocklek på plasten som skrovet har, är att lika många cm ska man slipa runt skadan/sprickan, det vill säga är båten 5 mm tjock ska du slipa minst 5 cm runt skadan. Utvändigt kan man slipa ner plasten som en grop så att den djupaste delen är vid skadan och som en kil utåt, då kan du lägga mer glasfiber just vid skadan. Det viktig med all reparation med plast är att man slipar ordentligt, annars blir inte vidhäftningen bra. Hoppas att det går bra... Mvh Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser