zacko 1 Postad 11 Augusti , 2009 Tjena! Har en mercruiser 3.0 lx från 96 Har hänt nåt skumt med min motor, för någon månad sen började min motor strula med högre tomgång efter en stunds körning och den baktände ibland när man skulle stänga av den. Nu för 2 helger sen låg ja på fullgas och efter stund börja den bö böööö bö bööö precis som den inte fick tillräckligt med soppa och man va tvungen att sakta in och puttra annars dog den, men inga problem att starta den efter den dött. Nu i helgen som va så började den bete sig lika dant men inte för än efter en ca 20 minuters körning i march fart. Verkar som det kan vara när den blir varm som det uppstår? Den dricker rätt mycket bensin med Nån som vet hur man öppnar bränsle filtret på denna? Finns det nån tempgivare eller lambdasond på denna modell som är känd för att strula och var sitter dom i såfall? Hoppas någon känner i gen detta Jätte tacksam för svar// mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 15 Augusti , 2009 Ingen som känner igen detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas41 3 Postad 15 Augusti , 2009 Hej har du kolla t om det inte är nåt knas med tändningen, om det är stift kolla dom tändkablar, eller nån vaccumslang hoppas det ordnar sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 15 Augusti , 2009 Hej! Ren fundering för att få lite fart på tråden. Låter som den går varm som du säger och då kräver mer bensin för att kyla. Min första tanke är att du har problem med kylningen, vad har du för kylsystem, igensatt? Vilken temp hade du när den dog efter 20 min i marschfart? Sen skadar det nog inte att kolla bränslefilterna, vet ej hur man gör det, får den dåligt med soppa och du kör fullt vill den nog gärna gå varm. Jag har en tråd om tomgång på min 3,0L där finns lite bilder så man kan se vad bräsnlefiltret sitter. Mvh Senast ändrad av Mutto | 15 augusti 2009 | 14:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 16 Augusti , 2009 Har sjövattenskylning på den, finns det nåt avtappnings körl på motorn tro som man kan ta en kik på? Kollade aldrig tempen då den dog, men ska nog ut till båten nästa helg o då kollar ja upp tempen och filtret mvh//johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 16 Augusti , 2009 Sitter nya stift på sen i början av sommaren, tännkablarna ser ok ut, vart sitter vaccumslang en? mvh//johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
270sundancer 0 Postad 16 Augusti , 2009 Hej, Hade liknande problem på min förra båt som hade en Mercruiser 4,3 EFI. Den drog väldigt mycket bensin och lät som det du beskriver. Jag hade fel på bränsleregulatorn vilket gjorde att motorn fick alldeles för mycket bensin och helt enkelt tjövde sig. Kan ju vara idé att kolla. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 Augusti , 2009 Min första tanke var vatten i bränslet. Nyss tankat på en sjömack? Min andra är att automatchoken har fastnat i halvöppet/stängt läge. Fram med 5-56. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 18 Augusti , 2009 Tjena! vart sitter bränsleregulatorn och hur kan man kolla om den e ok? Tacka r så mycket för tipset. mvh//johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 18 Augusti , 2009 Tjena! Körde ner en flaska k-sprit innan ja sjösatte den med full tank, men den tanken gick kanon, sen började de efter en halv tank, automatchoken vart sitter den? Tackar för svaret. Mvh//johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Augusti , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0053351&path=MM~A0000004~M0002364~M0002365~C0053351&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Augusti , 2009 kolla bränslefilter nr 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zacko 1 Postad 23 Augusti , 2009 Var ute och grejade lite med motorn i helgen. Rengjorde tännkablarna, fördelarlocket, rotorn som hade lite ärg, kollade vacumslangen, bytte bränslefiltret som satt under bränslepumpen, lossade alla bränsleslangar och backventiler från tanken upp till förgasarn ocg gick igenom dem, provkörde och de va samma problem. Hörde med en kompis som hade haft samma problem och då var de tännspolen som blev så varm så man inte kunde ta i den, men min va ljummen. Lossade soppa röret som gick ner i tanken och i det satt det ett litet filter som var igensatt, så hade man börjat söka i fel ände igen . Men men nu går den som en klocka igen Tack så mycket alla som la ner tid på denna tråden, ska börja söka från rätt ställe i fortsättningen //mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser