Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Viveca

manöverbarhet

Rekommendera Poster

Jag har en snipa på lite över 7 m och med en 15 hk motor. Den är oehört svårmanövrerad när man skall backa. Finns det någon fiffig möjlighet att öka manövrerbarheten, t ex genom att öka roderstorlek eller?? Jag vill undvika bogpropeller p g a kostnad.

SGR 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att backa med motorn och sen lägga ur växeln och låta den glida bakåt med roderutslag.

Brukar vara det ända sättet att få den att följa enligt roderutslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste vara lite våldsam när man ska vända med en snipa, eller annan långkölad båt, när det är trångt.

Man backar så långt det går och sen är det fullt roderutslag och full gas frammåt som gäller. Då vrider sig båten lite, sen bromsar man med backen, sen full gas framåt, osv. På det viset kan man princip få båten at roter kring sin egen axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis så jag kör med westfjord 26an.

Då kommer den runt fint minsann! ;D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ytterligare möjlighet till tekniken beskriven ovan är att nyttja kavitationskraften från propellern.
Denna ger en sidorörelse pga propellerns rotation.
Man måste då lära sig hur den egna båten reagerar beroende på om man har en höger eller vänsterroterande prop. Mao, kör rakt fram och slå back (ordentligt) och notera vilket håll aktern vrider.
Nyttja sedan detta fenomen når man vill vrida runt och sväng åt den goda sidan genom att omväxlande slå fram/back. Med lite övning är det en god hjälp.
Detta är även en god hjälp när man skall lägga till långsides och vill ha in aktern mot bryggan.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westfjorden drar åt höger när man backar. Helt perfekt vid tilläggning vid vår brygga med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har provat modellen med att korrigera med propellern och det har fungerat bra, så jag tackar för dessa råd och jag har dessutom förstått att jag inte är ensam om att ha lite bryderi vid manövrar i sidovind.

Jag vill ändå inte släppa grundfrågan om roderstorlek. Finns det någon teoretisk modell som beskriver roderstorlek? Finns det något att vinna på att öka roderstorleken eller får man andra negativa effekter?

SGR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I grunden är nog teorin för roder ganska lik den för segel, trots att vattnet har ca 800 ggr större densitet än luft. Och segel brukar i sin tur jämföras med flygplansvingar. Begrepp som lift och stallning, turbulens och höjd/breddförhållande används.
Teorin är hyfsat obegriplig, för mig iaf, så kanske är det en framkomligare väg att leta efter tidigare framgångsrika exempel.

Ifall du har ett helt platt stålroder nu, kanske istället ett nytt och måttligt större profilerat tar bättre även vid backning i låg fart, enl länktipsen nedan?

(Den enda teoriboks-orsaken jag kan komma på för detta är nog liknelsen med segel, vid låg strömning (vindstyrka) försöker man öka buken i seglet, och vice versa. Det är främst formen på seglets läsida som är intressant. Ökad buk ger en större framåtriktad kraft såväl som krängning. Tja, nåt ditåt...)

Tidigare snip-tråd där b.l.a. NACA -profil rekommenderas;
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=140555

En byggbeskrivning m bilder på NACA:
http://www.nauticat.nu/teknik/roder/roder.htm

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

No_jah s teknik är den rätta,  jag vill bara tillägga att man inte ska ge mer än 10/15 graders roder på backen och fullt på fram. Var gärna lite försiktig med gasen så du inte sätter fart på en massa vatten, det är båten som ska flytta sig inte vattnet.

Beträffande formen på rodret så är det på många gamla snipor rundat o akterkant.

Ett kvadratiskt roder är efektivare, akterkanten får gärna vara några cm högre än kanten mot propellern.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av problemen när du backar är att vattenströmmen riktas rakt föröver längs med kölen som då agerar ett roder ställt i mittläge som dessutom har en area som är mycket större än du någonsin kan montera. Visst kan storlek och form hjälpa men vid back så blir det ändå marginellt. Det är först när båten börjar göra fart genom vattnet som rodret riktigt börjar ge effekt. Och det är ju inte så ofta man backar långt och med fart.
Sen agerar ju varje båt lite olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...