Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Robbob

Bytesintervall kamrem

Rekommendera Poster

Jag har sökt utan att hitta något riktigt svar på denna fråga.

Med vilket intervall ska kamremmen bytas på en Yamaha 25 hk (4 taktare från 98)?

Eftersom jag är spekulant på en båt med sådan motor (oservad men med få gångtimmar) är jag intresserad av att veta vilket prisavdrag jag borde eftersträva (dvs kostnaden för byte av kamrem).

//Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har en Yamaha 100 hästars 1998 års modell. Enligt min servicebok skall den bytas efter 200 timmar eller vart 5 år. Själv byte jag i år för första gången med 350 timmars gångtid. Slarv eller ej får andra avgöra, men känn och titta om remmen ser schysst ut. Den skall vara ren och ha hela kuggar och ej vara torr. Dock kanske det är bra att byta om du är osäker.

Min kostnad på ett båtvarv blev ca 2000:- . Kan bli dyrare om man ska lyfta upp båten och sjösätta. Man kan säkert göra detta själv, men det är jätteviktigt att den sätts ditt på rätt sätt.

Good luck!

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

På de flesta Yamaha 4-takt är bytesintervallet 5 år el 1000 timmar vilket som kommer först. Enl vissa skulle kamremmen ej behöva bytas så ofta men better safe then sorry. Bytte på min Yamaha F115 4-takt förra året och kalaset går på ca 5 tkr om man skall låta verkstad göra jobbet inkl delar (rem spännrulle) inkl arbetskostnad. Kostnaden kan ligga lite lägre på en mindre motor som 25 hk men du får nog räkna med några tusen i alla fall. Det dyra var spännrullen, själva remmen var billig.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 augusti 2009 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...