Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
retep30

Fördröjd back AD41/290

Rekommendera Poster

Saltö 31 med mittmonterad 41B och axel till ett 290 DP. När jag lägger i backväxelt tar det ibland upp till 4 sekunder innan växeln går i. Någon som har tips på vad som kan vara problemet och ev. lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter några rubel på att konan (skjuthylsan) är sliten. Åtgärden är normalt inget jobb för genomsnitt-Svensson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för svaret. Alltså bör jag anlita fackman.... men kan du förklara mera för en novis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt förklarat så är det en slitdetalj som sitter i drevet. Det är som två koner med spetsen mot varandta mellan dessa sitter en ring, som styrs av en gaffel. Genom att föra denna åt ena eller andra hållet så läggs växeln i. Detta gör även att om man skulle mot all förmodan dra gasen från fullt framåt till fult bakåt så kommer endast konan och ringen att slitas ner och inte hela drevet slits i stycken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt olja i drevet? DP-A och DP-B ska till exempel ha olika oljor.

De som kan hända om du har fel olja är bland annat fördröjning vid växlning, har jag fått lära mig av prakiskt erfarenhet. Mitt ena drev hade dina symptom. Och jag har ett av varje sort, visade det sig. Med rätt olja försvann problemet.

Om det skiljer även på nyare versioner vet jag inte. Om 4 sek kan bero på det vet jag inte heller. Om ditt problem beror på det vet jag verkligen inte.. Men det är värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma båt och jag känner en viss tendens av samma problem men en fördröjning på någon sekund vid iläggning av växel fram, dock hugger den i korrekt vid back. När jag lägger i växeln framåt går det otroligt mjukt, känns nästan elektroniskt, men antar att det kan vara samma problem. Jag har en känsla av att få en större driveffekt då jag har ett rattutslag. Kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma båt, samma drev. Har i år en viss fördröjning på framväxel ibland.

Förmodligen är detta en följd av mitt pinsamma misstag förra året; glömd undre packning påfyllningsskruv -> vatten i drevoljan -> oljan blir till vaselin och smörjer sämre och sämre under säsongen -> tog 10-30 sekunder att få in framväxel i höstas.

Lämnade in drevet till proffsen (Lindströms i Dalarö) och erkände skamset mitt misstag. De rev drevet men bedömde att konan såg OK ut så det blev inte så dyrt, några tusen. Ny kona är 6-7000 kr bara den.

Mitt tips; kolla drevoljan. Om du kommer åt med dreven i vattnet, annars efter lyft i höst. Rätt typ och inget vatten är bra ha. :-)

Att ta isär, eller snarare sätta ihop, drev är ett jobb för proffsen, om man inte är väldigt van och har en bra verkstad att skruva i.



Senast ändrad av Anders_St | 12 augusti 2009 | 16:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders, jag känner väl till dom och har lika goda vistord så jag skall göra som du rekommenderar.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen.

 

Menar ni alltså att det finns möjlighet att det blir bättre bara med att ha fräsch (och rätt) olja?

En helt annan iakttagelse.... Anders, på din bild ser det ut att gå en 18 knop eller något sådant... min marchfart är ca 18 knop, och vattenbågen bakom är enorm. Din ser mycket plattare ut.

 

Jag har haft båten i en vecka nu och är nöjd med det mesta. Men varför lutar den åt styrbord när den ligger still. Kan inte förstå vad som är så tungt på styrbordssidan??? Båda tankarna är lika fyllda, och vattentanken är på BB sida under dubbelkojen bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hur drevet är ställt vid körning. Jag har testat mig fram till att nivån som är bäst ligger på -2 och då har jag max nerfällt -6 så en diff på ca 4 från max nere. Testa dig fram lite och jag brukar stanna, se på indikatron, höja eller sänka, dra upp i ett test varvtal, mäta fart och gång där jag bla kollar att det ligger jämnt och fint bakom.

Dom flesta Saltö jag har sett lutar åt styrbord liggande. Jag trimmar hårt i långsam gång vilket jag också upplever ger en mindre slingrande gång. Jag har hydralstyrning så det är en mindra problem men lite skönare. Sen när familjen är ute, man sitter och äter eller allmänt lever på båten så ligger båten mer jämnt då man lever mer på babord sida. (Jag har en dubbelsäng i aktern på babord också.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen, min bild är tagen i ca 20 knop som är min transportfart.  Min drevindikator brukar stå på -2 normalt. Har inte reflekterat över min Rooster Tail, men är nöjd med att jag inte drar så mycket svall i den farten.

Saltö'n är ju ganska lång (lång hävarm) så just drevinställningen verkar inte ha någon större inverkan på gångläget. Har trimplan som ibland hjälper att komma upp från 18 till 20 knop.

Hm, min båt lutar inte när den ligger still. Kolla placering av batterier och/eller stuva om utrustningen litegrann?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.
Nu är jag inte någon expert på Saltö 31 men våran 41a satt i en Saltö 31 när vi köpte motorn. Vid det varvet sa man att den var betydligt tyngre (tjockare lagar av plast i skrovet) än en annan Saltö 31 som varvet också brukade serva. Om jag kommer ihåg rätt så var det en tidig Saltö31 som vägde betydligt mer än de senare variantena.

Vikten är ju en viktig del i hur båten orkar upp ur vattnet och hur vågorna blir efter båten.
Vid vår provkörning i Saltö31 så kändes och lät det som motorn var frisk men det gick inte att få upp den i 20 knop i varje fall.
När den sedan monterades i vår Flipper850 så har motorn liknande känsla och prestanda som andra Flipper850 med 41 i.

Nu blev det lite off toppic i den här tråden. Skäms

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...