folkeorg 0 Postad 11 Augusti , 2009 Vi har en varvsbyggd stålbåt från -76 med en MD32A. Med fullgas varvar den ca 2000 rpm men marchfart (6 knop) når man vid ca 1100 rpm. De resterande 900 rpm ger knappt 2 knop till men desto mer vibrationer/ljud/svallvågor. Alltså har vi puttrat på kring 1000 rpm och knappt kvartsgas. Efter en 3-timmars resa över Storsjön så uppstod ett kraftigt mekaniskt ljud från motorn. Det slamrar och låter dyrt. Kan det vara så att den höga utväxlingen har slitit på lager/vevstake så att dessa havererat? Är det ett vanligt problem på lågvarvande motorer? Maxeffekten på MD32 ligger på 4400rpm om jag inte missminner mig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkeorg 0 Postad 1 Maj , 2011 Det var ryckutjämnaren som hade havererat så fjädrarna låg i sprängkåpan och skramlade runt. Dock kvarstår att motorn varvar dåligt. Skit i bränslefiltret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 Maj , 2011 Jaha... men har ni tidigare kunnat varva ur upp över 4000 varv eller har det varit så här? Luft in till motorn kan strypa den ganska bra. Bränsle också förstås... Men om det alltid varit så här så tänker jag propellerstigning, marchfart bör vara lite högre varvtal om ni har en hyfsat lagom stor båt till den motorn. Vi behöver mer info om hur det varit tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Maj , 2011 Är båten planande med hundra hk? Eller är det gränsfall. Det händer ju en del när du drar på. Åtta knop och kraftiga svall betyder att motorn ger en hel del men med fel propeller kanske bara 30-40 hk. Tidigare ägare kan ha tyckt att det surrat för mycket och monterat fel propeller för att få lugn och ro. Var han typen som trivs på sjön räcker karamellen också längre när det går sakta. På köpet får man en vettig dieselförbrukning och åker nästan gratis. Ännu bättre hade varit en motor runt 30-40 hk ekonomimässigt. 2000 varv är inget fel varvtal på en diesel. Det blir det ofta i en lastbil på högsta växel. Viktigast är att den kommer upp i arbetstemp. Men det är en termostatfråga. Man kan ju diskutera om den stora motorn driftsmässigt är den rätta om man nu vill köra i deplacementfart. Den går ju i lite fel effektläge med så låg belastning. Kan få glasade cylindrar t.ex. Då skulle den mindre motorn passa bättre. Men t.v kör lågfart. Det skulle jag göra. Eller byta propeller om båten klarar planing teoretiskt med din motor och rätt stigning på prop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkeorg 0 Postad 1 Maj , 2011 Det är en deplacementbåt så den lär aldrig plana tyvärr.. ;-) Minns inte hur den gick när vi köpte den men enligt andra så varvade den bättre då. Den har gått varm så toppen kanske har fått sig en justering? Dock drar den inte vatten eller så. Dock kryper temperaturen mot kokning om man ligger över 1500rpm en längre tid. Hittar ingen termostat men kylningen verkar inte fungerar helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkeorg 0 Postad 1 Maj , 2011 När man gasar på så varvar motorn upp till ca 2000rpm vid ungefär halvt gaspådrag men sedan gör resterande hälften ingen skillnad. Har kollat på dieselpumpen och den får motsvarande utslag. Men man märker ingen som helst skillnad på motorljud eller så. Kan man få denna effekt efter en kokning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser