Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Eowyn

Jag är så kluven - Vad skall jag välja...?

Rekommendera Poster

Jag är så sugen på båt, men kan ju inte bestämma mig hur jag skall ha det.

Jag funderar på en ryds 510 gti eller en 520 gts. Har dock funderat på om jag bara skulle köpa båten, och sedan fixa en motor vid sidan av. En suzuki istället för alla dessa mercury som hänger med ryds-båtarna. Då var det en 510 gti jag kikade på. och med båt och motor skulle det gå på 170,000 ungefär. sedan skulle jag frakta den en bit, ha div. tillbehör. Så, det hade blivit ganska dyrt.

Så, nu börjar jag fundera på en ny båt, med motor på redan. har då kikat på 520 gts. Finns dock inte många sådana att komma över verkar det som?

Men man kan nog komma över en 510 gti ny med motor, för 150-165,000 och en 520 gts för 180,000.

 

Då är min fråga.. Vad tycker ni alla här inne om dessa mercury-motorer som kommer med ryds-båtarna. Hur är egentligen en mercury 75 Optimax? eller deras 4t 80hk motor?
Är det något att köpa eller är det skit? Jag lever kvar i det gamla när mercury faktiskt var ren skit...

 

vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat lite på dessa också.

Vad ligger nypris på, inkl motor?
Vart säljs dessa nya?


Men min grundfråga är egentligen; Om man kommer över en fin båt, fast denna har en mercury optimax eller deras 4taktare. Hur bra är dessa maskiner? Är det verkligen något att lägga en massa pengar på?



Senast ändrad av Eowyn | 11 augusti 2009 | 14:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är Mercury motorerna i samma klass som alla andra av de stora tillverkarna. Enda nackdelen jag kommer på med optimax är väl ljudnivån, men om det är ett problem så välj 4-taktare istället.

Enligt mig så blir det alltid billigare att köpa ny båt med den motor som tillverkaren vill hänga på, detta pga att allt är förberett för detta märke (reglage, kablage och mätare). Sen är det ju alltid en fördel att köpa allt från samma försäljningsställe om det skulle bli problem med grejorna.

Lycka till, /Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

har en 550 GTS och är helnöjd med planlösningen på GTS modellen. perfekt när man kan gå på båda sidor om styrpulpeten. Tittade först på en 510 gti men är nu glad att jag valde den något större 550. Den finns väl inte som ny idag utan det blir väl närmast en 520 eller 568 gts. Bra med höga fribord när man, som vi, använder den till fiske då och då. Snurrbara stolar är perfekt både vid fiske och vid vattenlek då medpassageraren kan sitta bakvänd och hålla koll.

vad gäller motor så satt det en Honda 90 (4t) på min båt och jag är helnöjd med den trots att det är den gamla modellen med förgasare. Den nyare ska vara ännu bättre. Ska man köra trolling en del så är definitivt en 4T att föredra. Det funkar alldeles utmäkt även för vattenlek. Dock om huvudsyftet är vattensport så är väl en optimax att föredra med tanke på accet. Vår honda är både bensinsnål och tyst, inga problem att sitta å prata med medpassagerare när vi går på marschfart eller vid fullfart.

som prisindikation så gav jag 120 000 för båt/motor o div tbh. Då är båt o motor ca 10 år gamla men är de välskötta så är det inga problem

 



Senast ändrad av Figo | 11 augusti 2009 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra numret av Båtnytt testade just en Ryds 520 gts med Mercury Optimax 75 & 90 hk samt Mercurys 4-taktare på 80 & 100 hk. Testvinnare blev Optimax 90 hk till just den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedär ja. Får nästan fixa ett par tidningar med dessa tester.

Nu kan jag ha gjort en helvändning. Hittade ett ställe inte allt för långt bort som sålde höga rodd 510, med suzuki. Nypris för HR510 och en 90hk maskin låg nog på 200,000, vilket är lite högt kanske. Men det är ju en väldigt fin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den högre ljudnivån är marginell å nästan bara vid tomgångskörning. Vid högre varv märks ingen skillnad.

Sikta iaf på en mittpulpetbåt, mycket mera praktiskt, man stänger inte in passagerare/blir inte instängd av passagerare som i en sidopulpet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stått i en liknande sits gällande båtval. Riktigt svårt... Men så här har mina tankar varit:

Jag har varit en inbiten fiskare sen 30 år tillbaka, och har alltid velat haft båt. Nu var det dags. Ville dock inte ha en båt enbart till fiske, utan en båt som även kan användas till bad, sol, utflykter mm. Men även en båt som funkar för trolling -  Ja, jag vet, detta är en riktigt svår kombination...

Mittpulpet - ja, varför inte. Jag har tittat runt, men inte fastnat för någon så där direkt. Ryds 586 GTS är dock fin... Även 520 GTS är fin, men kanske lite för dåligt med plats i fören. Ryds 568 GTI har jag alltid gillat, trots att alla tjatar om att medpassageraren blir inlåst på styrbordssidan av förarplatsen, men varför ska medpassageraren just sitta där hela tiden...? Lite dåligt argument tycker jag. Ang storleken så är den helt perfekt, har letat efter en styrpulpetare i 5,5 metersklassen, och den går otroligt fint i sjön. Höga fribord är ju också en fördel, speciellt om man tar ut den på Vänern och Vättern i hög sjö lite då och då.

Sen började jag titta på andra alternativ... Uttern, Yamarin, Finnmaster, Seamaster, AMT(Fina båtar), Quicksilver(Örnvik), Silver mm mm. Fastnade lite för Silver, men då började man spåra över för mycket emot att man skulle bli lite trollingnördig... och det var ju liksom inte meningen. Fick mycket förslag på motoralternativ, Mercury Optimax, Honda V-tech 4T, Suzuki, Evinrude E-tec mm mm... Allt bara snurrade i skallen. Mer och mer villrådig blev man ju mer man tittade runt...

Nu så har jag iaf beställt en båt. Efter att ha varit runt typ överallt, och tittat, provkört lite, provsuttit, dragit o slitit, frågat, kliat mig i skallen, så blev det just en sån jag ville ha ifrån början - Ryds/Crossmax 568 GTI -2009, med en Evinrude E-tec 115 hk -2010, 2-Takts insprutare(VIT så klart!). Fick ett kanonpris på båten motorn, beställde även en äkta Teakdurk, akterkapell, dynor följer med till alla sittplatser, allt blir monterat och klart(-09:orna har ju även hydraulstyrning). Det känns helt rätt. Visst, 568 GTI:n är ju inte den optimala båten för fiske, men jag vill kunna plocka på spöhållare, åtminstone en djuprigg, mm mm, och allt ska vara demonterbart när man vill åka ut för att sola och bada, eller bara ta en tur till något trevligt hamnfik eller liknande... O det kan man med denna båt. Teaken, ok, inte så bra till fiske kanske, men båten blir såååå mycket mer ombonad med detta, och man kan ju olja in den regelbundet så suger den inte åt sig så mycket smuts. Akterkapellet till en 568 GTI gör att det blir lite myspys där bak vid regn och blåst, till skillnad emot GTS:arnas kapell som är riktigt tight, och som inte alls ger samma ombonade känsla som ett riktigt akterkapell gör.

Sen går ju åsikterna isär huruvida man ska ha en 2T eller 4T-motor till fiske. 4T är ju att föredra, då de låter mindre, går att trolla med utan problem, drar relativt lite bränsle i lågfart mm. Nackdelen är ju att de kräver mer service, dyrare i inköp, samt väger generellt mycket mer än en 2T-motor. - Men, dagens insprutade 2T-motorer är ju den nya generationens motorer. Miljöanpassade maskiner, som precis som 4T-motorerna får exakt mängd bränsle vid varje detonation, vilket ska göra att de inte alls surar ner sig som de gamla förgasar-2taktarna, som var rena katastrofen vid lågvarvskörning... Folk trollar ju med Mercury Optimaxarna nu, och tillsammans med Smartcraft-instrumenten(Troll-control) så kan ju varvtalet regleras hur smidigt som helst... Evinrude E-tec har tyvärr inte detta, men där ställer man ner varvtalet och smörjningen via en laptop, och då kan man trolla hur bra som helst med den motorn! Dessutom så kräver den ingen service de 300 första timmarna, eller de 3 första åren...

Nog babblat om detta nu, men gå på din magkänsla tycker jag. Jag är definitivt ingen expert på båtar och sjöliv, ville bara ge några åsikter och tankar om det jag känner/kände inför mitt båtköp. Det finns så mycket bra båtar och motorer, alla har sina favoriter och tycker si och så, men i slutändan så är det ju du som bestämmer...

Mvh Kimmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett rejält inlägg. ;P

Jag brukar få huvudbry och svårt att bestämma mig när jag skall köpa något större. Dumt att jag inte var på båtmässan i feb. brukar Alltid vara där annars. Där kan man ju klämma och känna tills man dör.

Jag bor precis bredvid havet, och har alltid haft snabb båt när man växte upp. på senare år har det dock enbart varit westfjord, vilket också är en fin båt. Men det var lägnesen jag fick känna på lite fart och häftig frisyr.

Tycker du gjorde ett bra val. 568 är fina båtar, och deras e-tec har ju fått mycket ros, så det blir du nog inte missnöjd med.

HR510 har ju hydralstyrning som standard. Jag vet inte hur vanligt detta är idag...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Ett alt. är ju att köpa en Uttern 5402 för bra mycket mindre som har en motor som är anpassad för trolling. Finns en på Blocket Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är dock inte ute efter trolling öht. egentligen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Men då duger den jätte bra som badbåt, fiskebåt och transportbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik har hydraulsturning på de större båtaran iaf.

Men det finns ju 1000 båtar att välja mellan. Jag tittade först på Ryds 511 å 520 gts förra året men det var mest en slump att det blev Örnvik 555 commander. Men jag är helnöjd iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, varför inte titta påen Scandica 570 med Suzuki 90Hk 4-taktare?

Har själv en sådan och är jätte nöjd. Som ny med allt hamnar du i den prisklassen som du beskriver.

Lycka till med båtköpet

 

//Lillen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med andrahandsvärdet på ett ny båt?

t.ex. en ny HR510 med en ny motor på. Hur mycket pengar kan man räkna med att förlora ungefär efter 1-2 år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...