Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Dawa

Varför så stor skillnad i pris mellan dieselar och bensinare i båtar?

Rekommendera Poster

Exemplet i tidningen jag läste gällde båtar i klassen 200 000 till 1000 000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du plötsligt blir så upprörd...

Syftet med tabellen har du missuppfattat. Den är mitt argument mot ditt påstående Det är isolerade motorrum.

Vad gäller din tro så kommer mitt motargument i meningen efter min slutsats: Alla som läst biltester vet att 5 dB är väldigt stor skillnad i buller

Dessutom är din tro, som du formulerat den, väldigt stark: jag tror inte det heller är någon avgörande faktor.

= ... inte... någon... avgörande...

= Det finns inte någon båtköpare som låter valet av båt avgöras av skillnad i buller.

... känns lite löjligt... Men som så ofta på detta forum så kommer nu hustrun in i bilden. Min fru var med på en provkörning av en Aquador med en V8 och hennes dom var: Den bullrar för mycket. Nästa vecka provkörde vi en Aquador med en D6 diesel och hennes dom var: Vi ska ha en diesel.

Detta är förstås ett enstaka exempel (mot inte... någon) men det måste väl finnas bra skäl till att både båtjournalister och motortillverkare så ofta nämner buller. Här är t ex citatet om nya D3 i senaste Vi Båtägare (sidan 47): Motorerna är marinversioner av Volvo Personvagnars nya D5 som sitter i Volvo XC60 och V70, säger Mats Edelborg, som lovar mindre oljud, bränsleförbrukning och utsläpp.

Mindre oljud är alltså VP-säljarens första argument, mindre bränsleförbrukning kommer tvåa. Vissa gillar att deras båt hörs över hela fjärden --- men många andra vill kunna prata i vanlig samtalston under båtfärden.



Senast ändrad av Jonas478 | 25 augusti 2009 | 08:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte vara tyst längre !

JONAS .

Din tolkning av VP årsredovisning  , där du på ett enkelt sätt delade nettovinsten på antal sålda maskiner mm .

 Har INGET med  marginalerna på delar och motorer utan är ett rent resultat av utgifters  påverkan av inkomster . Mao har du lite utgifter så är vinsten högre och tvärt om .

Du måste förstå ,  vinst i bolaget är ingen mätsticka för marginalen på produkter !

( och för att förtydliga igen så skriver jag 2 ex till,  50%marginal på motorer men ingen vinst i bolaget ........... eller  3% marginal på motorer och en vinst i bolaget på 8% ! Vinster kommer från fler faktorer än bara selektivt titta på enskild produkt !  Sen kan bolaget själva bestämma hur låg en officiell vinst ska vara, bara att lägga pengar i annan bössa i koncernen mm !

Nu är jag klar i denna tråd  hoppas trådskaparen ursäktar för min ''off top inlägg''

/ Jocke utan båt :-(  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara...jag tycker inte det var off-topic alls... att bemöta ett inlägg som argumenterar för varför priserna ser ut som de gör mellan bensin/dieselmotorer ryms gott och väl inom ramarna för vad tråden är tänkt att innehålla. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, jag ber om ursäkt om du upplevde det som att jag var upprörd i mitt inlägg. Jag inser nu att jag borde kompletterat med några smileys. Glad

Inlägget var skrivet med ett leende på läpparna och glimten i ögat, men jag skulle naturligtvis varit tydligare med att belysa det.

Vad gäller sakfrågan så har jag all respekt för det veto en fru kan använda sig av.

Om ditt påstående stämmer så är det förvånande att inte båtar med bensinare får än mer isolering i motorrummet om det är den högsta punkten på en båttestares lista. Det skulle ju till en låg kostnad göra en enorm skillnad i betyget för testerna.

Vad gäller domen från frugan och det hon valt åt er...Ska jag tolka det som att ni hade kört omkring med en V8-motor om bara tillverkaren hade isolerat motorrummet bättre på bensinbåten? Då bullret var den avgörande faktorn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är INTE expert på isolering av motorrum... Men här är några gissningar om orsaken till att V8-motorer alltid låter mer vid toppfart:

(1) Högre toppvarv, som ger ljud med högre frekvens, som tränger igenom lättare och/eller stör det mänskliga örat mer. En D6-motor har sitt max vid 3500 varv/minut.

(2) Insuget av luft till en bensinmotor är annorlunda konstruerat, vilket gör att det läcker mer ljud genom öppningarna i skrovet (som ju brukar vara placerade på sidorna). Moderna dieselmotorer har laddluftkylare och kompressor som suger in luften.

(3) Vibrationer från motorn fortplantar sig mer beroende på bensinmotorns konstruktion, andra skribenter på detta forum brukar påstå att motorblocken för V8:or är samma som för 40 år sedan. Dieselmotorer har vidareutvecklats mer och VP skriver t ex i D6 produktbulletin: Det styva motorblocket och topplocket i gjutjärn, förstärkningsramen i blocket samt den exakt styrda högtrycksbränsleinsprutningen (upp till tre steg) ger en mycket god komfort ombord med låga ljud- och vibrationsnivåer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre oljud är alltså VP-säljarens första argument, mindre bränsleförbrukning kommer tvåa. Vissa gillar att deras båt hörs över hela fjärden --- men många andra vill kunna prata i vanlig samtalston under båtfärden.

Jonas478, Om du vill prata i normal samtalston under färd gör du nog bäst i att byta till segelbåt.

Normal samtalston ligger nämligen runt 60dB, medan din tysta D6-310 skickar upp ljudstyrkan till 75dB redan vid 10 knops fart.

Nog för att fruntimmer kan vara högljudda, men att din frus samtalston spränger 75dB betvivlar jag starkt.

Olika material och interiör i cockpit påverkar ljudnivån långt mycket mer än de få decibel som skiljer i din fina tabell.

Sen undrar jag om någon verkligen betalar 150000:- extra för att slippa en decibel eller två?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal samtalston ligger nämligen runt 60dB påstår du.

Ett normalt samtal på nära håll svarar mot cirka 74 dB står det i Nationalencyklopedin, uppslagsordet Ljudstyrka.

Hoppas du ursäktar, men jag tror mer på NE...

I övrigt känns ditt inhopp löjligt. Jag och min fru kan samtala normalt utan problem i 30 knops fart, trots att vi har en KAD44, som bullrar mer än en D6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så jag igen ....

På vilket avstånd håller man, mellan 2 personer,  normalt samtal , och hur har man sedan mätt ljudnivån från motorn i båtar ?

-Förhoppningsvis mätte man ljudstyrkan från 1meter och inte ifrån den platsen man sitter å kör , med en vild gissning så är det säker minst 2m mellan motor och förarplats .......

 

Nu var det något att tänka på , igen !

- db mäts ''på rätt sätt'' 1meter ifrån ljudskällan , sitter man verkligen bara 1meter ifrån motorn   , -Nix, är mitt svar ? har man sedan en HTbåt så stutsar ljudet runt där inne , märks även när jag kör med kapell upp att  ljudnivån ökar något ! En båt med bara vindruta har givetvis mindre oljud från motorn !  ( jasså ??? hur kommer det sig  :-D  )

 

Tjingeling

 

 



kom på en sak jag glömde skriva ..  ökar man avståndet med det dubbla ( läs 2meter) så minskas ljudstyrkan med  -3db  !!   prova hemma att samtala i ''normal samtalston'' sitt 1m ifrån och sedan med 2m mellan   , hur uppfattas  -3db .. prova ! :-)



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 augusti 2009 | 00:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du nu själv förstår hur betydelselös en decibel hit eller dit är.

Faktorer som interiör, avstånd, eller hur välisolerat motorrummet är, påverkar långt mycket mer än vilken motor som används.

Samtalston ligger runt 60dB, en normal dammsugare runt 80dB.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har fokus hamnat på ljudnivå. skulle inte denna tråd handla om varför dieselmotorer är dyrare än bensinmotorer?

Ska dock kort upehålla mig vid ljud. Ljudet från en bensinmotor blir ofta något högre på grund av att de är konstruerade för att arbeta vid högre vartalsområde än vad dieselmotorer normalt brukar var. Alltså dieselmotorn är konstruerad med längre slaglängder och lägre vartal och även högre vridmoment. Då kan även vevaxel, stakar och kolvar vara tyngre och därmed kraftigare än motsvarande bensinare som då skulle få problem med ökad massa i vevrörelse.

Men det är just detta som gör att dieselmotorn blir kraftigare och håller längre samt kostar mer.

Svårt?

 

Och för de som fortfarande inte fattar kostnadsnivåer så rekomenderar jag en kurs i företagsekonomi, vilket kan vara riktigt intressant nu så här när hösten och vintern närmar sig och man vill ha lite kul sysselsättning i väntan på nästa säsong. Eller varför inte skaffa ett par poäng på en högskola med ämnen inom konstruktionsteknik och då gärna riktad mot motorer.

(jo jag vet att det finns ett gäng lyckliga som kan använda sina båtar betydligt längre än de flesta)

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inom ramen för ämnet att diskutera ljudnivå om man har argumentet att man som säljare kan lägga på mer på priset på en diesel om uppfattningen att den är tystare är utbredd.

Nu pratar jag dieslar generellt, vilket brukar vara detsamma som den allmäna uppfattningen. Jag pratar inte om någon tyst modell specifikt utan blandar och ger från både ljudliga och tysta dieslar...

Vi tar för givet (generellt sett) att dieselmotorer är tystare, även fast vi inte vet hur mycket motsvarande bensinmotor skulle låta, och är därför beredda att betala mer. Något som säljaren utnyttjar och lägger på i pris utan att egentligen ha tillfört något.

Då är vi inne på varumärken...och dess makt över människan. Man betalar gärna lite extra för man har hört att det är bra och vem vill inte ha nåt som är bra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte varför en dieselmotor skulle vara tystare , men så är det tydligen :-)   så tänkte jag på min bil hur lite den låter jämfört med diesel versionen , V70 2.4L  140hp , typ taxis V70 med D5an .. låter traktor( = högt och illa :-)  .. lång väg !  -inte sant!?!?!

Ju mer jag funderar på detta desto konstigare blir det, för jag har alltid tyckt att dieselbilar låter illa och mycket !

 

Sorry igen  för min off top :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...