Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Dawa

Varför så stor skillnad i pris mellan dieselar och bensinare i båtar?

Rekommendera Poster

En normal båtägare kör normalt inte mer än 20-30 gångtimmar på en motorbåt därför är det vettigt att köpa båt med bensinmotor istället för en dyr dieselmotor. om man kör mer bör man överväga att köpa dieselmotor i båten.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalla mig gärna gammelmodig...MEN..

Jag köper alla argument om att bensin vs diesel inte alltid / ofta går att räkna hem.

Är medveten om att man ofta betalar så mycket mer för båtar med dieselalternativ än bensin, och att man får köra många år innan man tar hem detta.

Tex köpte jag i sommar en Coronet 24 family...en båtmodell jag kollat efter länge och som original oftast är bestyckad med dubbla Volvo B 20 bensinare...eller vid utbyte ibland kan vara bestyckad med en nyare Volvo bensinare tex 5.0..V8. Prisbilden på båten 150-230000 kr...beroende på skick och motor. Jag valde att vänta och betala det snarare högre priset för att få en med en volvo penta ad40b diesel med ca 1200 timmar.

Jag skulle aldrig köpa en med dubbla bensinare dels för förbrukningen, dels dubbla motorer samt drev att underhålla med också framförallt brandrisken...

Jag känner en större trygghet med dieseln samt är jag tämligen övertygad att jag den dagen jag säljer kommer att ha fördel med att äga ca 1 båt på 8-10 som har diesel.

Jag repekterar andras synsätt, men jag väljer ändå diesel. Jag tror man betalar mer men ändå har många fördelar med det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste få lägga mig i här lite.Jag har tills förra året alltid haft bensin inombordare i mina båtar.Men har nu skaffat båt med diesel.Stabiliteten på en diesel jämfört med bensinare går inte att jämföra.Tomgång lika så.Lastkänsligheten ska man inte tala om.Märks knappt hur mycke folk man än har i båten.Och att serva än diesel...Byta olja och filter.Inga tänddelar som skall justeras eller förgasare.Bensinlukten efter körning, öppna luckan så vet ni vad jag talar om.Dubbelt så långt nästan mellan tankningarna.Att man inte kör in pengarna?Har man Diesel så kör man helt enkelt mer,jag har kört över 1000 Nm denna sommar och bla till Gotland.Skulle jag ALDRIG göra med en bensinare,provat en gång med bränsle stopp som följd.Kolla i hamnen där så får ni se hur många bensinare som tar sig över.Men skall man åka riktigt fort då är bensin att föredra, mycke effekt på topp.Hoppas jag inte retat upp er för mycket nu,när det är dags för motor byte så kolla på en begagnad Diesel dom går inte köra slut på.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SÅ är ni igång och jämför äpplen ochh päron igen

Ungefär som att jämföra en personbils 2,5 liters med 250 hk med en lastbilsmotor på 250 hk

men med ett helt annat vridmoment och som är konstruerad för att få arbeta hårt.

Kan ni inte fatta!

Det skiljer sig i konstruktionen och det rejält.

Personbilsmotorn ger upp första veckan i en lastbil. Sätt in den i en plastbåt och den håller bra. Sätt in en lastbilsmotor i en mindra plastbåt och den håller i evigheter. Givetvis. Men kostar betydligt mer.

Men det är upp till var och en att själv välja. Vill man ha överdimensionerat och betala för det så gör det då.

Jämför nu lite mer likvärdiga. T.ex. en personbil med en bensinare eller med en diesel så håller dieseln något längre men inte så mycket mer. Delvis beroende på lägre varvtalsområde mm. Även här är dieselalternativet något dyrare och beror på kraftigare konstruktioner beroende på betydligt högre komperssion och måste hålla för detta.

Kom gärna med tekniska motargument men knappast med subjektiva påståenden.

Angående tändsystem på bensinare. Förr fick man hålla på att mecka med tändsystemen. Nuförtiden byter man oftast bara tändstift. Att jämföra med ev. servicar på en diesels spridare med högtryckspumpar med betydligt högre servicekostnader om något skulle behöva åtgärdas.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi verkar numera vara överens om att VP D6 är konstruerad och tillverkad enbart för marint bruk. Synd att det verkar vara svårt för dig att erkänna ett (litet) fel utan att ge efterslängar...

I huvudfrågan verkar vi vara överens. Självklart är det dyrare att tillverka en bättre motor (tystare, snålare, högre vridmoment, längre livslängd).

Sedan håller jag även med den som skrev att det är upp till var och en att välja kvalitet på motorn.

Och jag är tröttttt på de som verkar tro att valet av motor enbart är en fråga om X (inköpspris) och Y (bränslekostnad). När valet även handlar om säkerhet (explosionsrisk med bensin), miljö (koldioxid), buller (diesel tystare), räckvidd (långt mellan sjömackarna) och trygghet (startproblem).

Å andra sidan talar priserna på Blocket för att det är en dålig affär att köpa en ny motorbåt med diesel och sedan sälja den efter 2-3 år. Priserna verkar numera falla snabbare i början på båtar med dieselmotor. Men de flesta köper begagnade motorbåtar, så det är fel att bara diskutera de (stora) skillnaderna i nypris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryckt ur sitt sammanhang och märka ord.

Visst kan jag erkänna att jag ibland har fel.

Den som aldrig gör något riskerar heller inte att göra fel

Försöker förklara.

Volvo D6 som tillverkas i Varafabriken är i en ny version av den 6 cylindriga lastbildiesel som var avsedd för distributionsbilar och samma motor användes även då som marinversion med diverse förändringar. Numera (vet ej helt) så används inte denna typ av motorer för lastbilar.

Finns även andra Volvo Penta motorer som enbart är för marin eller i industriversion.

Men det inte detta som är det viktiga. De motorer som byggs av Volvo Penta är precis som lastbilsmotorer konstruerade för ett större mer kontinuerligt effektuttag än de personbilsdieslar som marinkonverteras. Dit räknar jag då inte de Chevrole bensin motorer som från början var konstruerade för bilar.

Precis som andra redan skrivit så kan en marinmotors användning jämföras med att ständigt åka i uppförsbacke och blir då mer påfrestade och behöver då vara konstruerade för detta.

Så vad är problemet?

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering: Om det nu är så att dieslar konstruerade för marint bruk är så överdimensionerad för att hålla och därigenom blir snordyra till konsument, varför använder man då på bensin sidan fortfarande gamla GM V8 maskiner i grunden konstruerade för bilar för marint bruk, borde inte dessa också då behövas förstärkas för att hålla för marint bruk?

Det är enbart en fet luring för at vi konsumenter ska betala mera kosing för marindieslar, givet att dieslar är något dyrare att producera MEN inte så det försvarar ett pris på 150-200%(500-600% om man importerar själv) mer än gemförbar bensinare!

Jag gemför nu gamla befintliga motortyper och inte nyutvecklade motorer, förstår givetvis att tillverkaren måste få tebaks sina slantar för utveckling, testing, godkänning mm.mm. av nya motorer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet...

Jo, du verkar hålla fast vid att D6 bara är en ny version av äldre 6-cylindriga dieselmotorer.

Kanske har du inte hört talas om common rail bränsleinsprutningsteknik, den moderna teknik som första gången användes i bilar 1997 (Alfa Romeo 156 och Mercedes Benz C220). Den stora skillnaden mellan den äldre serien KAD-motorer från Volvopenta jämfört med D4 och D6 är just uppfinningen common rail som har givit dieselmotorer med mycket bättre prestanda.

Ditt påstående är för mig ungefär som att säga att SAAB:s 4-taktars bensinmotor 1967 bara var en ny version av deras 2-taktare. Visst kan man tycka det... Men i så fall har det väl inte kommit några nya motorer ALLS de senaste 10 åren, vare sig bland bensinmotorer eller dieselmotorer?



Senast ändrad av Jonas478 | 19 augusti 2009 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Om Penta likt Volvo PV skickade en bil med på köpet skulle 270 kkr för motor och transmission plötsligt framstå som ett ganska attraktivt pris.

(För den som inte hängt med i tråden handlar det om att en Penta D3 med DP kostar 10 kkr m-e-r än en Volvo V50 D5. med samma basmotor och samma effekt.)

Man ska dock inte glömma att Penta och PV sedan länge är två skilda bolag och att Penta alltså rimligen köper basmotorerna av Volvo utan några märkvärdigare genvägar än möjligen gamla vanor och kontakter. Men några argument om små volymer håller å andra sidan inte när basmotorn sitter i Volvos vanligaste bilmodeller och drevet används i snart sagt Pentas hela produktlinje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stå på dig Ringhede. I den här diskutionen har du rätt. Jag förstår att folk inte förstår dom har nog inte hållt på så mycket med motorer i praktiken.

Det är ungefär som när man kommer in till biförsäljaren med förra årets modell av en bil och han berättar att den nya har en helt ny motor. Vid närmare inspektion finner man att det mest är lite smågrejer på motorn som är ändrade därmed lite bättre prestanda men grunden är fortfarande densamma.

Samma sak gäller självklart även båtmotorer. ingen utväklar ett helt nytt block för varje ny modell. självklart vidareutväcklar och förbätrar man det man redan har. varför uppfinna hjulet på nytt varje gång.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 19 augusti 2009 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

samma basmotor --- undrar lite om ni har kollat fakta?

Så här står det på Wikipedia:

The D5244T is also offered as a marine engine by Volvopenta under the name D3. The marinised engine is in large parts identical to D52244T. This includes crankshaft, camshafts, valves, cylinder block, crank motor, turbo, injectors and the high pressure pump. The D3 ECU has a modified software, which e.g. gives a modified torque suited for marine applications and has a simplified starting sequence. The hardware diffrences between D5244T and D3 are: a water cooled inter-cooler, a water cooled exhaust manifold, a heavier monolithic crankwheel, a seawater-pump and a heat exchanger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine

 

8 som är lika. 7 som är speciella för D3.

Jag vet inte vilka av dessa delar som är dyrast att utveckla och tillverka... Men samma motor är det uppenbart inte. Och den extra mjukvaran och de extra delarna (som tillverkas i små serier) samt anpassningar av helheten måste förstås höja priset på motorn rejält för att Volvopenta ska tjäna pengar på D3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer säkerligen få se ökade volymer och med det lägre priser på dieslarna inom några år, kanske även nya tillverkare typ biltillverkare med marinanpassade motorer dyker upp på marknaden. Det många anhängare av bensinare o v8or inte riktigt verkar ha förstått är att nu idag kanske inte merpriset för en diesel är motiverat, men bara inom några år, säg 5-10 år kommer diesel vara det enda hållbara alternativet ur kostnadssynpunkt. Kommer ni ihåg att vid förra högkonjunkturen klagades det vilt på de högra bränslerpriserna framförallt på sommaren? vid den kommande högkonjunktur kommer vi få se ännu högre priser pga att efterfrågan ökar och produktionen inte kan ökas i samma takt. Det tillsammans med ännu högre miljökrav, högre bränsleskatter mm kommer att helt slå ut törstiga motorer från marknaden tidigare än många tror. Räkna med sommarpris på uppåt 20:- för soppan om ett par säsonger när läger är ljuare för världsekonomin..

Det är mina argument för diesel på lite större båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Det som du har hittat på wiki säger just att det är samma motor. Dock med annan kylare och avgasrör (i princip). Sedan vad ett avgasrör kan vara värt kan inte jag bedöma, upp till var och en.

Sedan är kanske Wiki inte alltid är en sanningsbank, vet inte i det här fallet.

Dessutom enklare programvara...

 



Senast ändrad av Isbrytarn | 19 augusti 2009 | 16:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, du tycker inte att vattenkylaren och avgaskylaren är en del av motorn. Visst, Sverige är ett fritt land.

Men Flying har delat upp det man får för 270.000 i två delar = motor drev. I diskussionen med honom ingår därmed vattenkylaren och avgaskylaren i motorn (verkar åtminstone för mig orimligt att dessa två delar skulle ses som en del av drevet).

Annars blir dessutom detta lite väl löjligt... Någon kan väl annars dra det till sin spets och hävda att så länge det är samma cylinderblock, så är det samma motor. Alltså borde alla motorer med samma cylinderblock kosta lika mycket. Vill du ha den typen av diskussion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i alla fiskebåtar,lastbåtar,bogserbåtar mm mm används bara dieselmotorer,dom har överlägsen driftgång,tål att gå dygnet runt,med belastning..finns ingen bensinare som klarar det..gods ja allt i en dieselmotor är över dimensonerat för att klara att gå och gå..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan det vara lurigt om man inte har lite bakgrund.

Har tidigare jobbat 15 på Volvo Lastvagnar i Skövde, varav 8 år och monterat LV och marinmotorer. Sedan under ett antal år jobbat som produktionstekniker och byggt upp motormontering för TD61 som var en 6 liters diesel, mest för LV men även för marin. Även sett en del av Varafabriken och även Flenfabriken som både renoverade och tillverkade dieselmotorer samt monterade de mindre marinmotorerna på den tiden. Även under en period varit produktionstekniker för motorprovning med hela spannet från 6, 10, 12 och 16 liters dieselmotorer. Jag vet hur de låter och hur de ser ut då de totalhavererar.

Alla dessa var ursprungligen utvecklade för lastbilar MEN skulle givetvis gå att få fram i versioner för marint och industriellt bruk (industriellt bruk = reservkraft, bevattningsanläggninga mm)

Före denna period även provat på lite att montera B20 (personbilsmotorer, även i marint utförande) Och under några år hållt på med bilsport (rally) och plockat en del i Volvos personbilsmotorer.

Har även efter tiden på Volvo tagit del av utvecklingen och vet mycket väl hur motorerna har utvecklats med överliggande kamaxlar och helt nya insprutningssytem samt en hel del nytt.

MEN i grund och botten är det ingen revolution när det gäller cylinderblock med foder, kolvar och vevaxlar mm och det som påverkar motorers prestand i form av vridmoment, livslängd  mm.

Jag kunde då och troligen även nu plocka isär och ihop dessa motorer utan problem givetvis med rätt verktyg mm så jag pratar inte helt i nattmössan. Även om jag idag  jobbar som chef på ett helt annat företag så glömmer man aldrig vad man hållit på med samt mekar fortfarande en hel del (har två Volvo bilar i famijen och då behövs det Förvånad). 

Visst finns det massor som jag inte kan men tillräckligt för att förstå skillnaden på klena motorer till de som är konstruerade för att klara avsett arbete. Samt att man aldrig kan slå ut kostnaden på för små serier utan att det blir dyrt. De delar som är unika på en marinmotor är konstruerade och tillverkade i mindre serier och därmed betydligt dyrare än de massproducerde delar på lasbil eller personbilar.

Låt inte detta bli en jantelagens saga utan se det på ett positivt sätt.

Med Vänlig Hälsning Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thundergod;

Jag måste säga att du pratar i nattmössan. Enbart vilda spekulationer som saknar grund.

Om du har hängt med i utvecklingen de senaste 20 åren så ser du att priset på diesel hela tiden närmat sig priset för bensin.

Från att ha varit nästan hälften så dyr som bensinen, skiljer det idag bara någon krona i pris.

Sedan är det så att om bensinen rusar upp till 20:- litern, så finns risken att dieseln kostar ÖVER 20:-.

Det är nämligen så här, att ju högre drivmedelspriserna blir, desto dyrare blir dieseln jämfört med bensinen. Och varför då?

Jo, vid ett högt drivmedelspris så ökar användandet av snåla dieselbilar, vilket gör att lagren av bensin ökar. Detta gör att priset på bensin hålls nere.

Så vad du än gör, släng inte din bensinmotor på soptippen.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De delar du nämner som unika för D3:an är ju just de delar som krävs för en marinkonvertering av vilken motor somhelst, även bensin. En gammal cheva V åtta blir isådantfall dyrare att marinkonvertera eftersom den kräver dubbla uppsättningar grenrör. Skillnaden i mjukvara/motorstyrning borde förbilliga marinmotorn kraftigt eftersom den lever med betydligt enklare driftcykler än motsvarande personbilsmotor. En komplett V50 innehåller betydligt fler delar än en komplett fritidsbåt. Så resonemanget faller platt imho,

Att Penta har goda marginaler går nog knappast att betvivla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att jag pratar i nattmössan. En modern diesel förbrukar ju väsentligt mindre bränsle än en bensin att den mesta utvecklingen sker på dieselsidan vilket gör att skillnaden kommer att öka mer framöver. En framtida massproduktion av syntetisk diesel gör oxå att dieslarna kan få en fördel om det lyckas. Om man tittar historiskt sett så har ju dieselarna haft längre livslängd vilket gör att man får ta hänsyn till tidigare motorbyte med bensinare..

Sedan är det väl så att i princip hela merkostanden vid nyköp får man igen vid försäljning. Vilket gör att man borde kunna räkna hem kostnaden enklare.

Det går säkert att få fram mer hållbara bensinalternativ som är snålare mm, men då krävs det nog helt nya konstruktioner vilket det inte verkar vara någon tillverkare som vill satsa på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså, det var som f-n...

Det är SAMMA delar för att konvertera ALLA motorer till marinmotorer. Jag som trodde att just D3 behövde speciellt konstruerade marindelar... ;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ingenting med common rail -- Det var ju synd, men man kan inte veta allt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande

Heh,, Inte samma men (nästan) likadana. Är väl egentligen bara avgasgrenröret som blir ett unikum för varje motor.

Det är väll heller ingen allt för vild gissning att det är Martec som levererar värmeväxlarna till Penta.

Edit: När vi ändå är inne på ämnet, visste ni att SAABs 1,9 TID är Lombardinis 160 hästare. Hepp!



Senast ändrad av coppertail | 19 augusti 2009 | 18:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så!

Men nu pratar vi väl ändå fritidsbåtar som körs en bråkdel av vad en fiskebåt går per säsongSkrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tycker väl att ni båda halkat bredvid ämnet. Frågan som ställs av trådskaparen är:

-- Vad det är som gör att en dieselmotor i en båt gör båten 150 -200 000 dyrare än motsvarande båt med bensinmotor?

Det vi pratar om i denna tråd är alltså orsaken till att de är dyrare --- inte om de är bättre, eller om det behövs att de är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite offtopic,1996 köpte jag en ny lastbil volvo fl6 supercharger.Tror den motsvarar nån 6liters kadmotor.Den var ett bra försök av volvo att använda kompressor/turbotekniken i lastvagn.Jag tror den lades ner efter några år,bl.a för de varierande varvtalen i lastbil/båt.Jag vet ej hur många kompressorremmar vi bytte till nått som kändes som marinpris.Jag ville bara säga att det kanske förekommer sammarbete åt det omvända hållet (marin-lastv.Körmässigt var det som att få 12litersmotorn i den lilla fl6an,underbar maskin.Hälsn.Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hänga upp sig på detaljer.

 

Jo jag vet hur nya insprutningssytemet funkar, i stora drag, speciellt intressant eftersom jag vet hur begränsatt det gamla systemet var med mekaniska bränsleump som med högt tryck och kamkurvor skulle skjuta in rätt mängd bränsle vid rätt tidpunkt via spridare som var förbundna med bränslepumpen med massa tryckrör.

Nya systemet, common rail, gör detta med elektroniska styrsystem och kan programeras att göra detta mer optimalt beroedne på belastning, vartal mm för att ge en bättre verkningsgrad och optimerad prestand.

Glömde skriva i förra tråden att jag efter tiden på Volvo Lastvagna tillbringat en tid på teknisk högskola och numera har en Teknologie Kandidatexamen i Automatseringsteknik. (ej skryt) och läst en hel del om datorstyrda system med två kurser i styrsystem. Dock inte mer än 120 poäng och ett stycke från cicilingenjör men ändå.

Mycket positivt att Volvo numera har ett mycket modernt system.

Nöjd?

Nej jag vet inte allt men en hel del.

Men detta var inte vad tråden handlade om.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hänga upp sig på detaljer?

Jo, för att det inte är en detalj. Därför att en dieselmotor med common rail ingår i en helt annan familj dieselmotor. Skillnaderna är så många och stora att det är orimligt att kalla den en ny version av en lastbilsmotor med äldre bränsleinsprutning, som du påstår (fortfarande?)

Därför att detta i sin tur förklarar varför VP har haft stora kostnader med att konstruera och skapa tillverkningsprocesser för de nya dieselmotorerna D4 och D6, som de behöver ta betalt för. För att förklara varför dessa dieselmotorer är 150-200 tusen kronor dyrare än motsvarande bensinmotor. Vilket är PRECIS det denna tråden handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Common Rail är väl ingen ny teknik som kostar enoma summor att utveckla ?

Penta D3:an är en personbilsmotor från början, en Ford/Volvo Personvagnars D5.

En koncern som Volvo Group (Volvo Trucks,Renault Trucks,Mack,Nissan Diesel,Volvo Buses, Volvo Construction Equipment ,Volvo Penta,Volvo Aero) sitter självklart inte och uppfinner produkter som D4/D6 från skratch utan man tar lite här och lite där, anpassar, lägger till nån ny grej  och sätter ihop till en produkt.

Några enorma utvecklingskostnader för just D4/D6 tror jag inte ett skit på, finns det verkligen någon riktig  teknisk nyhetshöjd jämfört med andra motorer (både inom koncernen och jämfört med andra motortillverkare)  som motiverar det ?

Förutom storföretags-syndromet då..ingen jobbar med produkten utan alla sitter i möten om allt mellan himmel-och-jord men några beslut tas sällan så projekt överskrider alltid ramarna med minst 50%..

Sen gällde väl tråden inte Penta enbart utan mer generellt varför skillnaden i pris Diesel-kontra-Bensin--motorer ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min övertygelse är att faktiska tillverkningskostnader spelar en mindre roll, man prisätter produkter efter vad marknaden kan betala. Om det visar sig att marknaden inte är beredd att betala nog mycket (och man då inte täcker sina kostnader eller att förtjänsten är för liten) så slutar man helt enkelt tillverka/sälja produkten. Om marknaden tål ett pris som gör att man har stora marginaler så är det ingen tillverkare som tvekar att ta ut ett högre pris. Alternativt så försöker man påverka marknaden genom att prisätta sina andra produkter annorlunda och därmed styra oss köpare på det sättet istället. Det kräver dock att man är stor nog på sin marknad förstås, vilket säkert Penta och dom andra stora är inom sina områden. Gammal herdlig marknadsekonomi helt enkelt, har svårt att tro att det inte gäller för marinmotorer också.

MVH

/Grovah



Senast ändrad av Grovah | 20 augusti 2009 | 20:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan uppenbarligen aldrig vara tydlig nog.

1) Jag har aldrig sökt någon uppdelning av motor och drev i två delar. Att jag uttrycker mig i termer av motor och drev är *enbart* för att i rättvisans namn tala om att man för sina 270 kkr, tro't eller ej, faktiskt får ett drev också. Spekulationen om huruvida avgaskylaren och vattenkylaren hör till motor eller drev är ingenting jag initierat och dessutom ovidkommande. Ärligt talat ser jag inte hur man kan eller varför man ska tolka mitt inlägg på det viset.

2) När jag skriver basmotor menar jag basmotor, just därför att det är basmotorn som är gemensam med bilens. Basmotorn konverterar Penta naturligtvis med marinspecifika delar som t ex kylsystem och annan styrning av insprutningen. Faktumet att Penta marinkonverterar motorn gör i mina ögon inte jämförelsen med bilen mindre intressant. Som Coppertail påpekar innehåller bilen också mängder av mer och mindre unika komponenter vilka inte är gratis att utveckla. Den refererade Wiki-sidan understryker med all önskvärd tydlighet basmotorns likheter med bilens, vilket Isbrytarn också förstår och konstaterar. Det intressanta i sammanhanget är inte märkliga ifrågasättanden kring begreppet basmotor utan att det kostar enorma pengar att utveckla den (basmotorn...). Den stöten har Volvo (PV) redan tagit, och slagit ut på sina relativt stora volymer. Penta sparar därmed en hel del även om man givetvis måste utveckla de marinspecifika delarna själv.

3) Att de marinspecifika delarna kostar pengar är också det självklart, något jag f ö konstaterat redan tidigare i tråden. M-e-n jag kommer aldrig att köpa att marinkonverteringen medför ett pris på motor och drev högre än en komplett bil - med samma basmotor. Vilket exemplet skulle visa.

Det var också intressant att någon tog upp bensin-V8:or som jämförelse. Där är med största sannolikhet basmotorerna billigare m-e-n den slutliga produkten kommer närmare och närmare dieslarna i tekniknivå. Många av maskinerna har insprutning, åtta cylindrar är trots allt fler än fem eller sex när det kommer till avgaslimpor, värmeväxlare etc och elektroniska övervakningssystem med funktioner liknande dieslarnas börjar vara vanligt. Den stora återstående skillnaden är turbo och laddluftkylare men kostnaden för marinkonverteringen borde i mina ögon inte skilja så abnormt mycket mellan bensin och diesel som Pentas prislistor indikerar.

Slutligen är det lite tröttsamt att då och då höra common rail framställas som någon slags magisk pjäs i solitt guld när det i själva verket handlar om en teknik att effektivisera och rationalisera (direkt-) insprutningssystem. Common rail är idag en dominerande teknik oavsett land eller sjö och inte på något sätt unik för vissa marinmotorer (även om Pentas marknadsavdelning gärna vill få oss att tro det), vilket också Gunnar_ noterat. Frågan är t o m om vi inte redan passerat brytpunkten där en motor med common rail -insprutning är billigare (i tillverkarled...) än en dito med mekanisk insprutning och elektroniska påbyggen, som t ex KAD44/300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...