Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Dawa

Varför så stor skillnad i pris mellan dieselar och bensinare i båtar?

Rekommendera Poster

I båtliv nr 3 i år finns ett reportage om några motorbåtar med bensinmotorer. I texten står det att de till Sverige bara importeras med inombordare och att en diesel som höjer båtpriset med 150-200 000 är inte aktuellt, och det fick mig att börja fundera...

Vad det är som gör att en dieselmotor i en båt gör båten 150 -200 000 dyrare än motsvarande båt med bensinmotor?

Jämför man med bilsidan så finns inte den stora skillnaden i pris. Eller är det en helt orimlig jämförelse?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket bra fråga. Som jag själv funderat på mycket.

Min teori är att bensininombordarna är gamla järnspisar från 50-talet. Samma konstruktion som funnits länge. Herregud det säljs ju fortfarande nya förgasarmotorer gällande bensin till båtar. Utveckling har alltså stått still i typ 40år. De är antgligen väldigt billiga att producera.

Dieselalternativen använder modern teknik hämtad från biltillverkarna. Volymen har kanske inte heller kommit upp, och det är på dieselmotorer utvecklingen har skett i den moderna tiden. Sedan har motorn lite mer saker runt omkring som fördyrar motorn typ kompressor, turbo och oljekylare. Ja en mer avancerad motor helt enkelt.

Det känns som att dieselmotorer förr var väldigt slitstarka. Men börja man läsa här och på bilforum vet jag inte om jag skulle våga äga en modern sådan eller ha råd att äga en sådan. När de börjar krångla är det väldigt dyra reprationer.

En dieselmotor utan turbo eller kompressor blir inte mycket till kraft. Och de slits hårt i den marina miljön.

Det är det jag kommit fram till, rätta mig om jag har fel.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, fast man kan förenkla svaret ytterligare, kanske...

Bensinmotor --- enklare konstruktion, som slösar på bränsle. Därför billigare i inköp, men dyrare att tanka. Lägre pris gör att de dominerar försäljningen i USA och andra stora slit-och släng-marknader, vilket ger långa serier och därmed ännu lägre pris.

Dieselmotor --- mer avancerad konstruktion med högt tryck, som använder bränslet mer effektivt, men är dyrare att tillverka. Små serier av marinkonverterade dieslar ger högt pris. Extremfallet är Volvo Penta som tillverkar egna dieselmotorer enbart för marint bruk, vilket gör att hela utvecklingskostnaden läggs på ett litet antal motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i en bil ger de extraprylarna på dieseln, samt den mer avancerade motorn, ett tillägg på några få tusenlappar... inte 200 000...

Är det verkligen de små serierna som gör att priset drar iväg? Biltillverkarna har väl också små serier med tanke på att nästan alla märken har sina egna dieselmotorer... frågan är om det inte kan vara liknande serier vad gäller en liten biltillverkare och en större båtmotortillverkare med tanke på att många båtfabrikat använder samma motorer.

Fast jag spånar bara nu... har ingen riktig koll faktiskt.



Senast ändrad av Dawa | 11 augusti 2009 | 13:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att VP använder väldigt mycket från Volvopersonbilar för sina motorer? Det borde få upp volymen tycker man och därmed borde inte priserna vara så himla höga. En Volvo V70 diesel kontra en V70 bensinare skiljer inte 200.000 i pris.

Drivlinan (drevet) är ju densamma på diesel och bensin båtar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP D6 är väl ursprungligen en lastbilsmotor om inte jag minns fel?En sån motor kostar 420 000:- sade min kollega. Helt sjukt egentligen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en Utttern S64 med stora dieseln så kommer den med Bravo3 drevet och bensinaren har ju bara Alpha drevet skaplig skillnad i pris på de bägge dreven.

När man jämför Amerikanska båtar så är ju många av bensinarna inte sötvattenkylda men det är nästan alltid dieslarna det är också kringutrustning som kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man prisar vad marknaden tål, ett bekant o ut tjatat uttryck...

På en båt blir bränsle vinsten med en diesel relaitvt stor och därför kan tillvärkaren ta ut mera för en marindiesel kontra bildiesel. Alt är jo uträknad, vad blir totalkostnade efter 2-3 år eller 5-7 år osv. Påminer en del om bilvärlden men med bil blir inte bränsle vinsten lika stor och så har man jo den extras skatten på dieselbilar vilket gör att tillvärkaren inte kan ta ut så mycket extra för en bildiesel.

I grunden ingen stor skillnad på en MPI bensinare kontra en diesel.

Anekdot: Med tanke på att Volvo tog en T5 motor och byggde en D5 av denna för att den skulle hålla, eller va det tvärt om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel har dessutom ett högre vridmoment och väger mer - vilket gör att alla grejjer runt omkring måste anpassas därefter. Lite mer rubusta drev tex. I min båt satt tidigare två bensinare och två drev; idag sitter där en stor diesel med ett något kraftigare drev - det har gjort att båten i viloläge lutar sig lite bakåt (tung i rumpen alltså).

Men 150-200k mer för diesel känns inte alls rätt(!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De 200000:- du sparar på att köpa båt med bensinmotorer kan du istället använda till att köpa 15000 liter bensin. Vilket t.ex. räcker till över 200 varv runt Tjörn, eller vart du nu vill åka på din semester. (Beräknat på min båt med dubbla V8)

Frågan är om man verkligen hinner få någon avkastning på sin investering av dieselmotorer under en livstid ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det såg jag, att man kommer långt i en bensinare innan man ens är uppe i samma kostnad, fast just den biten hade jag tänkt skippa i den här tråden för det tror jag det diskuteras friskt om i flera andra trådar. Så den diskussionen bör vi nog hålla där.

Jag var mest nyfiken på om det fanns nåt specifikt som gjorde att det faktiskt är så mycket dyrare för en båtbyggare att utrusta båten med en diesel när det inte är så stor skillnad i en bil.
Speciellt när Båtliv i artikeln skrev att det höjde båtpriset med 150-200 000...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen haltar.

I bilar sitter oftast ca 2 - 2,5 liters motorer som är avsedda för det vridmoment som behövs i en bil.

I båtar så är det oftast helt andra motorer. De gamla järnspisarna som oftast är gamla V6:or eller V8:or från Chevrole är på 4,3 - 5,0 - 5,7 liter och ger ett helt annat vridmoment. Sitter oftast i lite tyngre fordon och inte vanliga personbilar på 1000-1500 kg.

Volvo Penta har D6 dieslar som helt riktigt är lastbilsmotorer och är konstruerade för att klara ett högre effektuttag under längre tid precis som båtar behöver

Tar man en vanlig personbilsdiesel på 2 liter och försöker med turbo vrida ur 250 hk så blir de nog inte så långlivade i en båt.

Allltså på en disel som är konstruerad för högre vridmoment och som skall klara detta under längre tider är vevaxel, cylindrar, kolvar mm i material och design så de är avsedda för detta och då kostar det mera.

I jämförelsen jämförs dessa dyrare dieslar ofta med de amerikanska V6 och V8:orna och de har hamnat på ett lågt pris just för att denna motorkonstruktion i stort sett är från 50 talet och massproducerats och är av mycket enkel uppbyggnad och knappast i den nivå som en modern diesel. Hade de varit av samma nivå hade de troligen kostat nästan lika mycket som en diesel och klarat 20-30 år utan problem men nu börjar problemen relativt tidigt i dessa gamla järnspisar.

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men när du då har kört upp alla soppapengar så finns det inget kvar. Hade du haft en disel så hade den fortfarande varit värt en bra bit över 100 000:-

 

Att köra igen extrakostnaden går nog inte, men om andrahandsvärdet räknas in så blir nog svaret helt annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland,

Jag undrar lite om du och andra i tråden påstår att Volvopenta ljuger?

Du skriver Volvo Penta har D6 dieslar som helt riktigt är lastbilsmotorer

Så här står det på Volvopentas hemsida om den svenska fabriken i Vara:

Volvo Pentas helägda fabrik i Vara är världens enda fabrik som är specialiserad på volymtillverkning av marina dieselmotorer. I denna fabrik tillverkas Volvo Pentas världsberömda högprestandadieslar, D4 och D6.

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/production/vara/vara.htm

Så här står det om fabriken i Skövde:

Volvos gemensamma dieselmotorfabrik i Skövde tillverkar motorer för de flesta av Volvos affärsområden, dvs för lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt Volvo Pentas marin- och industrimotorer.
På detta sätt utgör Volvos Pentas verksamhet cirka 20-25 procent av den totala tillverkningen i Skövdefabriken, som är en av världens mest automatiserade motorfabriker. Härifrån hämtar Volvo Penta sina välrenommerade 12 - till 16-liters dieselmotorer som finns över hela världen i bland annat båtar och dieseldrivna generatoraggregat.

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/production/skövde/skövde.htm

Sant enligt Volvopenta är alltså att 12-litersmotorerna även sitter i lastbilar. Men D4 och D6 är enligt Volvopenta enbart tillverkade för marint bruk. Påstår du att det är lögn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag ditt inlägg rätt om jag säger att du vill hävda att dieselmotorerna helt enkelt kostar 200 000 kr mer per motor än en V8 till exempel. 
Det som i så fall lägger på dessa 200 000 på priset är annat eller mer material i vevaxlar, cylinderväggar, samt annan konstruktion och design för att tåla det högre vridmomentet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en begagnad båt med diesel värd över 100 000 mer än motsvarande med bensin?

Om vi skulle ta två identiska, begagnade Bayliner 2655, årsmodell-05 (om den nu tillverkades då förstås), bägge är i toppskick. Den ena drivs med en V8 och den andra med en diesel av lämplig modell. Kommer dieselbåten kosta drygt 100 000 kr mer på blocket än bensinaren då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror inte jag att priset för en diesel maskin kommer att stå sej!'

Bla. med tanke på att diesel priset idag närmat sej bensin priset kraftigt.
Vilket jag tror kommer fortsätta.(visst en diesel drar mindre)

Om man tittar på blocket flitigt, vilket jag ofta gör så kan man redan nu
i vissa fall se tendenser på att disel maskinerna (begagnade) börjat
falla.

Priskillnaden idag beror väl också på vad markanden är beredd att betala.

Vilken företagare gillar inte höga marginaler?

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lögn men en rejäl töjning av sanningen.

Inte många motorer har utvecklas för marint bruk från början, utan man tager vad man haver och ändrar lite här och lite där.  En av de absolut vanligaste smådieslarna, Yanmars en och tvåstånkor, var från början gjorda för den tredje världen som t.ex. vattenpumpar, men hamnade i snart sagt varenda segelbåt från sjuttiotalet.  Motorer som från början utvecklades för att användes i lasbilar har vidareutvecklats och används nu som marina motorer, men som sagt, de har inte tagits fram för det ändamålet.  Volvo penta har i alla tider köpt in motorer från andra tillverkare och målat dem gröna.  Några exempel, alla från Volvo: MB10 = Norsk från Mandal motor.  MB2 = Honda.  Md6, Md7 m.fl. = Albin motor.  Md21 = Peugeot.  Och till sist kan jag ta min egen motor, en D1-20 från 2008.  Den är en vidareutveckling av Md2010 serien.  De flesta tror väl att motorn är Svensk, några kanske vet att den är Engelsk från Perkins, men i själva verket så har Perkins i sin tur köpt in den från Japanska Shibaura, Shibaura som förresten är storägare i Yanmar.  Allt går runt.  Jag är rädd för att den här tråden blir en ny glykoltråd där vissa inte kommer att ge sig trots total överbevisning. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=258869

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad är sanning?

Volvo Penta har både unika motorer som endast används för marint bruk och motorer som är från början konstruerade i grunden för lastbilar. Penta har även motorer som är modifierade personbilsmotorer och som vissa uttrycker det grönmålade.

T.ex. så har även Volvo Penta en variant av Cheva motorn V8:a som även Mercrusier har men denna är en bensinare.

De lite rejälare dieselmotorerna har inte bara mer järn i sig utan har tillverkats med större och dyrare maskiner och med längre cykeltider och blir därmed dyrare. Tillverkningsvolymerna är även mindre än för personbilsmotororer och gör även detta dyrare. Svårare att automatisera tillverkning och montering då man har mindre volym att slå ut kostnaderna på.

Mycket av detta är relativt enkelt för en produktionstekniker att förstå men för den utan tekniskt kunnande svårare.

Jag rekomenderar lite läsning om produktionsteknik och konstruktionsteknik så blir det hela enklare att förstå. Komplettera med lite företagsekonomi så bör det hela gå in.

Om det nu skulle gå att tillverka dieselmotorer för marint bruk till samma priser som för en bensinare så skulle någon tillverkare redan nappat på detta och enkelt konkurerat ut de andra. Men så enkelt är det inte.

Men ni som påstår att jag juger eller kommer med osanning och ni som är så duktiga, varför startar inte ni tillverkning av marin dieslar till revolutionerande priser och blir jätterika?

mvh Roland

 



Senast ändrad av Ringhede | 12 augusti 2009 | 18:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas D6 med drev kostar från 393 till 542 kkr beroende på version. Då ingår hydraulstyrning och elektriska reglage men i mina ögon är det omotiverade prisnivåer som gör uppgradering i många äldre båtar till ekonomiskt vansinne. För vår del skulle hela båtens värde gå i ett byte till en D6, den gamla 41:ans extremt höga andrahandsvärde inräknat.

Argumentet om små volymer på marinmotorer återkommer ofta i sådana här diskussioner. Vad som fascinerar är att Penta ju på egen hand håller nere volymerna med sin prissättning. Frågan är om inte ökade volymer och den därigenom ökade eftermarknaden (där Penta inte heller är blygsamt i sin prissättning) mer än väl skulle kompensera förlusten av lägre nypriser. Just D6 är ett bra exempel; underhållssatsen med filter och impeller kostar 2636 kr.

Fast det är mycket roligare att titta på D3, som ju baseras på Volvos personbilsdiesel. Pris för 190 (180 hk) med DP 270 kkr. En V50 D5 med samma motor, också där på 180 hk, kostar 260 kkr. Visst kostar marinkonvertering och drev pengar men jag skulle vilja se en underbyggd motivering av det prisförhållandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag är nykter förstår jag inte innebörden i ditt inlägg.

Låt mig däremot ge ett exempel.

Min båt med dubbla V8:or kostade 300000:- mindre än likadan båt med dubbla KAD42.

Att ligga ute med 300000:- kostar dig 15000:- per år i ränta. (5%).

En säsong med mycket körning förbrukar jag bensin för max 10000:-.

Med andra ord; De överpriser som råder på båtar med dieselmotorer gör det till en ren förlustaffär.

Sen att V8:or är både enklare och billigare att serva är ytterligare bonus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dubbla V8:or och en bensin kostnad på 10 000 kr!!

Du kan väl inte mena att du kör många distans per säsong?

Fast mycket för en är lite för en annanObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har en jäääääkla låg bensinförbrukning. Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en V8 bensin i min flipper 717 som drar 1,8-2 l/nm med 5personer packning ombord och har hittils under denna säsong tankat för 15000kr

Går att få billigare drift med andra DP-proppar men då ska man ju ut med ca 5000kr för ett par beg först.........

Dyrt men tycker ändå fördelarna väger upp,lättmekat,lätt att få tag i delar både pirat och orginal och hansen marin i stockholm är jätte bra att få fram delar till denna volvo/cheva motor

Sen kan man ju diskutera säkerheten med att söla bensin i dunkar och på sjömacken osv men med sunt förnuft så funkar ju det också tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattningsvis så låter det som att en dieselmotor kostar mer pga andra krav osv, men de flesta är överens om att 150 - 200 000 är på tok för mycket för att spegla skillnaderna i tillverkning och övrig kringutrustning mm. Kan det vara rätt uppfattat tro...

Det låter även som att bensinaren är mer ekonomisk totalt sett upp till en viss gräns. Gränsen borde rimligtvis handla om antal distans per säsong då det är själva förbrukningen som verkar vara det huvudsakliga skälet, rent ekonomiskt, att välja diesel.

Ska jag summera lite så blir det alltså att räkna ihop service, bränsleförbrukning, andrahandsvärde, inköpspris och även värdeminskning för att det ska bli en någorlunda rättvis bedömning.

Vi kan väl ta ett exempel. Vi köper två nya båtar, identiska förutom på motorn. BåtD och BåtB där den ena har en diesel och den andra en V8. Båda motorerna i lämplig storlek för båten. Inga konstigheter alltså.

BåtB (bensin) kostar 500 000 och BåtD (diesel) kostar 675 000. Vi har 100 000 i kontanter och behöver således låna 400 000 resp 575 000 för båtarna.

Vi äger båtarna i 3 år och säljer dem sedan vidare. Vi har självklart tur och hittar en rimlig köpare till resp. båt.

Någon som kan uppskatta en rimlig servicekostnad per år vad gäller sånt som skiljer dem åt? Vi behöver alltså inte bry oss om sjösättning, uppställning osv för det behöver ju båda båtarna.
Vi fokuserar på servicesatser för årlig service för V8 resp dieselmotorer och annat som rimligen tillkommer för respektive motor.

Värdeminskningen på 3 år... nån idé om den?

Tanken är att få fram var gränsen går...hur långt måste man färdas i båten varje år för att dieseln ska vara det bättre valet rent ekonomiskt. Eller räcker det med att sjösätta så är matchen över?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Re: flying

Exemplet med D3:an visar tydligt hur skev prissättningen på dieslar är! Marinmotorn kan inte kosta dubbelt så mycket att tillverka utan de handlar nog om att folk är villiga att betala mer.

Bensinmotorernas pris verkar stämma bättre överens med bilindustrin men det beror troligtvis på att motorerna är gamla och förhållandevis enkla. Jämfört med de mycket mer tekniskt avancerade utombordarna så är priset per HK är lägre för bensininnombordaren än för utombordaren med motsvarande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10000:- kommer jag ungefär 300 distans med mina dubbla V8:or.

Det räcker gott för min familjs behov på en säsong.

Vissa åker självfallet mer, andra mindre.

Men eftersom i detta fallet KAD42:or inte enbart går på luft (vilket man kan tro om man ser prisskillnaden på motorerna), så kanske man måste upp mot 8-900 distans per säsong innan man börjar få lönsamhet i dom dyrare dieselmotorerna.

I mitt fall var det en prisskillnad på 300000:- på båtarna.

Därmed hade investeringen i dieselmotorer varit en ren förlustaffär.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att de större marin diesel motorerna håller längre? Eller är det också en myt?

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte storleken spelar så stor roll..

Om man säger så här:

Min nuvarande motor (En Bedford rak 6:a på 3 liter och bara 90 hästar, serienummer 154044) är från 1976.

Spinner som en katt, startar alltid inom 1 sekund (även när det är minusgrader), har sedan jag köpte båten 2006-08-01 tagit mig c.a 2000 M *nästan* helt utan problem.

*Nästan* = mitt i smällkalla vintern (jan-feb) läcker den lite diesel från högtryckspumpen i en axelpackning (för när det blir kallt så minskar dimensionen på axeln så det blir ett mellanrum där dieseln kan rinna ut) så jag har ett slanganslutet kärl där jag samlar upp det lilla som läcker bredvid.
Läckaget upphör helt när det blir mer än c.a 20 grader varmt.

Den motorn litar jag mer än 100% på i alla lägen..har ALDRIG fallerat när det VERKLIGEN gäller typ vågor/vind som gör att båten kränger så man tror att nu går vi under..men inte då..den tuffar bara på Glad


Min tidigare motor (annan båt) var en Perkins 4.108 från 198x, som också tickade på perfekt i 4 år efter att jag renoverat den.

Den var direkt-sjövattenkyld och dog inte korrosionsdöden utan is-sprängningsdöden vintern 2006 (plopp sa frostpluggarna men också nån intern vatten/oljekanal)..mitt fel som lät den ligga i sjön helt utan någon som helst åtgärd typ tömma blocket på sjövatten) Foten 

Gamla riktiga dieslar ÄR robusta pjäser som tål rejält med stryk/vanvård..hur det är med nyare har jag ingen aning om men kan misstänka att dom är sämre (materialoptimering & elektronik) .

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 13 augusti 2009 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...