Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
0090

Wallasmysterium söker lösning

Rekommendera Poster

Jag har haft problem med min Wallas 1800 som yttrar sig i att den inte vill stänga av sig.

När jag sätter värmaren i offläge efter att ha haft värmen igång fortsätter den att gå i flera timmar tills jag inte orkar höra den. Då måste jag dessutom koppla bort batterierna eftersom den inte ens stänger av när jag stänger huvudströmbrytaren.

Det gäller alltså värmefunktionen och inte ventiliationen som sitter på knappen bredvid.

Är det någon som har en aning om varför den inte svarar på off-läget och stänger av sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bimetall termostaten som kanske gett upp. På brännarkroppen finns en liten sak som sitter fast med en fjäder, ta loss den och mät den. Jag tror att den inte ska leda vid normaltemperatur (då värmaren är kall) men den leder när den är kanske runt 65 grader. Detta går också att testa med hjälp av lite varmt vatten, varmluftspistol m.m.

Dessa kostar under 100 kr nya.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att värmen slutar komma och att det är fläkten som fortsätter att gå, då är det troligen bimetalltermostat som felar. Och värmaren ska gå direkt på batteri så att den ej kan slås av med huvudbrytaren, pga att först måste lågan slockna och sen kylas av innan den stannar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Mycket riktigt är det bara fläkten som går. Tack också för att du bekräftade att den ska gå direkt mot batteriet. Det följer ju logiken att den ska kunna kylas ned.

Några kompletterande frågor:

1) Vilken funktion fyller den?

2) Var kan jag köpa en ny om den ska bytas ut?

3) Vad kostar den ca?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Funktionen är helt enkelt att värmaren inte ska orsaka någon olycka. Teromostaten sluter strömmen över (i det här exemplet) 60 grader, dvs fläkten går konstant även om du stängt av värmaren (då alla brytare står på off). Sen när lågan slocknar och värmaren kyls av fläkten så kommer temperaturen till den punkt då termostaten bryter automatiskt strömmen till fläkten och då är värmaren helt avstängd.

2 och 3.

Den här borde funka kalas : http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=37-914-56

Kostar runt 100 kr.

Mvh elfanomad

Senast ändrad av elfanomad | 11 augusti 2009 | 17:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...