Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
motorknasen

Hur fort ska en Ryds 530dc med 70Hk gå?

Rekommendera Poster

Hej någon i detta avlånga land som vet hur fort en Ryds 530dc ska gå med en 70Hk Johnson från 1999. Min gör max 22-23 knop och varvar då 5300 hemlängtan och medvind.

Hade en 60hk på förra året och den var lika snabb dock ej lika stark.

Hört andra med samma ekipage som gör 30-32 knop?

Har testat lite olika propellrar 14 x 17 och 13 1/4 x 17 känns som den går bäst med den sist nämda propellern.

kan motorn vara lite felställd så jag tappar en del?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att det är liite i lägsta laget. Men ligger du på 5300 när den varavar ur. Det är ju lite i överkant kan jag tycka. Min styrpulpetare med 75hk varvar max 4900 och då gör jag 32knop. Din båt väger lite mer men tycker att lite mer fart bör du ju kunna få. Kan det va så att motorn ska justeras med trimpinnen kanske. Hur känns båten när du ska upp i plan, gräver hon mycket t ex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

planar den ut fort om du är stilla stående å ger fullt,   kasnke ska ändra stigning på propellern istället till 14 * 18-19  då blir den ju snabbare men slöare i starten,

eller trimma upp motorn mer, alltså så motorn är mer uppfälld om du förstår,

ang varv, kolla instruktionsbor om du har eller sök på rek varvtal för sin motorn,

min suzuki 65,a är rekomendetar max varv 5600 å med min nuvarande propeller varvar den runt 5500 max, å går alldrig i varvskydd, så den är nog optimal för min båt, det är en 450 men den gör 34 knop om jag är själv å trimmar upp motorn nästan max

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Får testa lite olika prop och be någon göra en riktig inställning på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.Min Ryds 530DC gjorde 27knop med gammal 80 Mercury,bytte till ny Yamaha 90 o farten blev då 34 knop.Kommer ihåg att vi resonerade om 70 hästare men de sades då att dom hade sålts i paket med dessa (Johnson?)o att dom blev för trötta med 4pers.i.Kanske detta reder ut nått för dig.Hälsn.Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...