Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
maxima

Oljebyte samt filterbyte hösten ?

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon har något tips om vad som gäller för oljebyte samt filterbyte till en dieselmotor av typ MD21A till en Maxim båt.

det är nämligen så att jag har inte kört mera än ca 150 distansminuter eller omkring 20 timmar i sommar, undrar därför är det verkligen nödvändigt att byta då både motorolja samt bränslefilter inför nästa säsong när man kört så lite?  Tacksam för tips om någon kan hjälpa mig.

MVH : Tom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ny olja inte bara smörjer utan även konserverar motorn invändigt rekomenderar alla

jag hört genom alla år att man gör ett oljeyte iför höstupptagningen.

Då den konserverande effekten försvinner ganska snart så bör man inte köra mer än max nån timme efter bytet innan upptagning.

Bränslefiltert är väl mer tveksamt om det behöver bytas. Men med tanke på att det är en gammal motor så gissar jag vilt på att tanken är lika gammal. Om du inte har 100 koll på om tanken är ren invändigt så byt filtret också, bara utifall om att. Det kostar trots allt inte så många kr.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja är som mjölk...Färskvara. Håller sin kvalitet en säsong. Alla filter byts 1 gång varje säsong (bränsle olja osv). Filtret innehåller alltid lite skit och är mycket dumsnålt att inte byta. Det finns andra prylar på båten att spara in på om det är en pengafråga.

Olja och filter byter man på hösten precis innan torrsättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena.

Byt! Gör det på hösten då oljan eller bränslet kan innehålla vatten. Dessutom slipper du det på våren då det är roligare att hålla på med annat. Kolla dock nivåerna på våren.'

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kör Yanmar. Jag har bytt olja men ej filter. Får jag bakläxa och borde byta filter också? Bränslefiltret har jag inte rört. Maskin har ju gått som en klocka hela sommaren. Vågar inte röra ett vinnande lag. Eller borde jag det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker absolut att du skall kosta på dig ett oljefilter, mera tveksam till att byta bränslefilter varje år, byter själv var 3-4år, bränslefiltret är gjort för 3-4000 liter, förbränner bara 250-300 liter per säsong. Lyser och kollar hur filtret ser ut och har hittils inte sett en enda partikel eller vatten i filtret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...