Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
O3car

Trolling med drivankare till en Uttern 5412, 75 hk

Rekommendera Poster

Har jag tagit hjälp av en gps för att mäta upp hur fort båten går på tomgång. Gps:en talade om för mig att båten gjorde 3,2 knop. Det var helt blank sjö och inga vindar att tala om.

Så nu måste jag skaffa mig några drivankare alltså för att kunna sänka trollinghastigheten till mellan 1 till 2 knop.

Är det någon som kan komma med hjälp om var man får tag i bra drivankare som kan hjälpa mig med denna hastighetssänkning.

Hur fäster man grejjerna i båten och hur man ska bete sig när man använder sig av dem vid trolling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det absolut billigaste sättet är att sätta en ikea kasse bakom båten!

Funkar faktiskt bra. Men det finns säkert andra bättre och seriösare allternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hoppa in på en fiskeaffär annars så finns det färdiga jättefina drivankare som är gjorda i typ gummipressäning.. jäkligt bra... går inte sönder som ikea kassarna gör efter ett tag. Tänk på att du lär att behvöa minst 2 en på varje sida för att det ska bli lättare att styra båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En plankbit med breda ytan i färdriktningen, nersänkt vertikalt, fäst med ett par tvingar eller något sådant på akterspegeln lär sänka farten rejält (man varierar farten genom att minska mängden plankyta som exponeras i vattnet).

Typ vertikala trimplan..inget som driver bakom båten och kan fastna i fiskegrejerna..billigt och enkelt..svårare än så behöver det inte vara Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om det räcker verkligen, en ikeasäck bakom min båt sänker knappt den för trolling för höga farten. Och håller man själv i repet fattar man hur tungt det drar. Tungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bekvämast kanske är att skaffa en till motor. Små fyrtaktare är ju inte så dyra. Sen dinn det elmotorer som verkar jäkligt bra som man helst monterar i fören och fäller ned i vattnet när de ska andvändas. Minkota har en med fjärrkontroll som man kan ha på spöt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...