Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Rorkulten

Läckande Cumulus

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Albin Cumulus från 1979.

Det är en gammal dam och hon börjar läcka in vatten via relingen.

Hur fixar jag detta?

1. Tar loss skruv för skruv och tätar med Silicon??

Eller hur gör jag?

mvh
lars

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånna är gamla Albin båtar. Vad för sorts under-råd kan du förvänta dig ? Tugga tugggummi och tätä med ? Eller att plasta om hela båten ? Efter som du själv inte har mer idér, så är det väl bäst att du snackar med ett båtreparation varv !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Cumulus var det mantågsstötorna som läckte. Jag tog loss och använde sikaflex och se det blev tätt och har så variit i fem sex år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt sitter det vagnsbultar utmed relinglisten, några läckte. Skruvande ur ett antal och tvättade med t-sprit. La på lite sikaflex och så på med bulten igen, drog åt lite lätt, efter en dygn lite hårdare. I princip kan det vara bra att gå igenom allt som sitter skruvat på däck och ruff (men jag tar lite då och då) Undvik silicon på båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan du komma åt alla skruvar så ta loss allt på däck luckor och relings list   allt som sitter på däck och täta om allt.   30års användning sätter sina spår.

tycker att dom flesta  30-40år gamla båtar behöver mer eller mindre helrenoveras och byggas om. nytt inrede  ny maskin ny el , om tätning av allt. nya dynor, isoleras...  m.m   listan kommer bli jätte lång.  många båtar är mer eller mindre små renoverings objekt.  och aningens  över pris satta tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAG HAR EN GAMMAL ALBINBÅT, DEN LÄCKER INTE. MAN KAN NOG SÄGA, ANVÄND INTE SILICON PÅ ELLER I EN BÅT. DET LÄCKER OFELBART EFTER ETT TAG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...