ovan 0 Postad 10 Augusti , 2009 Är det någon som kan ge mig tips på vart jag vänder mig när jag skall köpa båt privat men banken fodrar att det skall vara genom en handlare för att få båtlån som har en mycket bättre ränta än vanligt blancko-lån, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Augusti , 2009 Köpare och säljare tar kontakt med en båtmäklare och låter denne förmedla köpet. Normalt sett när en båtmäklare tar ett säljuppdrag så tar han/hon 10 % av försäljningspriset i provision, men i ett fall som detta när både säljare och köpare är klara, går det nog att pruta rejält på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 10 Augusti , 2009 Skepp å hoj Med mig veterligen så kan du få ett båt lån på alla banker en fast du handlar av privatperson. Avisidan är dock att man ska ofta in med inte får låna hela beloppet. Själv så tog jag det på huset med en amortering så jag skulle beta av det så snabbt som möjligt. Om du skulle ta ett blankolån på nå annat låneinstitut en just vanlig bank så brukar dom inte vilja ta i det om du skulle vilja lägga om det till ett t ex båtlån hos din bank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Augusti , 2009 Den som förmedlar en båtaffär är precis lika ansvarig för den sålda båten som om han varit handlare. Alltså gäller konsumentköplagen och han måste ansvara för garanti på båten. Gissa varför handlare vill ha ersättning för att detta? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eowyn 0 Postad 10 Augusti , 2009 Då får jag bara slänga in en liten fråga; Är man dum om man tar ett lån på en ny båt i dessa dagar...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Augusti , 2009 Har man jobb så och inte är i en branch som är shaky så man riskerar att stå utan jobb när som helst så skall det väl inte vara så stor risk att ta ett lån. Dock håller jag mig till att ej ta lån för rena nöjesprylar men båtar kan ju bli rätt dyrt och då kan ett lån vara enda möjligheten. Så det beror ju på lite hur du tänker. Om räntorna kommer gå upp el ner är inte lätt att veta. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Augusti , 2009 Absolut Roland, helt rätt. Men samtidigt så slipper mäklaren någon väntetid på att en köpare ska dyka upp, och även det är värt en del. Var på väg att köpa en stor båt för några år sedan av en privatperson, men bankerna ville inte låna ut pengar med båten som säkerhet. Då var jag på gång att göra på ovanstående sätt, men affären sprack av andra orsaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saab9501 1 Postad 10 Augusti , 2009 Hejsan Om du är medlem i facket kan du ta ett medlemslån på hela summan till bättre ränta och utan avgifter.Kolla med din bank Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicklasE 0 Postad 10 Augusti , 2009 Hoj Jag använde handelsbankens båt lån, jag köpte båt privat och det funkade kanon. Man fick lägga 20% själv och 4% i ränta vilken är rätt bra tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 11 Augusti , 2009 Blir lite förvånad att man tar lån för att köpa båt. Bostad förstår jag, eventuellt bil också för det är många ggr en nödvändighet, men båt... Varför inte köpa en väldigt billig båt först utan lån och sedan byta upp sig vartefter? Då ser man om man gillar båtlivet. Personligen har jag bytt ner mig. Hade en styrpulpit m 75 hk förut men nu på väg köpa en liten plastbåt med typ 10 hk motor. Känns så mycket enklare och mer ok om det som i år dåliga sommrar. Dyrt nog ändå med båt utan lån, anser jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Augusti , 2009 Tja, det kan ju vara bra men vid en normal inkomst för en tex 30 åring så får han nog vänta till pension om det skall bli en familjebåt om han börjar med en eka för 10.000:- och sedan buter upp sig till en familjebåt. Tråkigt om det bara är pensionärer som åker runt i dessa och då är väl även familjen utflugen så då blev det ändå onödigt med familjebåten så ekan kunde lika bra behållas. Tråkigt med bara ekor på sjön, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 11 Augusti , 2009 Det är väl inte konstigare att låna till en båt än att låna till en sommarstuga? En båt tappar i värde, men som tur är förhållandevis lite jämfört med en bil. Tumregel som jag alltid levt efter är att alltid betala av mer än värdeminskningen. På detta vis slipper man stå med skulder kvar om man hamnar i en ekonomisk situation där man måste sälja båten. Som någon nämnde så är det bästa ur ett ränteperspektiv att kunna låna på huset och amortera. Annars är medlemslån via facket ett bra alternativ. Och inköp är en sak med dess månadskostnad med ränta och amorteringar, men lika viktigt är att man tänker på driftskostnaderna(bensin, olja, saker som slits ut, försäkring, trailerskatt om man har trailer, trailerunderhåll). Nu vet jag ju inte hur mycket pengar det rör sig om i detta fallet, men totalt kanske skillnaden i ränta är försumbart om man tänker på kostnader för mäklare mm? Mina 25 öre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 11 Augusti , 2009 Den största fördelen som jag kan se med att ta ett extra lån på huset är att man har möjlighet att binda räntan om det skulle dra iväg och bli ränterally framöver. Dock förutsätter detta att man har ett hus att ta lån på annars blir det väl att ta båtlån eller något annat käckt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 14 Augusti , 2009 Nu lägger jag mig i detta, är det någon som har koll på värde minskning eller kanske värdeökning på era båtar??? Såg för något år sedan i en av båt tidningarna där dom hade skrivit inköpspris och nuvarande marknadspris och i princip hade alla årgångar från 60 talet ett högre värde nu jämfört med nypris då, självklart är inflationen en stor faktor men hur ser det ut idag?????? Någon som har en känsla för detta???? 60 tal 70 tal 80 tal 90 tal 00 tal jämförelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
23an 0 Postad 14 Augusti , 2009 Tror att båtarna från 60 tal fram till slutet av 80 tal snart har halverats i värde pga att man får en nyare 90 tals båt för samma pengar... Sen så tror jag om man inte är fyllda 50 än så vill man inte ha en båt från den tiden, men de är bara vad jag tror de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fyren 0 Postad 15 Augusti , 2009 Nja, jag är inte säker på det. Själv har jag en Ockelbo T14, Och jag är inte fyllda 40 Ännu. Men min dröm är ju att byta upp mig till en gammal ruffad familje båt, med en Albinspis. Men det är ju jag det. Mvh Fyren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser