Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
PiJay

Måste jag ha ett bränslefilter?

Rekommendera Poster

Hej igen,

En rak fråga: Jag har en E75 hk Johnson utombordare (3 cyl.) 2-takt från 1986 som, vad jag kan se, saknar bränslefilter (om det nu är möjligt Förvånad). Bör jag sätta in ett och hur gör jag i så fall?

Tack på förhand,

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör sätta in ett filter! Du slipper mången huvudvärk och stillestånd med ett bränslefilter.
Enklast är att gå in på närmsta bildelskedja och köpa ett slangfilter och 2 slangklammer. Kostar väl 50 spänn eller dyl.

Kapa sedan bränsleslangen med en vass kniv, trä på slangen i filtrets bägge pipar och dra fast med slangklammren. Kolla bara att du sätter filtret i rätt flödesriktning. Brukar vara en pil som visar. TAADAA, nu har du ett fungerande bränslefilter. Skrattande

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut skall du ha ett filter, följ förra inlägget bara, tar max en kvart att fixa.  Det kommer en dag du du har lite skit i tanken, typ en färgflaga eller liknande.

Senast ändrad av Westfjord26 | 10 augusti 2009 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håjt

Tankar man på båtmackar så är det verkligen ett måste som man inte vill bli liggande i farleden en vacker dag. Vad jag har hört så är inte tankarna i bryggan av renaste skick efter alla år dom legat i. Dom får stå ut med en hel del fukt och ruskväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort tack för all input - ska genast skaffa ett filter och sätta in det!!!

Må så gott!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannolikt sitter det redan ett integrerat filter i din soppapump. Kan vara svårt att se om man inte vet var man ska leta.

Prova du med ett filter, men var beredd på att ett ytterliggare filter kan bromsa flödet med gångproblem som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nu vet jag inte om du har inbyggd eller extern(bärbar) bränsletank men tänk även på att det kan finnas vatten i tanken/bensinen och för detta finns det vatten/bensin avskiljande filter (Racor är ett av fabrikaten) som man monterar t ex i motorbrunnen. Men har du bärbara tankar som du kan tanka i bensinmack på land så behövs  det i regel inte.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra tips här. Jag har ingen fast tank och jag skickar med en bild på den del jag tror är bränslepumpen. Vad jag kan se finns det inget filter - om det är inbyggt i pumpen, hur kommer jag åt det då?

Ett stort tack till Håkan som förklarade det här med tvärspolning mm :-)

post-10010985-1394236058,2174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är rätt säker på att det sitter ett filter under det runda svarta pumplocket med stosen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stosen? :-). Menar du den svarta del som sitter till vänster om den svarta kabeln och som har en skruv mitt på sig? Om det är den har jag tagit bort den och i locket där sitter det ett metallfilter som inte går att ta bort - jag vågar iaf inte för det sitter ganska hårt så jag kan tänka mig att ska man ha ett nytt köper man hela locket?

Tackar

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...