chriper 0 Postad 10 Augusti , 2009 Hej! Har varit på segelsemester i Bohuslän.Vad är det för gästhamnspriser dom tar i hamnarna?Om man kollar i gästhamnsguiden så har man ökat priserna på vissa hamnar väsentligt!!Är det för att våra rika grannar ( danskar,norrmän och tyskar) gladeligen betalar dessa överpriser?Jag har hittills segla c:a 15 år i Bohuslän men nu får det vara nog! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Augusti , 2009 Tur att det finns naturhamnar! Värre vore om man bodde i Danmark tex. Gästhamn blir det max 1 ggr/vecka när vi behöver handla eller vill gå på krog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Augusti , 2009 Vad hjälper det med naturhamnar, när vissa hamnar på Västkusten tar betalt även på dagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Augusti , 2009 Gästhamnspriserna var inget problem för oss under vecka 29 då vi gick från göteborg till strömstad, fanns inte plats någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Augusti , 2009 Gnällspikar. Stanna hemma då om ni tycker det är dyrt. Exempel Smögens gästhamn, (bästa delen av Västkusten, egen kommentar) Faciliteter Vi har tagit hand om en enhet med sex duschar, tvättmaskiner och torktumlare och två toaletter som endast är till för er som gästar oss i hamnen. Utöver denna enhet, som ligger centralt på bryggan, har vi några toaletter med kodlås som ni som Dockspots gäster kan använda. Vi är tacksamma för att ni som betalat och fått koder behåller dessa för ert eget bruk. Priser, en båt på max 33 fot kostar 210 kr/dygn, har du en rejäl 45 fotare kostar det 310 kr För el tillkommer 50 kr/dygn. Antag att du ligger 20 dygn med din feta 33 fotare så får du betala 5200 kr I priset ingår alltid en färsk morgontidning i sittbrunnen på morgonen. Tidningen kommer gnällspiken tycka är vidrigt mycket per dyg bara för den extra saken och att man visst kan köpa den själv. Den positiva tycker att det är en trevlig sak och att man bryr sig. källa http://www.dockspot.se/smogen-priser Att tänka på så har man kort del av året att dra in pengar för drift och underhåll. Kan nämnas att bryggan nyligen renoverats och är i ett mycket fint skick. Våra grannar från Norge och Danmark kanske inte gnäller utan passar på att njuta av besöket och vår underbara sommar. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Augusti , 2009 Värsta jag sett hittils är Langelinje, Köpenhamn (Danmark). Låg 3 dygn där 19-20-21 Juli. Pris: 200 DKK / natt (285 SEK). Ström: 25 DKK Dush: 10 DKK Körde Göteborg -Fyn, Själland runt med diverse stopp, Samsö, Grenå, Läsö, Skagen. 20-25 papp för 3 personer i 3 veckor..med Tivoli, Kattegattcenter, god mat och öl m.m m.m. Köpte sjökort över Danmark (som nog inte kommer att användas mer i närtid) för 1760 SEK, så i det perspektivet var det billigt! Sen fanns det flera danska gästhamnar som kostade typ 120-140 DKK och då ingick ALLT (ström,bad/dush, Internetaccess), det tycker jag är mer än prisvärt. Senast ändrad av Gunnar_ | 10 augusti 2009 | 19:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
catinca 0 Postad 11 Augusti , 2009 De flesta gästhamnar driver legalt ocker med dålig service men det finns undantag Typ. Skärhamn inte dyrast men inte billigast heller men en fantastisk service och mycket trevliga Hamnvärdar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 11 Augusti , 2009 Visst kan det tyckas dyrt att ligga i gästhamn men i mina ögon är det som att ligga på en camping husvagn. I båda fallen kostar det pengar och i båda fallen kan det vara stor skillnad på vad man får för det man betalar. En gästhamn är ju en plats som erbjuder en skyddad övernattningsplats oavsett väder och vind i många fall, bara det borde väl vara värt ett antal kronor. Vill man inte betala för sig finns ju alltid alternativet att ligga i naturhamn på samma sätt som man kan fricampa. Som med det mesta i vårt samhälle så är det marknaden som styr priserna, det är tyvärr väldigt svårt att ändra på detta. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 11 Augusti , 2009 Priserna kommer säkert att öka. Många gästhamnar är ju smockfulla dygnets alla timmar - då finns det helt uppenbart utrymme för prisökning. Jag stör mig mer på att det är svårt och få plats, jag har förståelse för att man måste bekosta bryggorna på något sätt. Det skiljer dock mycket mellan olika gästhamnar med avseende på vilken service som erbjuds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 11 Augusti , 2009 Jag stör mig inte så mycket på priserna. Inte heller att det kan vara trångt och svårt att få plats. Det handlar bara om att dyka upp mellan 09.30-11,00, då brukar man få plats. Det som stör mig är att det är alldelles för många hamnar som har rent ut sagt bedrövliga servicehus. Kungshamns gästhamn var ett lysande exempel, 1 st herr och 1 st damtoa på ca 150 gästplatser. Dessutom 10 spänn för att duscha............ och då var ändå avgiften 240:- / natt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriper 0 Postad 11 Augusti , 2009 Svar till Ringhede.Som jag skrev:Nu får det vara nog!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 11 Augusti , 2009 Är det inte Kungshamn som dessutom tar 60 spänn för en tvätt och 60 spänn för en torktumling? Jo, det är det. Samma service kostar 10 kronor i min hemmahamn (som också har gästhamnsplatser). Kungshamn tog dessutom betalt för de som la till bara för att fylla på matförrådet under dagen. 40 kronor. I övrigt tycker jag dock att det var en okej ordnad hamn - fräschare än många andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 11 Augusti , 2009 Ett tips: Segla till ostkusten i stället, platsbrist har jag bara upplevt i Byxelkrok men den förträfflige hamnvärden ordnade och fixade så alla kom in. Låg några nätter i Västervik för 260:- /natt inkl el, gott om duschar och toaletter, swimmingpool, trevlig personal. Dessutom finns det hur mycket naturhamnar som helst. Om jag ska till västkusten tar jag kajaken på biltaket och bor i campingstuga eller hotell. Efter att ha hört bekanta berätta om busliv och allmän orenlighet i gästhamnarna där kommer jag aldrig att ta med mig båten dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser