Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Briby

Funderingar över Yamaha motor (8hk)

Rekommendera Poster

Hej!

Är precis ny inom båtvärlden efter att ha ärvt en båt. Sitter en 8 hästars Yamaha motor på från 80-talet (skulle jag gissa, mörkblå med röda streck)

Motorn gick till en början bra trots att den hade stått i en källare i två år. Men sen en kväll så tvärdog den ute på böljande blå. Så de nyinköpta Biltema årorna fick rycka in. Efter rengörning av förgasaren så går nu motorn hyffsat bra.

Har dock upptäckt ett par saker som jag är fundersam över.

1. På ena sidan av förgasaren så sitter det ett svart plast lock I underkant av detta lock så är det öppet in i förgasaren. Ska det inte sitta något luftfilter där?

2. Chocken. När chock knappen är intryckt så är spjället i förgasaren stängt och när man drar ut chocken så öppnas spjället. Känns bakvänt i min värld. Tycker att man borde ge motorn mindre luft när man drar ut knappen för att chocka. Kan det vara så enkelt att någon har varit där och skruvat?

3. Chocken igen. Motorn hoppar igång snällt och går bra så länge chocken är inne (stängt spjäll) Men så fort man öppnar spjället så vill motorn dö.

Kanske är simpla frågor detta men är helt ny på sjön.

Tack på förhand!

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Nej, det ska inte sitta något luftfilter på din motor.

2: När man chokar så ska lufttillförseln strypas, så att motorn suger i sig mer bränsle. Nu vet jag inte hur knappen är utformad, men jag kan hålla med om det låter lite bakvänt. Du är säker på att intryckt läge är normalläge?

3: Dör motorn om du inte chokar, även när den är varm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte säker på att intryckt är normalt läge. Men det känns som det borde vara så. Obestämd

Motorn dör så fort man drar ut chocken och öppnar spjället i förgasaren. Händer även när motorn är riktigt varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...