Figo 31 Postad 10 Augusti , 2009 Har en ryds styrpulpet som är bottenmålad. Numer går båten i vänern så bottenmålningen är inte av samma vikt. Till saken hör att målningen har släppt på många ställen efter bla. tvätt med högtryck. Vad kan man göra? Som det ser ut nu är det inte snyggt och påverkar kanske fart/bensinförbrukning något, vet ej? Ska man försöka sig på att ta bort (slipa bort) färgen? Ska man måla på nytt lager? I så fall hur mycket måste bort av den gamla färgen? Jag inser att jag hur som helst har en del jobb framför mig, man vad råder ni mig till? mvh LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 10 Augusti , 2009 Tycker du att det är viktigt att båten ser snygg ut undertill och är så där normalt lat som de flesta av oss, skulle jag rekommendera att du bättrar på med självpolerande färg där det behövs. Sådan färg fäster på nästan allt och du behöver bara pilla loss de lösa flagorna från underliggande färg. Annars skulle jag ha tagit bort all färg och sparat färgpengarna till något roligare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 10 Augusti , 2009 Har färgen flagat och botten är ojämn så ska du verkligen skrapa och slipa rent vare sig du ska ha på ny färg eller inte. Det påverkar både fart och bränsleförbrukning negativt. Jag valde att skrapa min helt ren i år och hoppa över färg. Tänkte prova på bottentvättarna och värna om miljön Snorkla under i helgen å hon såg och känndes så fin. Liiiiite snäckor på gång men det tvätta jag bort med skurborste. I ditt vatten så är ju inte det riktigt lika stort problem så hoppa färgen å spar lite pengar å miljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 Augusti , 2009 Tack för svaren. Visst är man lat och vill göra så lite som möjligt ....... men det lutar nog åt att jag försöker få bort all färg och sedan låter det va som det är. Hur tar man bäst bort gammal bottenfärg på en plastbåt?? Och vad behöver sedan göras på ytan ? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser