Fanta_gbg 0 Postad 10 Augusti , 2009 Hej alla, är helt ny både här och som båtägare. Har köpt mig en Smögen 45:a i mycket fint skick med en 2taktare 15HK Yamaha, skall ha den till badutflykter och fiske vilket den fungerar bra till. Dock en fråga när det gäller planing för denna båt, när jag och en till sitter i den går den ok, om han placerar sig längst fram. Dock om jag åker själv så planar den inte pga för lite vikt framtill, lite tråkigt då man ibland vill åka ut själv. Några tips för att få den att plana när man åker själv? Jag har testat att ställa in motorn på olika grader och nu står den längst in mot båten. Läste någonstans att den kan göra ca 12-15knop någon som vet om detta kan stämma? Senast ändrad av Fanta_gbg | 10 augusti 2009 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 10 Augusti , 2009 Klassiskt problem för alla som kört eka/gummibåt/jolle ensam. Här är två lösningar som kan fungera: Sandsäck i fören. Skaffa en rorkultsförlängare och sitt på mittoften och kör. Angående riggvinkeln så får du prova dig fram. Nedersta läget borde snabbast få upp båten i plan medan yttersta läget sannolikt ger högst toppfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fanta_gbg 0 Postad 10 Augusti , 2009 Sandsäck känns ju inte aktuellt, rorkultsförlängare kanske låter vettigare, är det någon man kan köpa i affär tro eller måste man pilla ihop själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke760 0 Postad 10 Augusti , 2009 Hej. Prova att spänna en tunn lina under båten, från den ena årklyckan till den andra. eventuellt skall den sitta lite längre bak. Detta låter lite konstigt, men jag har sett detta på västkusten och även kört smögen 45or som har haft denna linan monterad. den planar då upp redan med en 9,9 hk, En varning skall dock utfärdas, då båten väldigt lätt kan skära i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thar 1 Postad 10 Augusti , 2009 Hej Rorkultsförlängare finns på Clas Olsson och i båttillbehörsbutikerna. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser