Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
pe9607

Propeller-rekommendationer tack!

Rekommendera Poster

God dag alla båtvänner!

Ny i forumet och första säsongen som båtägare!

Jag har en Ryds 530 DC från -85 med en 90 hästars Johnson tvåtaktare från 2003.
Medföljande propeller var lite naggad i kanten och dessutom skev, tänker inhandla ny propeller (aluminium)

Tips från erfarna båtägare om vilken modell, 3 eller 4 bladig osv önskas!

Båten är i sjön och jag har ännu inte kollat storlek och stigning på den som sitter på.

Tips och ideér?

Mvh
Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp motorn och skruva bort propellern som sitter på, så kan du gå in till en butik och få samma som sitter där idag. 4 blad, bättre grepp och acc, men totalt onödigt, när du har 90 hk på din lilla båt. Köp en likadan propp som sitter där nu, så blir det bäst. Har du mycket pengar kan du köpa en rf prop ochg höja motorn ett par snäpp, men det är lite mycket pengar i sjön, om det funkar bra med din nuvarande prop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, jag igen!

Tog lös propellern och slipade av graderna av aluminium som fanns.

Propellern är märkt 14 x 17 men kollar man artikelnumret enligt Johnsons listor är den 13,25 x 17.

Motorn varvar 5500 (som den ska) planar ut fint men topphastigheten överstiger inte 28-30 knop vilket jag tycker verkar lite på min Ryds 530 DC med 90 hästar bakpå!

Tips mottages!

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan laga sin propeller, men det kan lätt bli fel så att den drar mer för samma hastigheter, och lyssna efter konstiga ljud i vissa varvtal. Risken är att den blir felbalanserad och pajjar axeln.

Å andra sidan är det inget som säger att en ny propeller alltid är helt balanserad.

Jag köpte precis en stålpropeller istället för en alluminium och är mycket nöjd. Köpte en Ballistic som jag tror är dels väldigt bra, och samtidigt billigast.

En stålpropeller får bättre grepp i vattnet vid högre hastigheter. Ballistic är dessutom kupad så att den ger extra grepp, och därför planar båten mycket snabbare. Bränsleförbrukningen gick också ner jämfört med alluminiumpropellern. Däremot är den lite dyrare.

Jag köpte propellern direkt på ITGMarine.com som också har en konfigurator för olika motorer, och dom svarar på frågor. Dessutom kontaktade dom mig för jag råkade beställa fel propeller och dom tyckte det var en konstig beställning (blandade ihop högervridning och vänstervridning).

Jag gick ner 2 i stigning på stålpropellern. Förutom Ballistic har jag hört att apollon också är väldigt bra. Jag tycker Ballistic är lite dålig när man backar, men det går att lära sig.

Vilken propeller du ska ha får du välja utifrån hur din båt är och hur du använder båten. Vill du köra fort eller köra med mycket last. Det är som att välja växel på en cykel.

Kommer inte ihåg vad du skrev för stigning, men ITGMarine.com har 345031EJ som är en 15 stigning eller en 345032EJ som har en 17 stigning, beroende på hur tung båten är lastad som säkert passar. Båda kostar 326 dollar, och borde kosta ungefär 6 000 i Sverige. Du får betala lite tull också, men sparar säkert någon tusenlapp. Fråga ITGMarine om vilken propeller dom tror.

Att gå upp 2 i stigning påverkar varvtalet med 600 varv per minut tror jag det var. Finns någon infosida på ITGMarine.

Låter som att jag gör reklam för en site, men jag är bara väldigt nöjd kund :-)

Stålpropeller är bättre, men dyrare och har också nackdelen att dom kan bli snodda och att det tar i hårdare om man går på grund. Alluminium propellern blir ju som en stötdämpare för drevet annars :-)

Som sades så ger fler blad högre acc. Man har ju 5 bladig till vattenskidor (finns en  high-5 propeller bara för det), men det är som sagt beroende på hur du tänkte köra.

Jag köpte till ett propellerlås till min propeller ifall att. Om man dessutom står bredvid en båt som har propellerlås så tar dom säkert min propeller, inte för att den är dyr utan för att den blingar...

Tänk på att smörja in axeln noga när du byter. Finns blåkletigt fett från t.ex. Volvo för drev. Finns säkert från Johnson också.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle bara vilja förmedla detta:
tog upp båten för ett tag sedan, tog sen bort dyvikan.
Det rann vatten ur båten i flera timmar, säkert några hundra liter!
Inte undra på att båten gått dåligt (se inlägg om propp ovan).
Nu gäller det bara att hitta var det läker in vatten, nån med en 530 DC som har erfarenheter?

Vidare, pga dubbelskrovet är det inte lätt att placera länspump där den borde sitta, så vad är optimalast i denna båts fall? Hur har ni andra gjort? På min sitter den under soffan bredvid tanken men där tar den ju bara bort vatten som ligger över dubbelskrovet.

Mvh
Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha rätt propeller, eftersom motorn varvar som den skall. Då ger den maxeffekt och det finns inga mer hästkrafter att få ut. Men en stålpropeller kan ge en marginell fartökning, men mindre än du hoppas i de farter vi pratar om. En ren botten ger högre toppfart än en med beväxtning. Har du vatten i båten, dvs extra last minskar det också toppfarten. Jag tycker att en toppfart på 28-30 knop på hösten med den motorn och den propellern, verkar helt rimlig. Om du ger mig din motors utväxling, kan jag räkna ut slippen åt dig. Är den mindre än 15-20% är det fullt normalt. Är du osäker på diametern kan du mäta den med en tumstock.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...