Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Eowyn

Nytt eller begagnat?!

Rekommendera Poster

Hej hej!

Jo, det är så att jag är sugen på att införskaffa mig en båt. Hade tänkt mig en öppen utombordare. Kikat lite på Ryds 510 gti, 520 gts. är mest inne på ryds.
Har sett att det finns ett par 510 på blocket. Alla dessa som säljs har ju dock en tillhörande mercury på, vilket jag inte är så sugen på.
Funderar iställtet på att bara köpa båten, och sedan fixa en motor separat. Och då är det främst nytt jag kikat på.

Min fråga är då helt enkelt... Om jag köper en helt ny båt och motor, hur mycket kommer jag förlora på den då? Eller ja, är det mycket jag förlorar? Är det som med bilar? Klart man kanske förlorar mindre på en begagnad, men om man jämför priser på ett paket som är några år, med ett helt nytt, så skiljer det ju inga hästmängder. Så, är det vettigt att köpa nytt i dessa dagar, eller kommer jag förlora onödiga pengar?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn ang. andrahandsvärdet. Du kommer förlora mycket mindre på en bil. Faktum är att i många fall tycker jag det skiljer så lite mellan nytt och begagnat i pris att det inte är ngn tvekan om att köpa nytt. Kom dock ihåg att vid nyköp  tillkommer en del saker som navigation/ekolod, upptagningsvagn diverse andra saker.

Är du ute efter att bara köpa en båt utan motor kan det nog bli lite knepigt att få ett bra pris eftersom dagens båttilvverkare är väldigt knutna till vissa motorfabrikat. Vad är det som är fel med Mercury motorerna som säljs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man förlorar alltså inte så mycket på en Ny båt..?
Ja, jag har sett att ryds och mercury har samarbete, så det kan väl bli lite dyrare att köpa den utan maskin. Men, jag skulle hellre vilja slänga på en ny suzuki på båten.

Men, frågan är om jag kan komma över en båt till ett vettigt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa sättet är nog att undersöka båda marknaderna.

En del handlare står med överlager, men å andra sidan
finns det ofta privat personer som har bråttom att bli av
med båten/båtarna vilket kan bidra tíll bra priser.

Gällande 2:a handsvärdet så visst står sej i regel båtar av
kändare märken bra i värde, men att dom sjunker i jmf med
ny priset är IDAG ganska givet. Hur mkt jmf mot blocket
så får du en hint om vad det rör sej om i pengar/%

Men vad som bäst eller sämst är alltid svårt att sia om,
vid nytt så finns det ju en firma att vända sej till ifall
problem skulle uppstå.

//Iggy

Cool

Senast ändrad av iggy | 10 augusti 2009 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...