Gå till innehåll
lördag 20 december 2025
JBodin

Effekt ur eluttag på Evinrude 9.9?

Rekommendera Poster

Hejsan,

jag har en Evinrude 9.9 HP årsmodell -80. Först efter att ha kört motorn i cirka en halv sommar märkte jag att det fanns ett 12 volts eluttag på motorn. Och detta måste ju naturligtvis utnyttjas :). Det jag tänkte koppla in, om tillräcklig kraft finns det vill säga, är ett litet högtalarsystem för att spela musik från en MP3-spelare. Då pratar vi högtalare i typ 50 watts klassen. Frågorna är då:

• Vilken effekt kan jag räkna med att få från detta uttag?
  • Om man använder en vanlig bilradio/stereo mellan MP3-spelaren och högtalarna, ger den tillräcklig uteffekt för att driva två högtalare på cirka 50 watt? Eller behövs en extra förstäkare/slutsteg?
Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara en belysningsspole, och är då avpassad för 30-40W. Vanligast är att den matar ut växelspänning som du måste likrikta om du skall använda till något annat än glödlampor i båten. Likriktare finns hos ex Elfa, Clas O, Kjell & Co mfl.

Skall du köra en stereo behöver du ett batteri (fritidsbatteri eller motsv) samt gärna en regulator så att du inte överladdar batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för bra svar!

Några andra funderingar:

• Någon som har en aning vad ett stereosystem med två 50 W högtalare har för effekt? Kan det vara så simpelt att effekten är 100 W?
  • Behövs något mer än laddningsregulator för laddningen av batteriet, typ något slags laddningsaggregat eller liknande? Det känns lite för enkelt att bara koppla in batteriet och köra. ;)
/Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är faktiskt så enkelt som att koppla in batteriet och ta allt som finns ur lysspolen. Risken för överladdning kommer först när du har tröttnat på musiken och kört ett tjugotal timmar.

En likriktarbrygga brukar kosta ett tiotal kronor på ovan nämnda inköpsställen.

Tänk på att snarast ladda upp batteriet med motorn eller med en batteriladdare om du mäter spänning under 12,7V när batteriet har varit oanslutet minst en timme.

Lägg en hundring på en multimeter för spänningsmätningen. Risken att förstöra batterier med överladdning är mindre än med underladdning. Behöver du fylla på vatten i batteriet ofta laddar du för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...