Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Thim

Vatten i oljan?

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny här på forumet Och hoppas att det finns lite kunniga människor som kan komma med förslag om vad jag ska göra med min båt.

Jag har en Draco 1700 med en b20 enkelförgasare. Troligen en 115hk motor enligt förra ägaren.

När jag sjösatte upptäckte jag att det läckte vatten ur ett vattenrör och i fredags bytte jag alla packningar. Igår tog vi båten på en tur och när vi kom tillbaka öppnade jag motorkåpan, då var det oljeblandat vatten i hela skrovet upp till oljetråget. Kollade i oljelocket och det såg ut som kaffe med grädde iRynkar.

jag jobbar med bilar i vanliga fall och då brukar detta tyda på att toppackningen ar trasig. Men det var en som sa att det också kan vara oljekylaren som gått sönder.

Finns det möjligen någon här som kan hjälpa mig med mitt problem så jag kan åka lite till i sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det oljekylet som går brukar detta visa sig genom att det ligger olja runt båten. Oljan åker med andra ord ut med sjövattnet. I ditt fall är det nog bäst att börja med att lossa toppen och se ifall vad som har hänt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en likadan Draco1700 när jag tog andra turen med den efter jag köpit båten hände samma sak!! Jag bytte topplockspackning ingen skillnad, oringar i oljekylare mm.Samma fel fortfarande. Men sedan började jag undersöka limpan och den var helt slut. Den var upprostad innifrån . Provtryck limpan är mitt förslag 

Mvh

Draco78

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja du med oljekylaren. Enklast o billigast om det är denna, och inte så svårt. Jag har också en volvo penta, AQ130. När jag sjösatte min nyinköpta båt i våras så hade jag också problem med vatten i oljan, och var rädd för att det var topplockspackningen.

I mitt fall var det så enkelt som att det var o-ringarna i oljekylaren som behövde bytas. Det kan också vara något av rören som läcker, sannolikt i en lödning. Ta ur insatsen och inspektera/provtryck. Jag körde den enkla provtryckningen där jag tätade ena ändan med ett gummimembran, hällde vatten i rören, och såg om det kommit ut vatten på fel ställe, vilket det inte hade.
Nya o-ringar, oljebyte, och allt fungerade igen. Se http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12780.aspx I mitt fall O-ring nr 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en draco 1800 st med aq145b motor och har samma problem, vatten i oljan. Ska testa bar´ s leaks idag och se om det kan hjälpa.. men eftersom det läcker ut en stor mängd olja i vattnet runt båten så kan man väl tänka sig att det är oljekylaren? Men en annan sak som e konstig e att de försvinner ca 1,5 liter sötvatten när man kör ca 4-5 distans.. någon som vet vad det tyder på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips. Jag kommer nog att plocka ur motorn i vinter för att göra en riktig renovering av den.

Jag fick ett tips om att det kunde vara packboxen vid impellerhuset också. Ska även kolla detta.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan också var packboxen vid impellern Nej, i så fall hade du haft ett läckage ut. (Det sitter ntvå motstående packboxar med en vattenutkastarebricka på axeln till impellern. Den ena tätar så att sjövattnet blir kvar i impellerhuset och den andra tätar så att oljeröken i motorn inte sipprar ut.)  Men har packningarna ingen bricka emellan och är felvända kan det bli lite som det vill) mvh/Nitrro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...