Nickke 0 Postad 9 Augusti , 2009 skulle behövaa veta om det är någonvetil i båten som behöver stängas när man tömmer septitanken med vaccumsug?. skulle tömma båten idag vid fejans vaccumsug men det gick inte. Någon som vet hur man gör . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 9 Augusti , 2009 Inte några svar här än så jag testar utan att ha någon större erfarenhet. Jag antar att du har en däcksgenomföring för vacuumsugning och en annan möjlighet till tömning ut direkt i sjön. För att tömningen direkt ut i sjön ska fungera behöver du ha antingen självfall ut eller en pump. Dessutom behöver du ha en avluftning som tar in luft istället för skit när den åker ut. Ett alternativ kan vara att denna avluftningsventil/-slang inte har helt fritt utan att det sitter något i vägen. Ett kanske troligare alternativ är att du har en pump som sitter med en koppling så att det är den som har kontakt med septiktanken. Jag gissar att du har en Y-koppling med en kran på som reglerar vilken tömningsväg som är inkopplad för tillfället. Om du inte har den kopplad mot däckstömningen skulle det förmodligen göra att vacuumsugen inte kan suga något alls. Det där lät visst ganska oklart men jag hoppas du förstår vad jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser