Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
uboat

AQAD31 läcker kylvatten + lite olja i kylvattnet

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en båt med dubbla AQAD31:or från 89 med nya turbon bytta detta millenium. Har precis kommit hem från vår första långtur och noterar vid hemkomsten att ena motorn dels läcker kylvatten (glykolvatten), ca 1,5L efter 100nm, samt att det finns lite skimmer av olja i behållaren där jag fyller på glykolblandningen.

På oljestickan kan jag inte notera någon vatteninträngning i smörjsystemet, oljan är svart o fin. Motorn går alldeles utmärkt, vad jag kan bedöma iallafall....

Glykolvattnet läcker ut någonstans i närheten av turbon. Tror detta då det finns en liten gjutgrop (volym som en nubbe)  i motorn strax under turbon som är full med glykolvatten.

Båda motorerna har gått ca 850h, enbart.....

 

Är det någon som har en aning om:

1. vart glykolvattnet kan läcka ifrån,

2. vart oljan i glykolvattnet kommer ifrån?

3. Är det turbon (som är bytt för 6 år sedan),

4. eller är det någon annan komponent, som är den troliga felkällan?

 

Mkt tacksam för hjälp!!

/Uboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade samma problem med läckande glycol från en av mina 41:or, i mitt fall visade det sig vara en av dräneringskranarna som gängat upp sig så att det börjat droppa. Ta en papperstuss och torka på dessa dreneringskranar - om den blir grön har du hittat felet.

På en tidigare KAD 42 jag hade kom ett mindre läckage från locket på expansonskärlet - bind en trasa runt locket när du kör för att utesluta detta fel.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har ju kylkanaler i turbon, så det är möjligt att det kan komma därifrån.

När jag bytte turbo på min 40:a hade jag lite problem med att få det tätt där. Det sitter en packning i metall mellan turbon och motorn och enligt de specialister jag var i kontakt med sa att det kan vara lite marigt att få det tätt. Men jag lyckades till slut. Var oljan kommer ifrån vet jag ej däremot.

Lycka till med felsökningen.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först o främst!
Mången tack till er som har svarat på mitt inlägg.

Under en tur i kväll med sambon bakom spakarna och jag själv stående i motorrummet i marschfart beväpnad med ficklampa, spegel och digitalkamera fann vi tack vare en hjälp orsaken till glykolläckaget!

Precis som Stefan65 tipsat om har läckaget uppstått i packningen mellan turbon (kompressorhuset tror jag det är) och avgaslimpan. Mha digitalkameran kunde jag foto på ställen där jag inte kom åt med båten i marschfart och väl hemma kunde man klart se vart läckaget kommer från samt att det har pågått ett bra tag (mörka ränder där glykolvattnet runnit), se bifogade bilder.

Med denna insikt känns det klart bättre då jag nu vet vart läckaget kommer ifrån, frågan är bara hur knepigt det blir att byta denna packning, samt hur man ska få denna tät.....

Stefan65 eller någon annan kanske kan tipsa om vad man bör tänka på vid demontering/montering av turbon samt vad man ska göra för att få packningen tät. Vilket moment ska man tex dra skruvarna med?

Har även hört att en turbo kan sitta som bara den, förslag på hur man lättast får bort turbon utan att skada infästningen emottages även tacksamt!

Övrigt:
Har inte sett något oljeskimmer i glykolvattnet där man fyller på kylvattnet mer. Kanske var någon form av beläggning/restprodukt som jag såg (säg ut som några tunna ränder ca 1-2 mm breda). Oljan på stickan är fortfarande alldeles svart o fin......

Mvh Uboat

 

post-10008898-1394236071,6208_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...