Rolandhs 0 Postad 9 Augusti , 2009 Hej alla, Har försökt få med pc´ n i båten (seaclear) laptopen är en nyare hp 19V köpte en omvandlare 12 till valbart 16-24V men se det gick inte, inte i bilen heller, provat med 12 till 220 inverter men då räcker inte strömmen i uttaget mer än första dagen trots test med motorgång? Volt talet i uttaget är 12,7, solpanel finns och funkar. Kan det vara så att batterierna börjar ta slut? Byta dator till äldre? Ta ur batteriet i pc´ n? / Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Augusti , 2009 Jag kör precis på det sättet. Ligger på svaj i en naturhamn just nu. Det var tre dygn sen jag laddade batterierna senast (förutom det lilla som solcellspanelen ger). Funderar på när jag måste koppla över till den andra batteribanken på 110 Ah. Den jag kör på nu är på 225 Ah och har varit med en säsong tidigare. Jag har en äldre dator utan batteri som jag normalt använder till navigation. Den drar helt klart mindre ström. Skall mäta spänningen på batteribankarna i morgon bitti och se hur det står till. Man bör ju helst inte dra ur batterierna mer än till 50%. Men det är ju lättare att påstå än att göra - åtminsone för oss seglare. Jag brukar klämma i så stora batteribankar jag får plats med. Har haft två pluss startbateri i de senaste båtarna. Den stora förbrukaren för min del är ett gamalt kylskåp. Sen så har vi ju datorn och autopiloten och lite annat jox samt en del belysning. Kojlampan har jag bytt till lysdiod, Fungerar väl så där, men den drar ju nästan ingen ström. Det kommer att bli mer lysdiodslampor efterhand. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Augusti , 2009 Alltså en laptop drar mer än man tror. Mest drar bakgrundsbelysningen till skärmen. Storm skärm = mycket ström. Ny snabb dator = mycket ström. Gammal liten laptop är nog bäst. Den jag har som nav-PC (ca 5 år gammal 15 tum) drar 60 W när den är igång. Dvs 60/12 = 5 Ampere på 12V, lägg på 0,5A för 12V/220V omvandlarens egenförbrukning så blir det en hel del. Jag märker skillnad på motorns batteriladdning med och utan nav-dator igång. Datorn stjäl en hel del ström från generatorn som skulle gått till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 Augusti , 2009 Hade ett liknande problem när vi skulle åka på semester. Tänkte använda min behändiga Acer minipc omvandlare 12->19 volt (Vanson SDR-120W). Den vägrade dock starta, och när jag tittar på kontakten på Acer så har den en symbol som verkar indikera sönderhackad likström (är inte elektriker) medan omvandlaren ger vanlig likström. Tog i stället min något äldre Packard Bell laptop som funkar med omvandlaren, men som har större och mer strömslukande skärm. Plockade också ur batteriet, vill ju inte ladda upp det från båtbatteriet. Alternativet hade varit att köra Acer omvandlare 12->230 V den vanliga omvandlaren 230->19 V, men det hade nog blivit mycket spill. Ringde Kjell&Co som sålt omvandlaren 12->19 V för att höra om det var ett känt problem, men deras kundtjänst hade inte hört det förut. Misstänker dock att butikspersonalen har bättre koll, dom brukar ha det. Slutsats: Titta på symbolerna på omvandlare och dator, och plocka ur batteriet Senast ändrad av trewq | 10 augusti 2009 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 10 Augusti , 2009 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=303109 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Augusti , 2009 En gammal 14/900MHz Compac och urtaget batteri drar exakt 0,8 A med direkt omvandling från 24V till 18V. Har jag batteriet kvar i datorn stiger strömmen till 1,5 A! Trots att batteriet är fulladdat! En modern HP med bred 16 skärm drar hela 3,4 A via 230V-omvandlare! Så, för maximal strömsnålhet, använd en gammal långsam dator med måttligt stor skärm ombord, kör inte via omvandling till 230V och plocka ur batteriet! En gammal dator kostar dessutom inte mycket och kan gott få bo kvar ombord. Min förra (en Compac även den) satte jag in i båten 2003 och den togs aldrig ur (inte ens vintertid) förrän till sommaren 2008 - 5 år senare. Då var det dags att pensionera den eftersom den saknade usb-portar. Fungerade gjorde den utmärkt. Att standarddatorer inte tål fukt och båtmiljö är m.a.o en myt! Ovantående siffror blir naturligtvis högre om man har 12 istället för 24 ombord. Senast ändrad av Eilean | 11 augusti 2009 | 13:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TjippmanTjotta 3 Postad 11 Augusti , 2009 Hej Roland o ni andra! Kan det här va nåt? vi har kört med laptop i segelbåten i två säsonger nu, men funkar inte bra för oss. Den drar för mkt ström och segelbåt o dator funkar inte bra ihop, dessutom är skärmen för ljussvag för att avläsas i sittbrunnen dagtid. Har haft Fugawi med BBS-kort för navigeringen yada-yada- men...nu...i år så testade vi att nedgradera till en mobil med hyfsat stor skärm, ljusstark o med hög upplösning. I mitt fall då en SonyEricsson Xperia X1 som jag installerat OziExplorer2 i på minneskortet alla svenska sjökort inkl. Gotland och Åland (BBS-kort tyvärr, minneskortet på 16 Gb). OziExplorer är ett fantastiskt litet navigeringsprogram där man zoomar ut/in i sjökortet direkt på touchscreenen med fingrarna (29 US$). Programmet startar snabbt, är lättanvänt och har mycket hög GPS-precision (GPS-mottagaren är inegrerad i telefonen). Det här funkar faktiskt mkt bra TILLSAMMANS med riktiga papperskort förstås, för överblick och planering. Mobben ligger en hel dag i stand-by med Ozi i gång och på 2-3 sek. kan jag få en position direkt i sjökortet. Fantastiskt. OBS! att sjökorten inte laddas ner till mobben, dom finns redan installerade i minnet. *Det blir däför inga som helst nedladdningaskostnader eller samtalskostnader. Brilliant teknik! (Jag hade gärna provat en iPhone med sin 3,5 tumsskärm (min 3 tum) men eftersom det här är min jobbmobil med privatabonnemangsdel så är det här oslagbar kombo av pris och funktion.) Telefonen jobbar med nåt som kallas A-GPS, dvs. var 6:e dag hämtar man hem en liten fil med uppgifter om positionen för de aktuella satelliterna. Funkar kanonbra, eftersom GPS:en därefter hittar sina satelliter extremt snabbt. Sen är det bara ett enda stort bonus att mobben även kan användas som mini-TV för att se SVTs Rapport, Bolibompa, Sjövädret eller lyssna på radio. Surfningen har också funkat bra i hela skärgården (har TDC som teleoperatör och ett usb 3G-modem från Telia, tack jobbet för fri surfning!!). Mobben behövde jag bara ladda var annan dag ungefär, trots att den gick mest hela dagarna! Hälsar... /Thomas i en gammal Shipman28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 Augusti , 2009 Har också testat lite med mobilen dock utan sjökort, dock med den nackdelen att den bara komunicerar med 3sateliter (ericsson c702) och uten Egnos så nogranheten blir inte densamma som med en riktig gps/plotter. Tycker helt klart att det var värt att investera i en liten vattentät marinplotter, men sjökorts priserna skrämmer !! Datorn har vi laddat när vi har landström eller vid motorgång via inverter 12-230v utan problem, sedean kör vi på inbyggda batteriet. När batteriet är slut är det slut!!!!!! Datorns förbrukning med laddare ansluten är 3-4A (dell latitud D630) och säkerligen mer vid uppstart. Senast ändrad av Jimsan | 11 augusti 2009 | 15:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolandhs 0 Postad 11 Augusti , 2009 Jag tackar för tips o råd, har en gammal skogs gps med sjökort som funkar i alla väder. Det jag saknar då är mer planering av rutter i förväg och uppföljning (spår) som är mycket knöligare att få till på den lilla skärmen. / Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 18 Augusti , 2009 Ett tips till alla som kör SeaClear på laptop är att antingen släcka skärmen genom att fälla ned den, eller genom att ställa energisparfunktionen i windows så den släcks efter några minuter. Man behöver ju inte titta på den hela tiden och det går snabbt att fälla upp skärmen eller peta på någon tangent så windows tänder den igen. Skärmen är ju som sagt en stor strömslukare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser