Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
impen

Beväxtning ger hög bränsleförbrukning, men hur mycket?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis installerat min flödesmätare i båten ( Northstar F 210 Explorer) och var ute och testade den idag. Jag körde exakt 4.1 sjömil. Enligt mätaren gick det åt 8.8 liter, vilket ger en förbrukning på 2.14 L/ Distans. 

Jag har en 23 fots (Chris Craft Scorpion på ca 2.2 ton) Mercruiser V8 5.7 L, 260 hk. Jag låg runt 3200 - 3400 varv och då visade mätaren 40L /h. Båten gör då ca 24 knop.

För bara en månad sedan när båten sattes i sjön drog den runt 1.7 L/distans vid samma fart och varvtal men nu är botten beväxt med sjötulpaner och grönt skägg. Tulpanerna har inte hunnit bli så stora men de finns över i stort sätt hela skrovet.

Är det någon som vet om det gör mycket på bränsleförbrukningen? Kan de verkligen göra 0.2 - 0.3 liter /distans?

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart ja, tulpaner hämmar fart och ökar bränsleförbr. markant. Kan bli så illa att båten ej orkar upp i plan om man ligger åt det svagare hållet på maskin.

Även annan beväxning typ slem o sjögräs tar på förbrukningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hämtade min nya båt som legat still ca 1 månad i Göteborgs skärgård...Båten gjorde då ca 21 knop och gick på höga varv vilket resulterade i att vi drog ca 70 liter mellan Björkö - Svanesund : (

Efter avspolning på Myggenäs marina gör båten nu ca 35 knop och drar normalt med bensin så visst har havstulpaner stor betydelse... se bild! allt grått på den vitmålade botten är tulpaner...

Senast ändrad av tomtomdj | 09 augusti 2009 | 19:19

post-10008838-1394236056,456_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret.

Kan det göra så mycket på förbrukningen att den stiger från 1.7 L/d till strax över 2 Liter distansen?

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mitt skrov ser ungefär ut som på din bild. Båten har tidigare legat insjö innan jag köpte den så jag antar att bottenfärgen inte är alltför kemikalisk, därav alla tulpaner.

Det kan gå ganska fort då med andra ord från det att botten är helt ren tills den är beväxt?

Vad brukar din båt dra den stäckan i normala fall?

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du något tips på vad jag kan göra?

Ska jag ta lyft och spola den ren med högtryckstvätt? Räcker det så ? Det är ju ingen mening med att måla om botten så här sent in på säsongen. Jag har för avsikt att behålla båten i tills slutet av September, vill gärna kunna ta en tur om det blir fina dagar härnäst.

Ett lyft kostar ju en del, men det kanske inte är lika att bara lyfta upp den och spola av som det är när man sjösätter för säsongen resp tar upp båten?

/ Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag valde att låta en marina lyfta och spruta av med högtryck... då jag ej hade möjlighet eller tid att göra detta själv... Ville ju åka båt denna soliga helg. lyft o tvätt tog ca 45 minuter och kostade 700 kr....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren alla!

Hur lång tid kan man räkna med innan det blir beväxt igen efter avspolning?

700 kr är ju ändå en rätt stor summa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju helt och hållet på vilken genomströmning det finns i din hamn... men visst kommer det börja växa igen..men man kanske kan rädda de 2 sista månaderna av båtsäsongen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med den bränslebesparing man gör så är 700:- snabbt inbesparat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det kan göra STOR skillnad i både förbrukning och hastighet med beväxt botten, är ju redan avklarat i tråden.

Jag måste bara fråga er som får beväxning: Vad använder ni för bottenfärg egentligen? Ni köper väl inte dyngan i båthandeln? Med riktig färg slipper man ens att tänka på beväxningsproblemet, med allt vad det innebär.

Nu vill jag inte låta onödigt hård mot trådskaparen, men att lägga i en båt i saltvatten utan att veta att bottenfärgen är ok är faktiskt ganska dumt.

Senast ändrad av iskall | 09 augusti 2009 | 21:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att det var dumt!

Tanken var faktiskt aldrig att jag ens skulle ha i båten denna sommaren, men så blev det. Och då brydde jag mig aldrig om att patenta henne igen, utan jag resonerade som så att jag har i båten 3 månader så tar jag hand om allt till vintern.

Däremot har jag aldrig varit med om att båten har blivit så beväxt som den är nu trots att jag flera år tidigare inte målat båten med giftfärgen.

Dessutom är jag lyckligt lottad som har tillgång till fartygsfärg både som Öbo och matros i handelsflottan.

Men en sak förstår jag inte riktigt. Båten toppar 39 knop, nu när hon är beväxt gör hon 36. Farten borde minska mer och förbrukningen höga desto mer än som det är nu.

Eller har jag fel? Det skiljer sig kanske väsentlig från båt till båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta men jag blir så hum hum sur när  det görs påhopp på stackars otaksamt arbetande kustbor. Som i tid och otid hjälper otacksamma och troligen stressade båtägare med att bara ta upp, spola av och sänka ner båten igen. Och till och råga på allt har mage att ta hela 700 kronor för jobbet.

Nej, fy hum hum en enkel fråga; skulle du bistå med en truck, förlängda gafflar, godkända slingor, högtryckstvätt, bli nedkladdad av båten bottenslime för 700 pix? Troligen nej, men hade det kostat 2000 så vore det en annan sak. För det är det som det kostar på vissa håll och troligen kommer att kosta när det blir obligatoriskt med spolplattor mm. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen flödesmätare i min båt men jag skulle testa att använda mig av en sån där miljövänlig båttvätt för 250kr.

Jag testade maxfarten 10minuter innan och kom inte upp i mer än 22knop.

Efter båttvätten var jag uppe i 30knop, och då hade jag inte ens några havstulpaner utan endast sjögräs och slime :)

Jag hade med cyklopet så jag tog en titt under båten, återstod lite sjögräs trots båttvätten så jag kan nog få ett par knop till vid nogare tvätt!

Så i mitt fall skiljde det ca 8knop vilket lär göra en hel del skillnad på bensinräkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och där spårade det ur!

På många ställen lyfter man inte ens med truck!

Tack för hjälpen alla! Ska ta upp den i Fiskebäck och spola av den för att se hur stor skillnad det gör!

Hoppas alla får en förlängd sensommar med gott väder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara ett sidospår från mig men jag tycker inte högtrycksträtt funkar speciellt bra. Har testat med både rund och rak stråle på nära håll men får inte riktigt av allt. På fleraställen får man skrapa bort enländet. Ändå har jag inte låtit båten ligga i länge/tulpanerna är färska sas. Några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är inte ensam om att inte få bort allt!

Tidigare år har jag fått skrapa bort med färgskrapa. Vissa slipar med våtslip-papper vilket för mig är obegripligt, då pappret är så finkornigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NITRO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vem fan jhar klagat på priset 700 kr? Inte jag iaf! hade säkert betalt det dubbla...o varit glad iaf....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta mitt inlägg nu. Men ni är ju inne på klägg under båten.

Min fråga är, under vattenlinjen på min båt är målad med torr färg, ( med det menar jag att den funkar som Falufärg, drar jag med fingret över färgen, som är blå för övrigt, blir jag blå på fingret)

Gör dett något på farten och förbrukningen?

Jag skaffade båten för ca 14 dar sedan och har inte gjort något åt den ännu, men det blir till vintern?

Mvh Fyren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Min båt är ej bottenmålad och har viss beväxtningen undertill efter en sommar i sjön.. dock från sötvatten så det är mest grönbrunt slem. Gjorde en skärgårdstur i helgen: Tankade fullt i Bullandö Marina och Tankade sedan fullt igen vid Bergs brygga på Möja (10,85 distans enligt sjökortet)... tankade då 18 liter bensin exakt.

24 fots Bayliner med Mercruiser 5.7L V8 på 250 hästar med Bravo3 och DuoProp. På sträckan körde jag 23 knop med ca 3200-3300 varv på motorn...    1,66 L / Distans blev alltså resultatet...

Senast ändrad av strober | 10 augusti 2009 | 18:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alla!

Hade uppe båten i går och spolade rent hela botten, det var en hel del sjötulpanet, dock inte så stora men över hela botten.

Tyvärr hjälpte inte detta att sänka förbrukningen. Fortfarande runt 2 L/Distans och samma toppfart!

Börjar fundera på om det är propellern som är boven i dramat.

Jag har en 5 bladig highfive propeller, tror att förre ägaren satte på den för vattensporter m.m.

Har också en 3 bladig Alu-propp som jag inte provat, den är dock lite kantstött.

Vilken bör vara bästa proppen på min båt?

Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...