Summertime 0 Postad 31 Juli , 2004 Hej på Er...... Sitter och kikar på beg. V8:or.... Hmmm, väldigt dyrt....... Har nu en AQ170 / VP280 men skulle vilja ha en V8 i stället. Vad är rimligt att betala för en beg. 5,7 / 350 marinmotor ? Vad är det som skiljer en marinmotor från en bilmotor ? Är det ekonomiskt försvarbart att konvertera själv ? Jag är av den uppfattningen att om jag köper en marinmotor så sätter jag ju inte i den utan att först ha renoverat den och ska man då betala 20-30 papp för en marinmotor så kanske det är billigare att renovera / konvertera en bilmotor, eller........???? Vad tycker ni....???? Bifogar en färsk sommarbild från Siljan......... MVH Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 1 Augusti , 2004 Det är inte så mycket som skiljer en marin 350 med en bil dito på de marinmodeller med lite minder effekt. Ex det som skiljer en 260hp 350 är: Kamaxel Fryspluggar (mässing på marin) Toppackningar (för att klara saltvatten) Kamdrivning kan skilja (heavy-duty på marin) Sjövattenpump, värmeväxlare och andra komponenter i kylsystemet. Vassare motorer har givetvis smidda grejjor men vill man ha vridet från en V8 och 200-260hp är det inte så mycket som skiljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summertime 0 Postad 5 Augusti , 2004 Tack för svar Bobba.... Det är ju vridet och ljudet som jag vill ha..... Har inte heller tänkt mig något annat än en original 350. Funderar så att ett bilblock bör vara friskare i kylkanalerna än ett beg. marinblock som kanske gått sjövattenkylt i saltvatten. Tänkte ha sjövattenkylning för att hålla ner kostnaderna, åker i sötvatten. MVH Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 5 Augusti , 2004 hej summertime. Tänk även på varvtalet,kolla vikten på svänghjulet,det är olika mellan marin och bil.Har själv en omc 120hk bilmotor konverterad för marint bruk. Glad glastron ägare. kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille 0 Postad 5 Augusti , 2004 Köp en nyrenoverad marin V8 med VP 270-drev och få en båt på köpet. :-D http://www2.blocket.se/view/3058631.htm?l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 5 Augusti , 2004 Svänghjulet också ja... Glömde det... Sen sitter ju en ryckutjämnare på svänghjulet. Har du tänkt använda samma drev? Finns en del att tänka på då: Primäraxelkåpa, bockhorn, limpor & knän, utväxling i drevet osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summertime 0 Postad 5 Augusti , 2004 Tack för erbj. Crille, men jag är mkt nöjd med min båt..... Tack Kurran.... det verkar vara en hel del vetenskap... Ska det behöva vara så dyrt att köpa en beg motor ? Eller är det stor efterfrågan som styr ? Det finns en på blocket inkl. drev http://www2.blocket.se/view/3017933.htm?l=0&c=1&city=0 men 30 000:- för en 18 år gammal motor ?? Rimligt ?? Vad är rimligt att betala för ett hyfsat ren. obj... ?? MVH Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 5 Augusti , 2004 Att köpa begagnad motor är ett lotteri. Blev grundligt blåst för några år sedan och köpte en renoverad motor i fint skick... Hört den förut? Efter tre år av strul med kylvattenläckage in i motor, kylproblem m.m. visade det sig att blocket var sprucket. Köpte i år en fabriksnytt longblock från hansen, la ner ytterliggare massa timmar och efter tre mer eller mindre förstörda somrar har jag nu en fungerande motor... Den blev ganska dyr dessutom... I efterkloka ögonblick ser jag tillbaks och önskar att jag hostade upp ordentligt med pengar och köpte nytt från början! Under 30k kommer man nog inte om man ska ha komplett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summertime 0 Postad 6 Augusti , 2004 Bobba, det där låter så j-a tråkigt..... Motorn på blocket är ju oxå renoverad, vilket innebär att det blir, som du säger, ett lotteri att köpa. Det är ju nära att tro att detta är fixat bara för att säljas och göra en hacka på , och då brukar man ju inte vara så noga. Sedan är det mycket pengar. Vågar inte fråga dig vad din slutnota stannade på...... Min tanke är/var att hitta ett ren.objekt, d.v.s. en motor som är slut så att man får renovera själv. Men det kanske är befängt att tro....... MVH Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 6 Augusti , 2004 Fungerar din motor som den ska skulle jag (vis av erfarenhet...) köra vidare med den och kalkylera med att kunna köpa en nyare motor om några år. Jag bytte motor i min då min gamla AQ170 var lite klen för båten (26 fot - 2.5ton). Dock fungerade den gamla mycket bra i jämförelse med den jag köpte. Vill du gärna renovera en gammal V8 kan du ju alltid slänga ut lite krokar till större båt/motorfirmor. De får nog ta emot en hel del gamla motorer när de sätter i nytt åt folk. Ex. Värmdö Motorteknik (http://www.motorteknik.nu) borde ha en hel del vinkeljärn i varierande skick som ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 6 Augusti , 2004 Annars får man ju en nyrenoverad 350 (5,7) för 25' men då bör man ju ha en rasad motor att plocka förgasare, insug etc ifrån. Men jag tror att det är prisvärt iaf. Finns här: http://www.treh.nu/avgaslimpor/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Summertime 0 Postad 6 Augusti , 2004 Tack Peter för tipset och länken....... Bobba, det är väl ungefär så jag har tänkt, att åka vidare med hyvelbänken och under tiden leta en vinkel och renovera den. Tipset att lägga ut krokar hos dessa firmor är super. Nu har vi varit ned och packat i båten, solen skiner och det är 25 i skuggan, nu blir det åka av, kommer hem nog inte hem förrän på söndag........ Ha en trevlig helg och på återhörande....... Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser